Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det undersökningar om användarvänlighet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hört att det slängs omkring ibland att mac är lättare att använda än pc. Och då framförallt att användare som aldrig suttit vid en dator har lättare att förstå mac än pc.

Har nu haft en diskussion med min flickvän som läser teknisk design och som hävdar att hon under sina kurser ha fått höra att det är tvärtom.

Jag vill nu inte veta era åsikter om det, utan om någon har en källa till liknande undersökningar där förstagångsanvändare fått testa pc och mac och se vilken som är lättast att förstå.

Du menar nog Mac OS X vs. Windows.
Eller menar du datorerna Mac från Apple mot övriga datortillverkare rent hårdvarumässigt?

Oavsett vad du egentligen menar, lycka till att få fram en oberoende undersökning om detta.

Fast förstagångsanvändare finns ju knappt längre, och dom allra flesta är vana vid Windows-tänket, så självklart är Windows det mer användarvänliga alternativet.

Ursprungligen av irrelogical:

Fast förstagångsanvändare finns ju knappt längre, och dom allra flesta är vana vid Windows-tänket, så självklart är Windows det mer användarvänliga alternativet.

Nja, Win verkar vara det användarvänliga aternativet för användaren känner inte till ngt annat.

Lite som att dagligen få stryk med en tegelsten, så småningom definierar man "en bra dag" som en dag då tegelstenen träffar nyllet EFTER lunch...

  • Oregistrerad
  • 2010-09-12 16:06

PC för alla (o hemska) gjorde faktisk en lite rolig artikel om det för ett tag sedan:

Min första Macvecka - IDG.se

Innan flamewar bryter ut - strunta i att kommentera artikeln här- det var ändå lite intressant och läsa.

Jag menade förstås osx och windows.

Det jag håller med om själv är just att om någon suttit vid windows innan och frågar mig vad dom ska köpa för dator så brukar jag säga windows just för att dom kan det redan. Är det någon person som däremot verkar ha lite teknik-koll och inte har något emot att lära sig lite nytt så säger jag osx.

Men åter till trådens ursprung, har för mig att jag hört (kan ha varit på nittiotalet t.o.m.) om en undersökning där folk som ALDRIG rört (eller för den delen sett) en dator satte sig och hade lättare att förstå osx/8/9 än windows. Är mer det jag isf är ute efter, annars får jag väl för husfridens skull erkänna att min flickvän har rätt

Ursprungligen av poseidon84:

Men åter till trådens ursprung, har för mig att jag hört (kan ha varit på nittiotalet t.o.m.) om en undersökning där folk som ALDRIG rört (eller för den delen sett) en dator satte sig och hade lättare att förstå osx/8/9 än windows. Är mer det jag isf är ute efter, annars får jag väl för husfridens skull erkänna att min flickvän har rätt

Problemet är väl snarast att det är svårt att ens få till ett sådant urval numera, åtminstone så länge det inte gäller någon slags bisarr kvasietnologisk användarstudie i mörkaste Amazonas. Jag ser således framför mig en lavin av störfaktorer och eftersom själva frågeställningen dessutom är helt omöjlig att avgränsa bäddar det för artiklar som kan "bevisa" precis vad som helst.

Dock inte sagt att jag tagit ställning åt endera hållet (alla persondatorer är väl åt helskotta för krångliga?), utan jag vill bara påpeka att även universitetslärare kan haspla ur sig ogrundad smörja. Men om de kan komma med några referenser, och dessa referenser håller sig över toalettpappersnivå (vilket jag starkt betvivlar), blir läget väl ett annat.

Jo, det har gjorts seriösa undersökningar. En del har också publicerats som särtryck av Apple. Men de jag tänker på är säkert tio-femton år gamla och jag minns inte vad de hette.

1
Bevaka tråden