Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" fläkt problem efter HD byte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla

Jag fick hd krasch på min imac bestämde mig för att byta denna själv. Gick iväg och köpte en exakt likadan modell och bytte. Märkte dock att någon fläkt rusade upp i varv efter en stund och kollade i iStat och märkte att hd fläkten går mellan 4-5000 varv.
När jag sätter datorn i viloläge och startar upp datorn igen så är fläkten nere på 1-1200 varv och sedan efter 5-10 så går den på full fart igen. Har kollat temperaturen och ingenting ligger extremt högt.
Har dubbelkollat allting, hd är samma modell som innan. Fläkt kabeln till hd är inkopplad. Har också testat att resetta SMC men det hjälpte inte heller. Se bifogade bilder innan vila och efter vila.

Innan

Efter vila (vilad ca 3-6 sekunder)

Är det någon som har en ide eller tips vad jag kan ha gjort för fel eller vad jag kan göra?

Mvh

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-15 20:14

Apple har egen firmware i hårddiskarna som kommer med datorn. Temperatursensorn som är inbygd i retail diskar funkar därför inte med dessa datorer.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 20:22

Här är en tråd på Apples Supportforum som avhandlar ämnet i fråga:
Apple - Support - Discussions - 27" iMac Hard Drive Upgrade 2TB WD ...

Verkar som att man kan köpa en temp-sensor tillhörande optiska enheter och klistra fast den på undersidan av disken

finns ju program annars för att styra fläktarna med ... om du inte vill öppna & fixa dvs

1
Bevaka tråden