Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtid om iPhone: "Det kan bli början till slutet."

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Realtid.se har skrivit om Apples lättade restriktioner och tydligare regler för App Store som släpptes förra veckan och det ser mörkt ut för Apple om man får tro Realtid. Faktum är att det är en ödesfråga för Apple!

Enligt dem är det Android som fått Apple att ändra på restriktionerna:

Apple ger efter för trycket från Android och lättar på restriktionerna. Det kan bli början till slutet.

Hur de kommit fram till att det beror på Android och inte t.ex. den hårda kritiken från App Store-utvecklare och media står inte att läsa i artikeln.

Även nästa slutsats är intressant:

Med 250.000 appar på marknaden har Iphone fortfarande ett övertag. Android har bara 80.000. De nya förutsättningarna kan bidra till att Iphone tappar det övertaget.

Jag ser inte riktigt hur lättade restriktioner ska leda till färre program, men även om det skulle göra det, är det rena antalet program den verkliga måttstocken på hur bra plattformen fungerar?

Vad finns det då för skäl att fortfarande välja Iphone?

Så om Andriod får fler än 250.000 program kommer iPhone-användarna att fly plattformen?

Det finns flera goda skäl att välja Android över iPhone, men exakt hur många tiotusentals appar det finns är knappast något huvudskäl direkt.

Apple har inte längre något övertag när det gäller hårdvaran – det visar till exempel problemen med antennen i Iphone 4.

Antennproblemet visar att iPhone inte är problemfri, men det är knappast hela sanningen om hårdvaran. Med samma logik skulle man kunna påstå att den bättre skärmen i iPhone 4 visar att Apple istället har ett övertag. Verkligheten är förstås mera nyanserad än så. Inte minst eftersom det finns en uppsjö av Android-mobiler med varierande hårdvara medan iPhone bara finns i två modeller.

Apples smartphone kostar idag 600 dollar i USA. Operatören Leap erbjuder redan en Android-lur från Sanyo för 250 dollar. Vd Doug Hutcheson säger att priset ska ner till 100 dollar.

Aldrig så märkesmedvetna Apple-kunder kommer inte kunna undgå att låta sig påverkas av den prispressen.

Ah, myten om att det bara är för loggan som folk köper Apples produkter.

Lägg därtill till "sanningen" om hur lägre priser hos konkurrenterna gör att Apple tappar kunder. Säg mig, hur går det för försäljningen av Apples bärbara? Det måste ju vara dödsdömt när du kan köpa en Asus för halva priset.

Gartner tror för övrigt att Android också kommer ikapp Symbian som bland andra Nokia med nye vd:n Stephen Elop från Microsoft förlitar sig på.

Det låter iofs inte orimligt, men just Gartner är inte så mycket att lyssna på, de som 2003 förutspådde att "Symbian will lose smartphone battle - Microsoft’s standardised handsets will win the day, says Gartner"

Läs hela: Realtid.se TMT - Appar ödesfråga för Iphone

  • Medlem
  • 2010-09-13 18:40

Tämligen spekulativ journalistik, wouldntcha say? Det återupplivar den gamla frågan om varför tech-journalisterna är så sugna på motgångar för Apple. Jag har fortfarande inte listat ut vad det handlar om.

Varför är det ingen som nämner att tex Epics Unrealmotor inte hade varit tillåten att använda om man hållit fast vid de tidigare reglerna. Allt fokus läggs på att det skulle ha med Android och Flash att göra.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-09-13 19:25

Ja, Gartner ja...jag citerar Gruber:

Citat:

So good that in 2006, they predicted that Windows Mobile was poised to take over the industry and attract the most developers.

Realtid är ju affärsjournalistikens motsvarighet till Hänt i Väckan och Svensk Damtidning. Kanske naivt att förvänta sig insatta reportage om vilket ämne det än vara månne, förutom möjligtvis snuskskvaller om affärskändisar.

Jag är personligen oerhört glad över mitt byte från iphone till android, men det har naturligtvis ingenting med de skäl som anförs i "artikeln" att göra.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-14 13:36
Ursprungligen av GustafMA:

Realtid är ju affärsjournalistikens motsvarighet till Hänt i Väckan och Svensk Damtidning..

Det var tamefan det sämsta jag läst på länge. Realtid, till skillnad från all annan rosa skitpress skriver faktiskt genomgående och djupa artiklar.

Det där skrev du bara för du blev sur på att dom skriver något om Apple. Alla som skriver negativt om apple är idioter bland apple dårar, så är det bara.

Ursprungligen av studiox:

Det var tamefan det sämsta jag läst på länge. Realtid, till skillnad från all annan rosa skitpress skriver faktiskt genomgående och djupa artiklar.

Det där skrev du bara för du blev sur på att dom skriver något om Apple. Alla som skriver negativt om apple är idioter bland apple dårar, så är det bara.

Realtid själva klassar sig som kvällspress och intrycket jag iaf får när jag går in på sidan är kvällspress. Vilket betyder att jag klumpar ihop dom med aftonbladet, och det i sin tur är ett dåligt betyg i min bok

Ursprungligen av studiox:

Det var tamefan det sämsta jag läst på länge. Realtid, till skillnad från all annan rosa skitpress skriver faktiskt genomgående och djupa artiklar.

Uppenbarligen inte alltid, se artikeln i fråga i första inlägget.

När jag skrev nyheter för 99mac för fyra år sedan (innan hela databasen på tusen stycken försvann) blev jag faktiskt intervjuad och det var en seriös artikel med flera intervjuer mm. Så ibland är det välskrivet med arbete bakom.

Men ibland är det också bara hjärnlös rapportering och jag inte med bästa vilja i världen placera artikeln som denna tråd handlar om i kategorin "genomgående och djupa" och jag tror inte du heller gör det.

Ursprungligen av studiox:

Det där skrev du bara för du blev sur på att dom skriver något om Apple. Alla som skriver negativt om apple är idioter bland apple dårar, så är det bara.

Det är inte alls sant, men som man sår får man skörda. När t.ex. John Siracusa ger svidande kritik i sina recensioner av Mac OS X så är det välgrundat och det är ingen här som blir sura över det. Men när sensationalistiska artiklar om Apple nära undergång som saknar vettig grund publiceras, då har man rätt att kritisera tycker jag.

Ursprungligen av studiox:

Det var tamefan det sämsta jag läst på länge. Realtid, till skillnad från all annan rosa skitpress skriver faktiskt genomgående och djupa artiklar.

Låt oss ta en titt på vad vi kan hitta på deras förstasida i skrivande stund:

* Särö-villans mörka hemlighet
* Miljardarvoden till städadvokaterna
* (S)pritfesten
* Vänsterpartiets strippfest
* Apple-grundaren ursinnig på Japan

"genomgående och djupa artiklar". Jomenvisst, hörru.

Citat:

Det där skrev du bara för du blev sur på att dom skriver något om Apple. Alla som skriver negativt om apple är idioter bland apple dårar, så är det bara.

Det är nog första ggn någon på 99 anklagat _mig_ för att vara "apple dåre"...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-13 19:36
Ursprungligen av Adrian B:

Jag ser inte riktigt hur lättade restriktioner ska leda till färre program, men även om det skulle göra det, är det rena antalet program den verkliga måttstocken på hur bra plattformen fungerar?

Vad finns det då för skäl att fortfarande välja Iphone?

Så om Andriod får fler än 250.000 program kommer iPhone-användarna att fly plattformen?

Lättade restriktioner kommer snarare ge Androidutvecklare ett sätt att enklare översätta koden till både iOS och Android. Så det är inte färre apps till iOS som är frågan, utan att det blir fler till Android, och att appsen släpps någorlunda samtidigt till båda plattformarna.

Det här är å andra sidan ett icke-problem. Att Android kommer sälja fler enheter är ju det man räknar med, och att de också säljer billiga enheter är också givet. Så småningom kommer ju alla telefoner bli "smartphones", vilket gör det omöjligt och ointressant för Apple att bry sig om marknadsandelar. Men det som räknas är ju intäkter, och där kommer Apple fortsätta ligga bra till. De kommer vara ett premiummärke med trogna fans.

Ser inte att någon klagar över macens andelar, trots att windows dominerar både enheter och antal program/spel... allra minst Apple själva som sitter på sin pengahög och mår bra.

Ursprungligen av ibish:

Lättade restriktioner kommer snarare ge Androidutvecklare ett sätt att enklare översätta koden till både iOS och Android. Så det är inte färre apps till iOS som är frågan, utan att det blir fler till Android, och att appsen släpps någorlunda samtidigt till båda plattformarna.

Ah, då förstår jag texten lite mer, men precis som du säger är det ett icke-problem.

Ursprungligen av ibish:

Men det som räknas är ju intäkter, och där kommer Apple fortsätta ligga bra till.

Exakt. Det är förvånansvärt vad många i media och på nätet som missar den lilla detaljen. De andra företagen i branschen är nog i alla högsta grad medvetna om det. Som Nokia som sett mer än hälften av deras fina intäkter gå rakt över i Apples fickor trots att Apple bara har några procent totalt sett på hela mobilmarknaden.

Men jag tror inte det bara är fans som köper Apples prylar längre. iPod och iPhones har blivit folkliga prylar i hög grad (Mac däremot är mera av en fangrej även om det håller på att ändras, speciellt för bärbara datorer).

Ursprungligen av Adrian B:

Men jag tror inte det bara är fans som köper Apples prylar längre. iPod och iPhones har blivit folkliga prylar i hög grad (Mac däremot är mera av en fangrej även om det håller på att ändras, speciellt för bärbara datorer).

Det är nästan så att man vill köpa en stationär mac för att sticka ut

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det är nästan så att man vill köpa en stationär mac för att sticka ut

Ha ha

Ursprungligen av ibish:

Men det som räknas är ju intäkter, och där kommer Apple fortsätta ligga bra till. De kommer vara ett premiummärke med trogna fans..

Men vad tjänar Google pengarna på? De ger väl bort licensen för Android så de tjänar ingenting på per såld Androidtelefon?

Eller är jag ute och cyklar?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-14 14:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Men vad tjänar Google pengarna på? De ger väl bort licensen för Android så de tjänar ingenting på per såld Androidtelefon?

Eller är jag ute och cyklar?

Black ops

Ursprungligen av Lm:

Black ops

De är bara dåliga på att vara onda än så länge.

Ursprungligen av Adrian B:

De är bara dåliga på att vara onda än så länge.

OT (och nästan inte ens roligt:)): Och i kväll ska jag på premiären av "Resident Google" i 3D:)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-17 08:43
Ursprungligen av Adrian B:

De är bara dåliga på att vara onda än så länge.

Det börjar ändras om man nu tror Skyhook. Google stoppade Motorola från att släppa en ny Android telefon med XPS Skyhook och istället tvingade Motorola att använda Google Location Services. Det är nästan så som Microsoft skulle göra.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 19:37

David måste varit full på jobbet!

  • Oregistrerad
  • 2010-09-13 20:18

Antalet appar är nog inte det som avgör om miljoner kunder köper Iphone eller Android. Tror man det så har man nog en ganska skev verklighetsuppfattning. Det är ju inte så det funkar liksom. Jag tror att denna skeva verklighetsuppfattning om människors konsumtionsmönster bottnar i nördens hemmablindhet. Jag gissar att antalet appar är en viktig avgörande faktor för plattformsval för några procent av potentiella kunder.

Det är alltid roligt att läsa alla dessa självutnämnda förståsigpåare som mest gapar ut sina "funderingar".

De utgår från och definierar hela sin omvärld baserat på sin egen twistade nördsyn på världen. Att de själva skulle byta plattform om det kom 10 mer appar på Android - ojdå! Då MÅSTE med "nördlogik" ALLA i hela det fyrdimensionella universum göra likadant.....

Jag gillar Apples prylar, det finns appar i överflöd, allt är snyggt, bara funkar och jag har aldrig i hela mitt liv haft bärre prylar i datorväg än vad jag har idag.
En 27" iMac på skrivbordet och en iPhone4 i fickan, backup med en TM ...

Android för min del skulle innebära en ful lur, med fula program/appar, dåligt stöd för mac.
Hela den sidan staketet verkar fult, taffligt och lite hobbynivå på grejerna.
Provat skolkamraternas lurar och jag är inte impad ngnstans.

Att påstå att man köper dem för att man är en hjärnlös Zombie tyder ju bara på att man själv inte har alla chips i påsen. Jag gör ju ett aktivt val, jag skiter i Windows7 och alla dessa Samsunglurar som det görs reklam för. Att påstå att man följer strömmen när man väljer Äpple på prylarna låter ju lite som när de blå påstår sig vara ett "arbetarparti"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-14 09:41

Jag har ca 80 appar i min telefon, och i vanliga fall skulle jag hävda att det inte är antalet utan kvalitén på apparna som är viktigast. Detta funkar alltid bra med apple då de erbjuder lite färre program men man vet att det man får är snyggt och för det mesta funktionellt. Appstore är ett undantag då de dessutom är i den ställningen att de erbjuder flest program, för tillfället.

Så länge inte utvecklingen av program avstannar så skulle det inte spela mig någon roll om antalet appar i appstore låg på 25 000 istället, jag skulle nog hitta det jag behövde i alla fall. Att det skulle vara en konkurrensfördel att ha 250 000 istället för "bara" 80 000 appar köper jag inte. Jag tvivlar på att ens de yngsta iPhone/android användarna (som jag generaliserar till storkonsumenter av appar) anser detta vara den viktigaste orsaken till valet av iPhone över android. I det fallet så kan nog android väga tyngre då det finns en väl fungerande piratmarknad av program utan att för den delen hacka telefonen (eller har jag fel här).

Med andra ord jag är nöjd med mina appleprodukter och känner aldrig någon avundsjuka mot de som har större, kraftfullare, billigare PCs med större utbud av program. Kom faktiskt på mig själv med att tycka synd om en stackar som hade en bärbar PC häromdagen och då låg den bara där och försökte se snygg ut

Jag har aldrig tänkt att iPhonen har en fördel gentemot andra liknande telefoner på grund av antalet appar i App Store utan snarare hur telefonen i sig fungerar. För även om det är en enhet att spela på, lyssna på musik med, titta på film/tv och så vidare så ligger ändå den största vikten vid hur den fungerar som telefon och det tror jag är det viktigaste för de flesta konsumenter. App Store är ett fantastiskt tillägg och hur det ser ut om ett tag det får tiden utvisa. Jag tror ändå att iPhonen kommer fortsätta att vara minst lika bra som den är idag som telefon.

Precis som ni andra skriver så är kvalitén på apparna det som är avgörande. Hellre 100 spel av riktigt hög kvalité än 10.000 skitspel, osv. Men en siffra som däremot är viktig tycker jag är antalet *utvecklare* för plattformen. Ju fler utvecklare som är intresserade av plattformen och slåss om att göra bra program desto bättre för oss användare och desto bättre för plattformen. Är en plattform marknadsledande kommer den automatiskt att locka utvecklare till sig.

Samtidigt är inte plattformens storlek det enda som avgör. För spel tror jag det är viktigt, men för andra typer av program spelar det mindre roll. Trots att Mac OS X som plattform är liten jämfört med jätten Windows så har vi ingen brist på program med hög kvalité från fristående utvecklare.

Faktum är att många switchare från Windows blir förvånade över hur många välskrivna, välgjorde program det finns från små programvaruutvecklare. Skälet till att det är så brukar tillskrivas Macanvändarnas högre benägenhet att betala för "shareware"-program (just begreppet shareware används dock inte så ofta längre), vilket gör att små utvecklare kan leva på sina produkter i högre utsträckning.

Men nu får Android och iPhone se upp, för Nokia is back!

Drivs siten av någon eller några som är utbildade Journalister?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-17 08:03
1
Bevaka tråden