Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen blinkar/filmrar (med allt tätare mellanrum)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-09-13 20:22

Jag har en Macbook Pro Alu (första utgåvan) som så länge jag kan minnas haft problemet att ibland så flimrar skärmen till, som en svart våg rakt över skärmen.
Jag har inte tagit tag i det tidigare pga av att jag varit beroende av datorn. Men nu har det blivit värre och ibland händer det flera gånger efter varandra.

Antar att det är samma om händer ofta på MacBook vilket beror på inverter-kortet.

Byt det så ska problemet vara borta. ifixit.com

LCR

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-09-14 10:17

Tack för tipset!
Jäkligt utförliga home fix maunaler men jag är nog lite skraj att hugga tag i det själv.

Jag har precis samma problem med min MBP.
Jag har verkligen letat på iFixit, men kan inte hitta produkten som behövs eller guiden. Skulle någon bättre sökare kunna länka?

Vad kan hända om jag inte fixar det här problemet? För mig är det inget stort problem idag utan mest lite irriterande.

Jag har flera MacBook (2GHz svarta) som flimrar till och från, främst vid start/uppvaknande. Vad jag vet så blir inte problemet värre.

Eftersom jag inte vet exakt vilken modell ni har så börja här

Mac - iFixit

Gå sedan in på den modell ni har och leta reda på Inverter kapitlet

exempel Installing MacBook Core 2 Duo Inverter - iFixit

OM detta är problemet vilket det tydligen ska vara på MacBook så byter man det kortet.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag har flera MacBook (2GHz svarta) som flimrar till och från, främst vid start/uppvaknande. Vad jag vet så blir inte problemet värre.

Eftersom jag inte vet exakt vilken modell ni har så börja här

Mac - iFixit

Gå sedan in på den modell ni har och leta reda på Inverter kapitlet

exempel Installing MacBook Core 2 Duo Inverter - iFixit

OM detta är problemet vilket det tydligen ska vara på MacBook så byter man det kortet.

LCR

Det finns tyvärr ingen sådan guide för MacBook Pro 15" (late 2008) verkar det som.

Jag hade samma problem på min MBP 15" Late 2008. Det fick bli nytt logikkort. På garanti.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag hade samma problem på min MBP 15" Late 2008. Det fick bli nytt logikkort. På garanti.

Trist, för jag har ingen garanti kvar och 6000 kr (byta själv) för ett nytt kort känns sådär kul. Framförallt när jag pluggar.
Jag kan förvisso leva med mina små streck som dyker upp vid enstaka tillfälle, men för de som inte kan är det tråkigt.

På min uppstod problemet bara när jag körde i läget längre batteritid. Då används 9400-kretsen. I prestandaläget används Nvidia 9600-kretsen och då uppstod inte problemet. Jag hade förmodligen inte lämnat in datorn för enbart det problemet, men andra fel dök upp, oberoende av flimret, och datorn tvärdog.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-09-16 11:33
Ursprungligen av pmarriott:

På min uppstod problemet bara när jag körde i läget längre batteritid. Då används 9400-kretsen. I prestandaläget används Nvidia 9600-kretsen och då uppstod inte problemet. Jag hade förmodligen inte lämnat in datorn för enbart det problemet, men andra fel dök upp, oberoende av flimret, och datorn tvärdog.

Tack för tipset, testar detta nu - återkommer med om resultatet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-09-16 17:01
Ursprungligen av pmarriott:

På min uppstod problemet bara när jag körde i läget längre batteritid. Då används 9400-kretsen. I prestandaläget används Nvidia 9600-kretsen och då uppstod inte problemet. Jag hade förmodligen inte lämnat in datorn för enbart det problemet, men andra fel dök upp, oberoende av flimret, och datorn tvärdog.

Detta verkar löst problemet! Kört med prestandaläge sedan imorse och inte upplevt det någon gång sedan dess. Tack!

Ursprungligen av skatan:

Detta verkar löst problemet! Kört med prestandaläge sedan imorse och inte upplevt det någon gång sedan dess. Tack!

Då behöver du byta logikkortet för att avhjälpa problemet, eller lev med det. Som sagt, jag upplevde problemet då som ganska litet och jag såg ett större problem i att lämna in datorn och vara av med den i en vecka än att skärmen blinkade lite. Skulle jag dessutom behöva betala för att avhjälpa det hade det inte blivit någon reparation.

Det verkar som om vi snackar om olika problem, jag har nog missförstått...

LCR

1
Bevaka tråden