Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En dator, två time machine

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-14 00:17

ALT-klickar man på TimeMachine ikonen får man ett alternativ: »Browse Other Time Machine Disk« som verkar antyda att man kan backa upp sin dator med olika flera Time Machine diskar.

Alltså skulle man kunna ha en disk som man t.ex. kör med Time Machine en gång i månaden och som man sparar i bankfack, och en annan disk som man gör det en gång om dagen, t.ex.?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-14 00:20

Det som är otroligt störande är att Time Machine inte hanterar detta automatiskt. Man måste gå in i inställningarna och ändra varje gång. Om man t.ex. har en TM-disk hemma och en på kontoret så måste man varje gång in och ändra disk. Det vore oändligt mycket smidigare ifall det helt enkelt fanns stöd för flera diskar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-14 13:35
Ursprungligen av Adrian B:

Det som är otroligt störande är att Time Machine inte hanterar detta automatiskt. Man måste gå in i inställningarna och ändra varje gång.

Så om man kopplar in TM disk 1 känner den inte av det och påbörjar backup'en utan man måste gå in och ändra till TM disk 1 innan den gör backup'en?

Ursprungligen av planB:

Så om man kopplar in TM disk 1 känner den inte av det och påbörjar backup'en utan man måste gå in och ändra till TM disk 1 innan den gör backup'en?

Precis, den kommer bara ihåg sen senaste TM-disken och gör bara backup till den tills man går in och byter TM-disk i systeminställningarna.

Jag har sett folk som efterfrågat Apple Script- eller Automator-lösningar smidigare kunna byta mellan diskar (som sista inlägget i tipset du länkade) men jag har inte sett några lösningar ännu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-14 00:49

Det klart gör man det ofta så. Men jag kör bara Timemachine en gång i veckan, som oftast. Och eventuellt en gång i månaden på disk i bankfack i framtiden. Det kritiska har jag på iDisk.

Ursprungligen av planB:

Det klart gör man det ofta så. Men jag kör bara Timemachine en gång i veckan, som oftast. Och eventuellt en gång i månaden på disk i bankfack i framtiden. Det kritiska har jag på iDisk.

Jag har alltid TM igång när jag är hemma, via nätverket. Jag en hårddisk ansluten till en Mac mini i källaren som är min TM-disk och så fort jag (eller min fru) använder det lokala nätverket (via kabel eller wifi) så körs backup till TM-disken varje timme. Fungerar väldigt smidigt och om TM inte var så prestandakrävande (går inte att undgå när det körs) så hade det varit perfekt.

Men det är ju bra att sprida backup geografisk och om jag hade en annan plats som jag ofta besökte (som ett kontor) så vore det smidigt att det automagiskt skedde backup till en TM-disk där på det lokala nätverket.

En del viktiga filer ligger i min Dropbox men jag kör även Backblaze som en extra trygghet, men med tjänsten i USA är det tidsödande alternativt dyrt att återställa, så det är bara en sista utväg.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-14 13:39

Förresten har jag en sådan här:

http://www.99.se/1834322-post22.html (som också tar 2.5")

som gör det billigt att skaffa alternativ hårddisk(ar) för bankfacksförvaring eller andra off-location lösningar.

1
Bevaka tråden