Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt program för att visa beroenden?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-09-13 20:17

Jag vill kunna föra upp olika program och system i ett grafiskt gränssnitt för att kunna se hur de hänger ihop, tex att InDesign har ett beroende till Plug-In X som har ett beroende mot OS 10.6 som har ett beroende mot intelproppar osv.
Finns det något enkelt verktyg att hålla reda på dessa kopplingar med, gärna grafiskt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-13 21:17

Kanske inte riktigt helt korrekt, men hur skulle ett mind mappning-program fungera?

  • Medlem
  • 2010-09-13 21:40

Ingen aning, har aldrig pysslat med sådana.

PowerPoint med "SmartArt"-grafik (ja, jag menar allvar). Du kan naturligtvis också använda ett program som t.ex. OmniGraffle.

Rent krasst är kanske specialprogrammen bättre, men för egen del måste jag säga att jag är djupt imponerad av PowerPoint, och hur jäkla lätt det är att göra grejer och hur "smart" det faktiskt är.

  • Medlem
  • 2010-09-14 08:03

Omnigraffle Pro har jag till och med en licens på. Liksom PP. Jag får väl lära mig något av dem då...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-14 08:56

Men egentligen tror jag att Baron vill kunna skriva in allt i en databas och sedan få en beroendegraf. Där varje post har ett produktfält och flera beroendefält. Tror jag.

  • Medlem
  • 2010-09-14 10:47

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Men det låter bra, frazze. Finns det sådant?

Visio är ju trevligt att göra skisser med, men då är det ju ett Win-program.. Men iom att det inte specificerades om det var OS X enbart kommer jag med det tipset iaf

EDIT: Gliffy ser också helt ok ut ( http://www.gliffy.com/ )

  • Medlem
  • 2010-09-14 19:56

Tänker högt: Om man ska rita upp beroenden i tex OniGraffle (eller Gliffy för all del) måste det väl vara bäst att börja rita alla delar runt i en cirkel så att alla når varandra utan att någon enhelt blir överkörd av en linje...

Det går inte att undvika i längden (om man ska undvika repetitioner, så det är bara att kapitulera

  • Medlem
  • 2010-09-14 20:58

Jag inser det, men börjar nog så för att få grepp om vad jag har framför mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-14 21:19

Låter som du har något spännande komplext framför dig
Jag skulle nog köra Omnigraffle. Har aldrig riktigt kommit överens med Powerpoint, men jag har gjort lite liknande skisser i Omnigraffle.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2010-09-14 21:27

Heh, tack! Men det får vänta en aning tills jag har lärt mig den allra mest basala grepsökningen i InDesign.
Under hösten, under hösten...

1
Bevaka tråden