Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppstartsproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett lite frustrerande problem med min två år gamla stationära mac pro, den fryser när äpplet har varit uppe en stund och ringen snurrat ett tag. Man kan även se en svart vågrät rand längst upp på skärmen, ibland så flimrar skärmen i glada färger. Har provar att byta hårddisk och starta upp från den gamla men det är samma sak där.

Skulle uppskatta lite hjälp här, är det något som man kan lösa själv eller är det bara bita i det sura äpplet och lämna in den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-10 23:13

Prova att starta upp med din installationsDVD. Funkar det inte då heller är det nog bara att lämna in...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-10 23:58

Har du provat att öppna datorn och blåsa rent den från damm, speciellt ev fläkt på grafikkortet?

Har dessvärre förlagt installations-DVDn men jag får nog köpa en ny, de skulle komma in nya till veckan. Visst kan man göra en helt ren ominstallation med Snowleopardskivorna som säljs ute nu?

Är det C man skall hålla nere för att köra från skivan? Och är det någon större ide att prova ominstallation eftersom jag försökt att starta upp från en annan hårddisk men fick samma resultat?

Det var en hel del damm i datorn, kan grafikkortet ha tagit skada av detta?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-09-12 18:57

Tror helt enkelt att det är grafikkortet som har gått.
Har själv en Mac Pro 2008 som grafikkortet gick åt fanders på i somras.
Den fungerade sämre och sämre, skärmen flimrade, datorn hängde sig, till slut gick den helt enkelt inte att starta. Beställde ett "ATI Radeon HD 4870" från Apple Store, det kom hit på mindre är ett dygn. Nu går datorn som en dröm, och grafikkortet presterar mycket bättre än det gamla trötta jag hade innan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-12 21:12

Jag hade problem med grafikkortet på min MacPro... den kör ett x1900xt om jag inte minns fel.
Datorn frös, och ibland uppkom konstiga artefakter på bilden. Jag dammsög rent datorn inkl grafikkortet men grafikkortet va så dumt designat att det samlades alltid en massa damm i fläkten.
Jag köpte en ny fläkt till den som förutom att den är mycket tystare inte samlar på sig en massa damm... nu har den inte hängt sig sedan dess och jag slipper skräp på skärmen till följd av värmeproblem med grafikkortet

Jag gjorde en ordentlig dammsugning av grafikkortet, men det hjälpte tyvärr inte. Skall man chansa att köpa ett ATI Radeon HD 4870, eller kan man få någon mer indikation på att det är just grafikkortet. Det är ju inte så kul om det skulle vara något annat och man står där med ett kort för 3700kr ...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-09-12 21:45

Kan du inte låna ett kort av någon å testa?

Ursprungligen av Freppen:

Kan du inte låna ett kort av någon å testa?

Jo det hade ju varit idealiskt, om jag nu bara kände någon som kunde hjälpa till ... Någon där ute som har en Mac Pro 2008 ? Det kanske hade räckt att jag provade mitt förhoppningsvis trasiga kort hos någon vänlig själ i Göteborgsområdet.

1
Bevaka tråden