Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är CS5 stabilt än?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-12 21:50

Jag har beställt uppdatering på drygt 50 licenser av delar av CS5-sviten (InDesign, Photoshop, Illustrator och Acrobat Pro). Vi sitter på Windows XP burkar i nätverk.

Såg fram emot denna uppdatering tills för några dagar sedan när min kära hustru berättade om hemska problem med framförallt InDesign (i OSX). Även vår gemensamma mjukvaruleverantör är tveksam till denna uppgradering. Att våra tryckerier tvekar betyder inte så mycket, eftersom de alltid gör det...

Men vad säger ni, kära 99mackare? Håller CS5 för en uppgradering i en stor XP-miljö? Är det bara i OSX det strular? Vilka erfarenheter har ni?

Vad uppdaterar ni från? Kör ni 64-bits XP?

  • Medlem
  • 2010-09-13 07:09

Att tryckerierna tvekar kanske man ska ta på allvar i det här fallet: Jag kan inget om det, men fick höra att InD CS5 saknar stöd för postscript level 1.2 vilket lär vara den standard TU föreskriver (då TU inte riktigt hänger med).
Men om det har betydelse för er eller om det ens är är sant vet jag inte.

Postscript 1.2? Menar du PDF 1.2?
TU har sedan CS3 (minst) rekommenderat PDF 1.3 afaik.

  • Medlem
  • 2010-09-13 07:26

Som sagt vet jag inte mycket om det. Men det gällde eps, inte pdf.

ALLA tryckerier avråder från ALLT nytt – de vill nämligen kunna låta bli/skjuta upp investeringar i programvara och kunskap så länge som möjligt.

Jag kan räkna på ena handens fingrar (och ändå ha fingrar över) de gånger som de haft sakligt grundade argument för sin inställning. I det fallet som Baron pratar om är det ju inte ens begripligt – vad är postscript level 1.2 ? Någon sådan nivå har aldrig funnits!

Min personliga uppfattning, som ju alla får ta för vad den är värd, är att InDesign CS5 är en grym uppgradering – inte sedan InDesign 2 (sic) har det funnits så många "revolutionerande" nyheter. De nyheterna handlar dock inte om förändringar i output (med undantaget olika sidstorlekar) utan om hur man jobbar i programmet.

  • Medlem
  • 2010-09-13 09:21

Jag motsätter mig inte CS5 det allra minsta, men fick höra att det kunde vara problem med eps:ar skapade med den gamla standard som TU fortfarande rekommenderar.
Men jag skrev också att jag inte kan något om detta utan ville bara ge en "heads up" som kanske är helt åt skogen.

Ett snabbtest i CS5 visar nu att det går alldeles utmärkt att montera våra standard-epsar i cs5 och exportera till pdf 1.4 även hos oss.
Jag tar som sagt inget ansvar för att uppgiften i mitt första inlägg är rätt eller fel. Det var något jag hörde.

Jag hade en del problem med Photoshop och Snow Leopard i början, men det har skett lite uppdateringar sedan dess. Tror nog CS5 i helhet är rätt stabilt. Har bara lyckats krascha en gång, och det var när jag skulle skriva ut direkt från LR 3.2, men det är ju inte CS5.

Håller med CyberPet, stabilt i det stora hela. Speciellt efter apple's senaste uppdatering av lite grafikdrivisar. Då blev PS bra också.
Men, jag tycker nog faktiskt att det över lag är lite slöare i gränssnittet än CS4.

Tycker InDesign CS5 (mac) har funkat grymt bra sedan vi uppgraderade.
Har haft problem med PhotoShop som avlsutar sig titt som tätt i uppstarten när firefox är öppet, men det har jag inte orkat ta tag i. När det väl startar så är det stabilt:)

Varför vill tidningar har EPS:er? Var väl en herrans massa år sedan Xads blev utfasat till förmån för PDF.... Och de små liven kan man ju köra i Destiller med TU option om man är osäker. FInns väl som exportoption också numera?

/martin

  • Medlem
  • 2010-09-15 15:46
Ursprungligen av martinator:

Varför vill tidningar har EPS:er? Var väl en herrans massa år sedan Xads blev utfasat till förmån för PDF.... Och de små liven kan man ju köra i Destiller med TU option om man är osäker. FInns väl som exportoption också numera?

/martin

För att ganska många fortfarande sitter med gamla annonssystem eller redaktionella system som inte kan hantera pdf. Bland de små liven finner man delar av Sydsvenskankoncernen.

Låter underligt, har levererat en väldig massa annonser t just sydsvenskan och de senaste åren har jag uteslutande använt mig av PDF enligt TU:s standard. Aldrig hört ett pip om att det inte skulle funka. Vilka avd sitter fortfarande och harvar med Xads?

/martin

  • Medlem
  • 2010-09-22 12:51

Sydsvenskankoncernen består av fler tidningar. Vi har ett gemensamt annonssystem sedan i våras men har ännu ett tag olika redaktionella system med olika krav på annonsmaterial.
Jag kan inte annonssystemet, men vet att alla annonser avsedda för publicering i pappret monteras som .eps oavsett hur de levereras från externa producenter.

Ursprungligen av AxelM:

Är CS5 stabilt än?

Jag upplever i alla fall PhotoShop CS5 och InDesign CS5 som stabilt.
Kör det under Vista.

Ska börja testa ut Premiere CS5 om några veckor också, så kan skriva kring det då

1
Bevaka tråden