Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muspekaren hackar 1 gång per sekund. Omstart hjälper. Varför?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett irriterande problem sedan ett par veckor. Om jag rör muspekaren så stannar den upp 1 gång i sekunden och hoppar sedan plötsligt upp någon annan stans, oftast i den riktning jag var på väg men kan hoppa iväg typ halva skärmen. Detta är oerhört irriterande eftersom det ger usel precision. När detta händer slutar datorn ofta helt att svara på tangenttryckningar i upp till 30 sekunder med några minuters mellanrum. Vid omstart försvinner problemet men återkommer ofta efter någon dag. Jag kör 10.6.4. Program som jag brukar använda är VMWare Fusion 3 (detta är inte igång sedan senaste omstart men nu har jag problemet igen), Mail, Safari, Dropbox, Evernote och Little Snitch. Problemet är oberoende av om jag kör med Magic Trackpad, inbyggd trackpad eller Magic Mouse. Det är en MBP 15" Late 2008.

Har du testat slå igång aktivitetshanteraren (Applications/Utilities/Activity Monitor, välj "CPU" och sortera listan på kolumnen "% CPU") och kika om något program hängt sig och tar upp alla resurser när det händer? Det är det enda jag kan tänka mig, i övrigt har jag tyvärr dåligt om förslag.

Hade activity monitor igång idag när det hände, men jag hade väldigt mycket ledig kapacitet. I de lägen då datorn låser sig helt i 15-30 sekunder slutar activity monitor också att uppdateras.

Anslutna saker? USB?

Ta bort så mkt som möjligt.

Låter som datorn "Pollar" ngn enhet (Frågar efter något) med jämna mellanrum.

Ta bort så mkt anslutet som möjligt och se om du ändå kan framkalla felet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-12 11:18
Ursprungligen av Goflorp:

Anslutna saker? USB?

Ta bort så mkt som möjligt.

Låter som datorn "Pollar" ngn enhet (Frågar efter något) med jämna mellanrum.

Ta bort så mkt anslutet som möjligt och se om du ändå kan framkalla felet.

Tackar för den informationen Goflorp.
Jag höll på att bli vansinnig pga allt hackande utan någon som helst uppenbar anledning. För mig var det en usb-kabel som var anledningen.

/Anders

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-12 17:13
Ursprungligen av macmo:

Tackar för den informationen Goflorp.
Jag höll på att bli vansinnig pga allt hackande utan någon som helst uppenbar anledning. För mig var det en usb-kabel som var anledningen.

/Anders

Bara en kabel? Inget ansluter i andra ändan?

Har en apple cinema ansluten och ett par hörlurar till skärmens USB-portar. Har även en Time Capsule över WiFi. Annars inget. Provade utan skärm/hörlurar och problemet kvarstår.

Prova ta ur minnen och labba lite med placeringa av dem, kör med en om det funkar etc.

Har inaktiverat en ondskefull Microsoft Database Daemon som förmodligen har slunkit med Entourage. Ska se om problemet återkommer.

Ursprungligen av pmarriott:

Har inaktiverat en ondskefull Microsoft Database Daemon som förmodligen har slunkit med Entourage. Ska se om problemet återkommer.

Kommer hoppa upp och klappa mig i arschlet om det är den som spökar.

Ursprungligen av Goflorp:

Kommer hoppa upp och klappa mig i arschlet om det är den som spökar.

Jag har plockat bort den ur autostartobjekten och problemet är borta. Har även kastat ut Gmail Notifier. Vi får se om det återkommer.

*smack*

Frua hade en SD-läsare-adapter i expressCard-facket ansluten.
Då hackade den och den vägrade gå i vila.... felsökte en bra stund innan man kom fram till det...

Man kan få en del underliga fel med USB och även med andra anslutna enheter....

bra början är att alltid dra ur så mycket "bröt" som möjligt.

1
Bevaka tråden