Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmappen kräver autentisering även i adminkonto

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-09-12 14:51

Hej!

Ladda nyss programmet Caffeine 1.1.1 (Lighthead - Caffeine).

Är ett toppenprogram som hindrar datorn från att gå i vila, men jag har ett problem:

Då jag ladda ner programmet hamnar det i mappen "Hämtade filer" och jag kan inte flytta det till "Programmappen". Vet någon hur detta program kan flyttas/installeras i programmappen?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-12 14:58

Jag har samma program (riktigt bra som du säger). Dock så undrar jag om du har det igång när du försöker dra det till mappen med dina program? Prova att avsluta innan du drar över det.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-09-12 15:09

Har provat att avsluta det uppe i menyraden... men det kommer fortfarande upp någon form av varning då jag försöker flytta det (något som kräver att man fyller i systemlösenord osv. så inte vågat prova det). Har du lyckats få det till programmappen?

Någon form av varning? Berätta mer exakt så ska vi hjälpa dig med en lösning.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-09-12 16:08

I varningsrutan står det: "Objektet "Caffeine" kunde inte flyttas eftersom "program" inte kan ändras. Rutan ger sedan två val: Autensiera eller Avbryt.

Har du ett administratörskonto eller någon form av begränsning på ditt konto vid inlogging?
Har du begränsning så autentisera så kan du flytta programmet till mappen Program.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-09-12 17:18

Har ett administratörskonto och jag är ensam användare på datorn, så tror inte de ska finnas några begränsningar. Men det är kanske ingen fara att välja autensiera då, ska prova det. Bara lite förvånad över varningen som dök upp.

Tillägg: De gick bra att flytta programmet efter att man valde "autensiera".

Senast redigerat 2010-09-12 17:28

Du har något problem är rättigheter på din disk. Vilka rättigheter och vilken ägare är det på mappen Program?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-09-12 18:20

Jag ser att det är en "överkryssad penna" nere i vänstra hörnet i programmappen... läste något på apple om att denna mappen skyddas mot ändringar, kanske därför den varnar när man ska flytta ett program och kräver att man bekräftar och fyller i sitt lösenord, eller?

Tillägg: Visar jag info för programmappen och ser under fliken Delning och behörighet står det:

"Du kan bara läsa"

system: Läsa och skriva
wheel: Bara läsa
everyone: Bara läsa

Är detta korrekt?

Är kanske systemet som inte vill att man ska kunna ändrar programmappen (genom att flytta dit program) utan att verifiera sig?... man måste ju alltid ange lösen för att få installera till programmappen. Dock kunde programmet tydligen installeras till "hämtade filer" utan lösen. Skumt.

Senast redigerat 2010-09-12 23:21

Hej Mr Coffee, löste det sig?
Jag har samma problem, undrar oxå vem "wheel" är då jag är ensam användare på min dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-15 09:59

Wheel är ingen användare, utan är namnet på användargruppen som har administratörsrättigheter på ett UNIX-system.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_(Unix_term)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-19 14:41

Hej brideshead!
Välkommen till 99.se
Som jahve sa kom jag också fram till att det var normalt, wheel ska vara där.

1
Bevaka tråden