Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari kraschar väldigt ofta.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-31 23:09

Ja, förut har det hänt nån gång att Safari kraschar till följd av flash men den senaste månaden har det varit extremt ofta. Jag har inte gjort nån ändring men ändå så sker det mer ofta.

Inga fler som har problem med Safari och Flash och tycker att det är grymt irriterande? Har 10.1.53.64 installerat men konstigt nog så står det 10.6 i felmeddelandet som kommer efter kraschen.
Har en Macbook Pro 13 med Safari 5.0.1 och Snow Leopard (10.6.4). Börjar bli ordentligt trött på detta nu så hjälp är välkommen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-10 19:11

Är det verkligen ingen mer som har problem med att Safari kraschar alltså? Misstänker att det som vanligt är Flash som spökar men har gått tillbaka till 10.1. Det är väldigt mycket oftare nu än det varit förut. Suck.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-09-10 19:16

Har du testat skapa ett nytt konto och köra från den, så isolerar du om det är nån inställning som blivit korrupt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-11 11:56

Jag kör en MacBook Air med 10.6.4 och senaste Safari 5.0.2 (6533.18.5) samt senaste Flash 10.1 r82 utan några allvarligare problem. Långt, långt mellan varven så har det hänt att badbollen har kommit upp i samband med någon Flash-baserad sida. Utöver detta så kör jag AdBlock och ClickToFlash som tillägg.

Min erfarenhet är också att Safari kraschar betydligt oftare nu för tiden än tidigare.
Dessutom, efter kraschen tar det extremt lång tid innan Safari startar igen, upp till fyra-fem minuter med blank skärm och badboll. Vad har Safari för sig under denna tid?
Jag har inga motsvarande problem med Firefox, den går att starta om direkt vid de sällsynta tillfällen det programmet kraschar.

Tilläggas kan att detta ”Safariproblem” är identiskt på båda mina datorer, en äldre iMac/G5 med OSX Tiger och en färsk MaxMini/Core2Duo med OSX Snow Leopard. När de olika versionerna av Safari kraschar på dessa datorer så tar det väldigt lång tid att återstarta programmet. Jag har inget minne att det har varit så förr, så någonting måste ha hänt med Safari.

Någon som vet? Och även har en lösning?

Ursprungligen av Ravajack:

...Jag har inget minne att det har varit så förr, så någonting måste ha hänt med Safari...

Det vore intressant att få höra vad du menar med "förr". När menar du att försämringen kom?
Det kanske kan ge lite ledning till dem som vill försöka hjälpa till att lösa problemet.

Några andra saker som kan vara bra att veta:
- Hur mycket minne har du i datorerna?
- Hur mycket ledigt diskutrymme har du?
- Är alla tillgängliga uppdateringar installerade?
- Finns det någon röd tråd i krascherna - t.ex att det alltid sker på vissa sajter?
- Flash är ofta orsak till problem - har du installerat den senaste versionen av Flash?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det vore intressant att få höra vad du menar med "förr". När menar du att försämringen kom?
Det kanske kan ge lite ledning till dem som vill försöka hjälpa till att lösa problemet.

Hej igen.
Ursäkta dröjsmål.

Minne/Disk:
iMac G5: 1,5 GB RAM/ 60% ledig disk.
MacMini: 4 GB RAM/ 70% ledig disk.

Alla tillgängliga uppdateringar installerade - ja.
Röd tråd — möjligen att flera flikar är öppna simultant: Fler än tre men färre än tio.
Senaste versionen av tillgänglig Flash för båda systemen (Tiger/Snöleopard) installerad.

Jag har en känsla av problemen med Safari började med någon av uppdateringarna till Safari 4.
På G5:an har jag tidigare kört Safari olika varianter av 3 utan problem, och även 4 någon tid innan någon uppdatering ställde till det.
På MacMinin var Safari 4 installerad från start och kördes utan problem, även här började problemen med någon uppdatering.
Idag svårt att säga/avgöra exakt vilken uppdatering som krånglet med krasch och långsam återstart började med.

Har dock kommit fram till att om jag även startar om Firefox i samband med återstarten av Safari, så kan det delvis lösa problemet.
Firefox startar som vanligt, och verkar då ”dra med sig” även Safari som stått och segat och plötsligt hoppar igång nästan simultant.
Låter skumt, men så är det — och samma ”fenomen” på båda maskinerna.

Någon som blev klokare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-09 18:38

Hur ser det ut när Safari kraschar? Vilka felmeddelanden får du? Skärmdumpar? Att du har samma problem på PPC och Intel samt 10.4 Tiger samt 10.6 Snow Leopard låter ju väldigt märkligt. Och vilka siter är det som sänker Safari? Länkar!

1
Bevaka tråden