Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort brev i "Mail", men behålla dem på servern

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag raderar brev i Mail så försvinner de även på gmail servern ?

hur stänger jag av den funktionen ?

Jag vill ju kunna radera de från min hårddisk men att de ska finnas kvar på servern.

Om du kör gmail via IMAP-protokollet så synkroniseras mailen mellan din dator och servern. Det skall vara så.

Du kan byta till POP för att få en enklare koppling mellan servern och din dator utan synkronisering.

/Magnus

Det är ingen funktion. Det är så IMAP funkar som sagt. Använd POP ifall du bara vill hämta mailen till Mail.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Det är ingen funktion. Det är så IMAP funkar som sagt. Använd POP ifall du bara vill hämta mailen till Mail.

Det är egentligen inte alls så IMAP fungerar. Till skillnad från vad många tror är IMAP inte bara POP med ditgaffad synkronisering.

Just funktionen som efterfrågas är dock tyvärr ganska ovanlig, att plocka bort enstaka meddelanden ur den lokala cachen. Det finns de som har implementerat det, men jag känner inte till någon Mac-klient som klarar av det. Det har pratats om att få in det i Thunderbird, var dock länge sedan jag använde det programmet.

Om du vill komma undan att behöva lagra alla meddelanden lokalt kanske du kan fundera på att köra IMAP helt utan lokal cache.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-10 23:32

Inställningar, Konton, Avancerat, välj Spara inte kopior av brev.

Ursprungligen av kenjon:

Inställningar, Konton, Avancerat, välj Spara inte kopior av brev.

Den förstod inte jag... Det är ju precis tvärtom mot önskemålet.

Han borde väl i stället kryssa för att han ska spara kopior på servern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-11 14:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den förstod inte jag... Det är ju precis tvärtom mot önskemålet.

Han borde väl i stället kryssa för att han ska spara kopior på servern.

Vad gäller IMAP står det väl Spara kopior på den lokala datorn? Om jag minns rätt...
Under POP3 står det Spara på servern.

Varför inte göra som det är tänkt och skaffa ett par mappar som man lägger sina saker i "Idrottsföreningen", "Kursen", "Sparas" osv.

Flytta det du vill ha bort från inkorgen till respektive mapp, så har du kvar det på servern, du har det dessutom åtkomligt om man vill se det igen senare. på t ex GMail behöver man ju inte bry sig om hur mkt plats det hela tar.

Dom raderas faktiskt inte, utan arkiveras. Klickar du på "All mail" (eller den svenska motsvarigheten) i webbmailen så hittar du de mail som du har raderat "på datorn".

1
Bevaka tråden