Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro kopplar ur sina interna diskar!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag köpte en ny Mac Pro 2010-04-01 från Macoteket på internet. Redan från starten hade jag problem med att den kopplade ur de interna diskarna (alla utom systemdisken). Tyvärr behövde jag maskinen och kunde inte lämna den ifrån mig till service förrän 2010-08-27. Den lokala serviceverkstaden (Jansson data i HBG) hade maskinen i SJU!!!!!!!! arbetsdagar men kunde inte hitta något fel.

Kopplar upp maskinen idag och ca. tre timmar senare får jag upp meddelandet: din hårddisk har kopplats ut, nästa gång du kopplar ur en disk bör du välja säker urkoppling (eller något liknande). Jag nästan skriker inombords. Jag har tangentbord, mus, en extern HD och ett par sennheiser lurar som varit med sedan min mac G5. Har provat att koppla ur lurarna, får ändå att de interna diskarna kopplar ur sig. De koppla ur sig första gången redan innan den externa disken för Time Machine var installerad (så det kan inte vara den). Vad tusan kan det vara?

Efter att problemet dyker upp måste jag hårdbota (poweroff) för att kunna starta om maskinen och när den startat om så finns de interna diskarna där igen.

Som sagt den har varit inne en gång på service nu (i sju dagar) utan att de hitta något fel. Jag förklara för killen på verkstaden att det kunde gå allt från ett par timmar till så mycket som 4 - 5 dagar innan felet kommer.

Tankar fundering från er andra? Att det är en garanti reparation ser jag som en självklarhet. De kan ju inte sälja en dator som jag inte kan använda. Eller som jag ska vara rädd för att använda. Vågar inte ens tänka på vad som händer om felet kommer just som datorn skriver till min videodisk.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 23:16

Har du köpt diskarna i samband med datorköptet? installerade macoteket diskarna eller gjorde du det?

Det låter onekligen som det är glapp någonstans alternativt värmeutveckling som gör att det blir glapp. Detta borde macoteket upptäckt om dom haft datorn igång i 7 dagar (det hade dom väl inte men man kan ju hoppas).

Sådana där fel sätter man på "sträckbänken", dvs låter datorn stå på tills felet uppstår.

Blir datorn varm? hur står den? Diskar som blir varma kan mycket väl stänga av sig automatiskt och då kommer OSX blir sur för att den tror du bara plockade ur disken.

Nej det var inte macoteket som installerade disken. Service verkstaden har även kollat så disken är ok och Jag har även provat med ytterligare en disk och båda kopplas ur när det händer.

Just nu står den uppe på ett skrivbord med bra möjligheter att ta in och blåsa ut luft.

iStat säger att de olika temperaturerna ligger kring:
MAC HD 35° (system disken)
HD bay 2 till 4 30 - 32° (ser ingen information för den första?)
Ambient temp i lådan ligger på 28 - 31°

Så för varm har jag svårt att tänka mig att den skulle vara. Jag får väll köra på linjen att begära av dem att de låter den stå till det händer, vilket som sagt är ytterst slumpmässigt.

Har provat att slänga ut diskarna som satt i den och köpt helt nya, så får vi se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-10 20:43

tror inte nya diskar löser problemet. känns mer som det är hårdvarufel på datorn

Hur gick det med detta?

Jag kapar tråden för ett liknande problem som drabbat mig. Den extra interna disken och den externa FW-disken kopplas plötsligt ur, men inte nödvändigtvis samtidigt. Jag får ett felmeddelande och en uppmaning om att jag ska koppla ur dem på ett korrekt sätt nästa gång.

Den interna disken är partitionerad och den ena volymen används av Time Machine. Och det verkar hända i samband med att Time Machine drar igång, fast inte alltid utan till synes slumpmässigt. Första gången i juni och nu två gånger på samma dag.

Jag kan fortsätta att jobba såvida jag inte behöver filer på de försvunna diskarna. Ja, de är verkligen försvunna. jag kan inte hitta och montera dem igen med hjälp av Skivverktyg. Den externa disken kommer tillbaka om jag drar ur FW-kabeln (i datorändan) och stoppar in den igen. Men de interna volymerna kommer bara tillbaka efter en eller flera omstarter.

Tror ni att det är Time Machine eller något annat mjukvarurelaterat som spökar, eller är det diskarna som håller på att ge upp? De är dock felfria enligt Skivverktyg.

Mac Pro 2008 8-core 2.8G (3,1), Mac OS 10.6.4. Den interna hårddisken är en Samsung "server grade" 1 TB c:a 1 år gammal.

1
Bevaka tråden