Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vi ser fram emot i Office for Mac 2011

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-22 11:48

Jag ser fram emot Office 2011 något enormt.
Folk jag jobbar med kan äntligen uppgradera från 2004(!). Outlook är inte min smak men det var inte Entourage heller. Ser dock en enorm nytta i att Outlook kommer till mac-plattformen igen.

Alla entusiaster till trots, för många många går inte Microsoft Office att ersätta. Så är det bara.

Ursprungligen av acke:

Alla entusiaster till trots, för många många går inte Microsoft Office att ersätta. Så är det bara.

För min del så är det enormt svårt att ersätta just Excel. Det fungerar utmärkt att arbeta i Pages, men Numbers klarar inte av att mäta sig med Excel på något acceptabelt sätt alls.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

För min del så är det enormt svårt att ersätta just Excel. Det fungerar utmärkt att arbeta i Pages, men Numbers klarar inte av att mäta sig med Excel på något acceptabelt sätt alls.

Håller med till 100%. Excel är ett oerhört mångsidigt program. Har använt det regelbundet sedan version 3 och fortfarande upptäcker jag nya tricks och funktioner. Jag har både 2004 och 2008. Den förra för att kunna använda macron, och den senare för att kunna jobba med stora datamängder. Ska bli skönt att slippa hålla isär filer för de olika versionerna när 2011 kommer. Hoppas att vba-stödet även innebär att man kan spela in macron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 02:05
Ursprungligen av Tobias Schelin:

För min del så är det enormt svårt att ersätta just Excel. Det fungerar utmärkt att arbeta i Pages, men Numbers klarar inte av att mäta sig med Excel på något acceptabelt sätt alls.

Självklart menar jag också mest Excel.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Hoppas att vba-stödet även innebär att man kan spela in macron.

Excel 2011 ska komma med VBA 6.5 och inte senaste som är 7.0.
Men tittar man på den här http://images.appleinsider.com/Office2011B.003.png ser man tydligt en play, pause och stop-knapp.

Ursprungligen av acke:

Självklart menar jag också mest Excel.

Excel 2011 ska komma med VBA 6.5 och inte senaste som är 7.0.
Men tittar man på den här http://images.appleinsider.com/Office2011B.003.png ser man tydligt en play, pause och stop-knapp.

Tack för förtydligandet. Jag tycker att det är smidigt att spela in tillfälliga macron när man gör något repetitivt i excel.

VBA 7 innehåller inte så mycket nytt vad jag förstått, utöver 64-bitars-stöd. Det är ändå inget vi kommer att få med Office 2011.

Nu kanske jag börjar bli OT men det är två funktioner jag saknat i Offfice sedan länge: Bättre sök och ersätt i Word (typ grep) och möjligheten att ange godtyckliga skalintervall i log-diagram (nu finns bara hela tiopotenser i Excel).

Ovanstående fem inlägg har brutits ut från en annan tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 10:54

Sitter kvar med Office 2004 bara pga av det slopade VBA-stödet i 2008. Så svaret är enkelt:

Återinförandet av VBA.

Då vi har nyligen fått till slut Office 2007 (som kör VBA 6.5) på jobbet, och det lär dröja innan vi får se någonting annat, ser jag inte det som ett problem att Office 2011 kör VBA 6.5 isf 7. Jag hoppas bara att stödet blir lite mera duglig än vad den är i 2004.

Hela Office-paketet startar ju på ett ögonblick på vilken Windows-dator som helst. 2011 ser nice ut, men om dom inte gjort om programmet från grunden kan vi kanske inte räkna med att det är så mycket snabbare än föregångaren?

Det finns inga program som görs om från grunden, men nog kan man räkna med att det är hyfsat genomgripande förändringar eftersom de i huvudsak bytt API till Cocoa (om jag förstått saken korrekt)

Jag tror att bara är Outlook och nya UI-element som "ribbon" som är Cocoa. Annars är det mest carbon (och därför 32 bit) som tidigare.

Nu har MacWorld testat MS Office 2011. Excel, Word och Powerpoint fick alla gott betyg. Jag kommer uppgradera så snart det är möjligt. Det är framför allt nya Excel jag vill åt.

Excel 2011 for Mac Office Software Review | Macworld
Word for Mac 2011 Office Software Review | Macworld
PowerPoint 2011 for Mac Office Software Review | Macworld

Någon som vet om det kommer att inkludera stöd för Apple Remote? Har inte MS Office idag (kör Open d:o) och väljer mellan MS Office och Apples motsv.

'11 >> '08

Ursprungligen av kaospassageraren:

Någon som vet om det kommer att inkludera stöd för Apple Remote? Har inte MS Office idag (kör Open d:o) och väljer mellan MS Office och Apples motsv.

jag kan konfirmera att Apple remote fungerar till PP '11 iaf.

I övrigt tycker jag att '11an är ljusår bättre än '08an. Programmen är (hittils) mycket stabilare, lättare att arbeta i (kom aldrig riktigt överens med GUIt i '08) och mycket mer kompatibelt med windowsversionerna. Har kört en hel del filer mellan Win-Mac och enda gången jag sett formateringsändringar är i PP, men då enbart ändrad font + storlekar i vissa textboxes samt att vissa diagram flyttat lite på sig. I Word och Excel har jag inte märkt någon skillnad alls i formateringar, fungerar klockrent hittils.

En uppdatering är ett måste!

Ursprungligen av Nephente:

...I Word och Excel har jag inte märkt någon skillnad alls i formateringar, fungerar klockrent hittils.

En uppdatering är ett måste!

Låter ju fantastiskt att MS äntligen tagit kompatibilitet mellan Mac och Windows-versionerna på allvar och dessutom fått det att fungera i praktiken! Det har alltid inneburit ett osäkerhetsmoment när man skickar skickat iväg ett officedokument skapat på Mac. Kommer det att bli problem? Ofta har det funkat bra men ibland har det blivit helt fel och jag har aldrig lärt mig att förutsäga exakt när och hur det blir fel (den inbyggda kompatibilitetsvarnaren ger jag inte mycket för).

Enbart macrostödet räcker för mig för att uppgradera Office, men betydligt färre kompatibilitetsproblem är också ett starkt incitament.

Outlook är jag inte intresserad av, tror jag. Jag är så van med Mail.app nu, även om IMAP känns lite skakigt ibland.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-29 12:01

Jag ser fram emot TOTAL transparens mellan Office på Mac kontra PC. Det skulle vara ett mirakel om man kunde öppna t.ex. ett Excel gjort på Mac i en PC - och vice versa - UTAN att man får en massa varningar och/eller att det inte alls ser ut som originalet. Men...jag är skeptisk. Det händer nog inte. Så vassa är dom nog inte.

Om du syftar på att styra powerpointpresentationer med Apple Remote så fungerar det i Office 2008 men inte i 2004. Jag tror inte att stödet försvinner med 2011.

Keynote fungerar förstås med Apple Remote. Fungerar Open Office med Apple Remote?

Ah, jag har bara kört 2004 tidigare på min G4, därav min undran.

Det finns ett program som heter iRed Lite, men jag har inte testat det. Jag tycker inte att OpenOffice fungerar fullt ut (t.ex. blir det då och då meck med ändringar och kommentarer i doc-filer, vilket jag använder mycket) så jag har inte lagt ner tid på att testa. OO är bara en temporär lösning tills jag bestämt vad jag köper.

Då lutar det åt Office för min del i a f, kompatibiliteten är a och o.

Jag ser fram emot att det skall komma. Köpte ett 2008 idag för att kunna ladda ned det direkt.

Mest ser jag fram emot Outlook, så att jag kan slippa trassel med OWA och public folders på vår exchangeserver.

/Magnus

Fortsättning: Nu har jag registrerat min produktnyckel och laddat upp en kopia av köpekvittot till Microsoft. Vi får se när jag kan ladda ned Office 2011.

/Magnus

Senast redigerat 2010-10-06 12:25

Lite surt att Outlook 2011 inte stödjer att man kan prenumerera på standardiserade kalendrar (WebCal - iCalendar), eller ens importera dom.

Eller att den inte stödjer Exchange fullt ut.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Lite surt att Outlook 2011 inte stödjer att man kan prenumerera på standardiserade kalendrar (WebCal - iCalendar), eller ens importera dom.
Eller att den inte stödjer Exchange fullt ut.

Microsoft vill väl reservera lite till Windows.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-18 17:52
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Lite surt att Outlook 2011 inte stödjer att man kan prenumerera på standardiserade kalendrar (WebCal - iCalendar), eller ens importera dom.

Eller att den inte stödjer Exchange fullt ut.

Prenumerera nej, importera ja, fast händelserna kommer inte in samlat utan som enskilda objekt utan koppling till specifika kalendrar.

Ursprungligen av Gunnar B:

Prenumerera nej, importera ja, fast händelserna kommer inte in samlat utan som enskilda objekt utan koppling till specifika kalendrar.

Jepps. Och poppar upp som påminnelser hela tiden. Blev kul när jag försökte importera in en kalender med 3000 objekt. Alla blev påminnelser som poppade upp.

Kalenderfunktionen känns helt meningslös funktionsmässigt jämfört med alla andra kalendrar på marknaden.

Känns, ja, väldigt amatörmässigt, vilket är synd då jag tycker dom har gjort ett jättebra jobb för det mesta. Gillar GUI:et och det är rappt.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-18 18:25
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Eller att den inte stödjer Exchange fullt ut.

Vad saknar du i Exchange? Jag saknar en jäkla massa saker men kul att höra andras reflektioner också

Ursprungligen av studiox:

Vad saknar du i Exchange? Jag saknar en jäkla massa saker men kul att höra andras reflektioner också

Den stödjer inte Exchange RPC protocol som Windows versionen använder utan Exchange Web Services. Vilket gör den inkompatibel med Exchange 2003 (EWS kom i Exchange 2007). Vilkte kanske inte låter så farligt, men med tanke på hur galet många som kör Exchange 2003 där ute så är det det ju givetvis tjänstefel.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 11:04
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Den stödjer inte Exchange RPC protocol som Windows versionen använder utan Exchange Web Services. Vilket gör den inkompatibel med Exchange 2003 (EWS kom i Exchange 2007). Vilkte kanske inte låter så farligt, men med tanke på hur galet många som kör Exchange 2003 där ute så är det det ju givetvis tjänstefel.

Microsoft kanske tycker det är dags att uppgradera, lifecycle-support för 2003 SP2 har väl upphört?

WebDav, RPC, RCP, RPC over HTTP, W, IMAP m.fl rör ju till det på serversidan.

Tyckte Entourage WS edition var bökigt då det gjorde att Entourage enbart supportade WS. Samma sak är det ju med Apple mail.

Uppgradera till Exchange 2007 (Release2) så får du WS stöd

Ursprungligen av studiox:

Microsoft kanske tycker det är dags att uppgradera, lifecycle-support för 2003 SP2 har väl upphört?

WebDav, RPC, RCP, RPC over HTTP, W, IMAP m.fl rör ju till det på serversidan.

Tyckte Entourage WS edition var bökigt då det gjorde att Entourage enbart supportade WS. Samma sak är det ju med Apple mail.

Uppgradera till Exchange 2007 (Release2) så får du WS stöd

Jag kör inte Exchange alls. Men har kunder som sitter med Exchange 2003 (typ en del stora företag o.s.v). Det är ju som vanligt. Även om jag tycker folk borde uppgradera, så är det fortfarande ett faktum att macversionen inte klarar lika mycket som PC-varianten.

Word 2011 verkar ju grymt, men egentligen känner jag igen det mesta ifrån iWork 09? Right?

Ursprungligen av henkebarn:

Word 2011 verkar ju grymt, men egentligen känner jag igen det mesta ifrån iWork 09? Right?

Hur menar du? Att Microsoft snott funktioner från iWork? Möjligt, men jag tror att man snarare känner igen det mesta från Office 2010.

Bevaka tråden