Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till MBP 13

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förstår att ett antal miljoner trådar skrivits i detta ämne redan och jag vet att det inte uppskattas med nya men jag har skitsvårt att hitta det jag söker genom att söka i forumet eftersom all information jag hittar är för gammal.

Min fråga är kort och gott, vilket minne kan jag rekommenderas köpa till min MBP 13"? Jag har i dagsläget 2 gb men känner att jag vill biffa till datorn lite då jag ibland kan känna att han får lite svårt att hänga med.

Jag siktar uppåt 4-8 gb.

Jag använder dock inte datorn till några tyngre program men kan ibland vilja njuta av en hd-rulle. Det händer också att jag har lite "för många" program igång vilket kan göra att datorn saktar ned lite i svängarna vilket jag vill försöka bygga bort.

Någon som har ett prisvärt alternativ till mig? Gärna komplett.se eller liknande.

Hoppas verkligen inte jag gjort bort mig allt för mycket genom denna "dubbelpost".

Har du tittat i någon av dessa trådar?

site:99.se minne macbook pro - Google Search

Ursprungligen av Capeman:

Har du tittat i någon av dessa trådar?

site:99.se minne macbook pro - Google Search

Ja, jag har kikat men hittar ingenting bra i de senast uppdaterade frågorna. Eftersom min fråga är beroende av priset i jämförelse med prestandan och att pris ändras fort känner jag inte att dessa trådar hjälpte mig.

Det är alltså inte vilken typ av minne jag ska ha som jag undrar utan mer precist vilka minneskort som rekommenderas i fråga om prisvärdhet kontra nödvändighet vid "normal" belastning.

KINGSTON 8GB KIT - KTA-MB1066K2/8G - Produktinformation

8GB hos DustinHome.
2342:- ink frakt om du är student.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

KINGSTON 8GB KIT - KTA-MB1066K2/8G - Produktinformation

8GB hos DustinHome.
2342:- ink frakt om du är student.

Låter suveränt!

Behöver jag 8GB dock? Hur stor skillnad gör det för "vardagsanvändande" såsom surf, musik och film jämfört med ex 4 eller 6gb?

Blir min processor, som jag tror är på 2,2ghz en flaskhals i sammanhanget?

Ursprungligen av martinfranskara:

Låter suveränt!

Behöver jag 8GB dock? Hur stor skillnad gör det för "vardagsanvändande" såsom surf, musik och film jämfört med ex 4 eller 6gb?

Blir min processor, som jag tror är på 2,2ghz en flaskhals i sammanhanget?

Ja du, huruvida du behöver det är frågan.. För "vardagsanvändande" kommer man väl rätt långt på 4GB.
Själv har jag 4GB i min MBP 13" men kommer strax att uppgradera till 8GB, detta beroende på att det jag jobbar med kräver kräm i datorn.

Processorn du har är ju fortfarande en bra och relativt snabb sådan.

Ska du framtidssäkra dig lite så köp 8GB, men för ditt nuvarande behov tror jag att 4GB räcker.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Ja du, huruvida du behöver det är frågan.. För "vardagsanvändande" kommer man väl rätt långt på 4GB.
Själv har jag 4GB i min MBP 13" men kommer strax att uppgradera till 8GB, detta beroende på att det jag jobbar med kräver kräm i datorn.

Processorn du har är ju fortfarande en bra och relativt snabb sådan.

Ska du framtidssäkra dig lite så köp 8GB, men för ditt nuvarande behov tror jag att 4GB räcker.

Jag förstår!

Blir det på något sätt dumt om jag köper 1 st 4gb-modul och låter den andra platsen vara tom alternativt sätter i min original 1 gb-sticka? Kanske blir lurigt med 4+1gb?

Skulle ju i så fall vara en rätt schyst kompromiss, 4gb men ändå framtidssäkrat genom att kunna köpa till en extra senare.

Va tror du/ni?

Ursprungligen av martinfranskara:

Jag förstår!

Blir det på något sätt dumt om jag köper 1 st 4gb-modul och låter den andra platsen vara tom alternativt sätter i min original 1 gb-sticka? Kanske blir lurigt med 4+1gb?

Skulle ju i så fall vara en rätt schyst kompromiss, 4gb men ändå framtidssäkrat genom att kunna köpa till en extra senare.

Va tror du/ni?

Då din processor har dubbla kärnor så tror jag att den kommer gå bäst med lika mycket minne på dina båda minnesplatser.

Det funkar ju såklart med 4+1 men tror inte att du får prestanda som 5GB.

4GB, 995:- med studentrabatt ink frakt på DustinHome:
KINGSTON 4GB DDR3-1066 KIT - KTA-MB1066K2/4G - Produktinformation

Tusen tack för all hjälp Benjamin!

Snabb extrafråga:

Fungerar följande minnen motsvarande eller varför är Kingston-minnena du angav bättre anpassade?

CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) - Specifikationer
Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB

Jag köper gärna från Komplett förresten eftersom jag bor nära deras hämtbutik.

Ser ut att funka.

Tror egentligen inte att Kingston är så mycket bättre.
Jag länkar ofta till deras då de har en sajt som enkelt ger hjälp för att hitta vilket minne man behöver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-08 14:42

Hej
Jag köpte Corsaris minne 2*4GB på Dustin till min 13" MBP (2010)
CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) - Specifikationer
Tyckte det var helt ok pris, cirka 1700 SEK inkl moms

Tyckte det var lämpligt att slänga i lite mer minne i samband med att jag uppgraderade hårddisken.
När det gäller HDD så köpte jag en WD 1TB, kanske inte den snabbaste men hade större behov av utrymme så... WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 1TB SATA/300 5200RPM - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer - Produktinformation
//Lasse

1
Bevaka tråden