Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i unibody Mac Mini

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tänkte byta ut disken i min Mac Mini (unibody 2010) till en SSD men har fastnat lite när det gäller anslutningarna till moderkortet.
Hur lossar jag dessa? Lite skraj för att bända sönder kontaktdonen.

Såhär ser det ut:
http://guide-images.ifixit.net/igi/dfpJTrwGPPc5kTBm.huge

De jag vill lossa är alltså de gula och den gröna. De röda och orangea var bara att dra rakt upp.

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-25 21:40
Ursprungligen av Nicklas S:

Hej!

Tänkte byta ut disken i min Mac Mini (unibody 2010) till en SSD men har fastnat lite när det gäller anslutningarna till moderkortet.
Hur lossar jag dessa? Lite skraj för att bända sönder kontaktdonen.

Såhär ser det ut:
http://guide-images.ifixit.net/igi/dfpJTrwGPPc5kTBm.huge

De jag vill lossa är alltså de gula och den gröna. De röda och orangea var bara att dra rakt upp.

Mvh/Nicklas

Kolla på iFixit: The free repair manual . Där har dom beskrivningar på i stort set alla Mac modeller
bland annat din.

B.DO:-)

@bodahl: Det är ju den han är inne i. Bilden är ju hämtad från iFixits manualarkiv...

@Niklas S:Ser ut att stå beskrivet någonstans mellan steg 12 och 15 i denna manual: Installing Mac mini Model A1347 Hard Drive Cable - Page 5 - iFixit

Alternativt kan du ju kontakta dem och fråga

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

@bodahl: Det är ju den han är inne i. Bilden är ju hämtad från iFixits manualarkiv...

@Niklas S:Ser ut att stå beskrivet någonstans mellan steg 12 och 15 i denna manual: Installing Mac mini Model A1347 Hard Drive Cable - Page 5 - iFixit

Alternativt kan du ju kontakta dem och fråga

Tack! Hade missat detta!
Bara att lyfta upp i kablarna alltså. Får försöka med det ikväll...

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-08 08:44
Ursprungligen av Nicklas S:

Tack! Hade missat detta!
Bara att lyfta upp i kablarna alltså. Får försöka med det ikväll...

Mvh/Nicklas

Hur gick det. Fick du disken bytt. Vilken disk klämde du in ?

Vart det någon skillnad ?

Jag funderar att byta disk i min Mac mini unibody, den är tokslö min 320 GB standard.

Vilken disk rekommenderar ni som har bytt diskar i Macbooks eller Mac minisar ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Hur gick det. Fick du disken bytt. Vilken disk klämde du in ?

Vart det någon skillnad ?

Jag funderar att byta disk i min Mac mini unibody, den är tokslö min 320 GB standard.

Vilken disk rekommenderar ni som har bytt diskar i Macbooks eller Mac minisar ?

Utan tvekan denna: SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5# 320GB 7200RPM S-ATA/300 - Hybrid-hårddisk med ssd-lik prestanda utan att offra lagringsutrymme! - Produktinformation

Makalös prestanda jämfört med originaldisken.

Den disken är säkert snabb men jag tror inte på att den ger samma prestanda som en riktig SSD.

Har inte fått tummen ur och fått bytt min ännu. Har en OCZ Vertex 30GB liggande men funderar på att skaffa en annan större och snabbare disk när jag ändå håller på.
Tror det blir en sådan här:
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-13 17:36
Ursprungligen av Nicklas S:

Den disken är säkert snabb men jag tror inte på att den ger samma prestanda som en riktig SSD.

Har inte fått tummen ur och fått bytt min ännu. Har en OCZ Vertex 30GB liggande men funderar på att skaffa en annan större och snabbare disk när jag ändå håller på.
Tror det blir en sådan här:
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Mvh/Nicklas

Den verkar grym. prisvärt för 60 gig SSD, helt klart.

Jag ska byta i min mac mini 2010 nu det får bli en ren SSD disk inget snack om saken, sedan kör jag upp film från min 2 tbs externa firewire 800 disk så kanske man är lite framtidssäker, i alla fall fram till årsskiftet hehehehehehehe

hur är det med rå prestandan på dessa SSD diskar ? har hört att läshastigheten är grym uppåt 200 MB/sek men att skrivhastigheten lunkar runt på max 50 mb/sek ?

Ursprungligen av CUBEIS:

hur är det med rå prestandan på dessa SSD diskar ? har hört att läshastigheten är grym uppåt 200 MB/sek men att skrivhastigheten lunkar runt på max 50 mb/sek ?

Lita inte på vad du "hör". På en ny Mac-mini med OCZ Vertex E 120Gb är skrivhastigheten 197 mb/s och läs 231 mb/s enligt AJA systemtest. Helt OK

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-08 21:10
Ursprungligen av hankhero:

Lita inte på vad du "hör". På en ny Mac-mini med OCZ Vertex E 120Gb är skrivhastigheten 197 mb/s och läs 231 mb/s enligt AJA systemtest. Helt OK

Helt OK Det blir byte till SD disk så fort jag får lite tid över någon helg.

Bra tanke med dessa multi diskar, men... SSD rent ut sagt krossar dessa

Test på små filer

Testet: Seagate Momentus XT - Test / Recension - Lagring - SweClockers.com

Så fort man har lite cash få blire en av de nyare bättre SSD

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-20 22:54

Är i valet och kvalet om jag ska ta Intel X25-M G2 80 GB, eller OCZ Vertex 2 E Series SATA II120GB. Tankar från fellow 99.seare?
Ska tilläggas att det ska in i en Mac Mini Unibody.

Ursprungligen av livi:

Är i valet och kvalet om jag ska ta Intel X25-M G2 80 GB, eller OCZ Vertex 2 E Series SATA II120GB. Tankar från fellow 99.seare?
Ska tilläggas att det ska in i en Mac Mini Unibody.

Som att välja mellan godis och chips. Bägge smakar gott men beror på vilken man är sugen på

Vertex 2 är nog ett aningen bättre val än X25-M G2, beroende på pris såklart.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-22 11:07

Intressant detta men jag antar att allt vad garanti heter ryker ? Känns lite riskabelt att göra på en 2veckor gammal Mac mini eller vad tycker ni ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-22 12:19

Jag sätter in min med hjälp av grafit i umeå. 595:- tar de tyfligen för det och då är garantin kvar...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-22 12:23

Aha, ok. Skall kolla om det finns några återförsäljare i min trakt som åtar sig detta. Tack för snabbt svar !

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-22 12:25

Good luck!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2012-07-12 16:09
Ursprungligen av livi:

Good luck!

gammal tråd men jag kollade upp vilka priser som gäller i Stockholm om man vill ha hjälp med monteringen av en ny hårddisk, se nedan:

lan master : 1244 kr per timme (uppskattad tid en timme)
digital inn: 1200 kr per timme (uppskattad tid en timme)
dicom: 2 timmar minimidebitering (2*1400)
macfixaren AB: 460+moms (halvtimme)

Annars finns det bra guider på ifixit.com.

1
Bevaka tråden