Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skilja / separera köpta och gratis apps

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det i itunes skilja på köpta och gratis apps på något vänster? Som det är nu ligga köpta och gratis apps blandat under ”Program" i iTunes. Man har hyfsad koll så här i början vilka man betalat för men blir många köpta och gratis blir det kanske svårare komma ihåg vilka app man betalat för.

Sen undrar jag vad som dykt upp till höger om "Program” (se bilden) med vad som ser ut att vara en etta (1). Tänkte först om det visade antal köpta apps men har köpt flera sedan det dök upp och står så fortfarande. Vad betyder det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-06 21:38

Nej, ser inte riktigt vad det spelar för roll om de är köpta eller gratis?

1an betyder att du har ett program som det finns uppdateringar till.

En titt på iTunes manual är att rekommendera, Apple - Support - iTunes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-06 21:51

Enklaste sättet är nog att spara kvitton från köpta apps, som mailas till dig. Lägg de i en "mapp" på mailen, så vet du antalet, och vad varje app kostat. Men annars behövs ju inte den informationen, och den finns därmed inte.

Ursprungligen av ibish:

Enklaste sättet är nog att spara kvitton från köpta apps, som mailas till dig. Lägg de i en "mapp" på mailen, så vet du antalet, och vad varje app kostat. Men annars behövs ju inte den informationen, och den finns därmed inte.

Jo, tyvärr är det nog något sånt man får göra för ha lite koll på vilka man köpt. Eller skriva ner i något text dokument.

Ursprungligen av zappee:

Nej, ser inte riktigt vad det spelar för roll om de är köpta eller gratis?

1an betyder att du har ett program som det finns uppdateringar till.

En titt på iTunes manual är att rekommendera, Apple - Support - iTunes

Okej, då förstår jag. Funderade länge på vad fan det var för en siffra. Men då vet jag. Varför ska jag förövrigt behöva kolla genom manuallen för denna fråga tycker du? Hade säkert tagit mig ett halv år, kan ju inte direkt söka i manuallen efter tex "tjena itunes, jo, jag undrar vad det är för en liten siffra efter program"!.

Nej, det spelar för dig säkert ingen större roll men jag själv skulle tycka det vore en trevlig och användbar funktion. Kunna filtrea visningen på lite olika sätt ser jag inte som något negativt att kunna göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-06 22:34

Förstår inte riktigt heller varför man i efterhand vill veta vilka apps man betalat för.

Ursprungligen av Adzam 1:

Förstår inte riktigt heller varför man i efterhand vill veta vilka apps man betalat för.

Inte det? Nej, vi är kanske alla olika. Om du bland annat av misstag skulle råka radera från telefonen / itunes, hårddisken kraschar eller liknande kanske du vill veta vad programmet hette för snabbt kunna söka upp dem igen?

Jag ska därför sätta mig ner och kolla genom "Program" efter alla köpta (bland alla gratis appar) för skriva upp i vanlig textdokument så man har lite koll.

Min fråga i startinlägg hade mer med om det gick att filtrera visningen, bland annat efter köpta och ej köpta appar men det viktiga är att leta rätt på alla köpta så jag kan skriva ner allt köpt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-06 23:03
Ursprungligen av Användarnam:

Inte det? Nej, vi är kanske alla olika. Om du bland annat av misstag skulle råka radera från telefonen / itunes, hårddisken kraschar eller liknande kanske du vill veta vad programmet hette för snabbt kunna söka upp dem igen?

Jag ska därför sätta mig ner och kolla genom "Program" efter alla köpta (bland alla gratis appar) för skriva upp i vanlig textdokument så man har lite koll.

Min fråga i startinlägg hade mer med om det gick att filtrera visningen, bland annat efter köpta och ej köpta appar men det viktiga är att leta rätt på alla köpta så jag kan skriva ner allt köpt.

Fast du får ju kvitto på alla köpta, bara att kolla mailen om din dator kraschar.

Rekommenderar dock att ta en backup på datorn innan den kraschar.

Ursprungligen av zappee:

Fast du får ju kvitto på alla köpta, bara att kolla mailen om din dator kraschar.

Rekommenderar dock att ta en backup på datorn innan den kraschar.

Flera kvitton har jag gjort av med för länge sen i inboxen i mejlprogrammet.

Backup lösningen har jag kikat lite på tidigare men går det ta backup på bara "program"? Tex skapa en backupfil för programm som man kan spara på en extern disk?

Verkar bara gå att ta backup på rubb och stubb och spara till CD skiva tyckte jag läst tidigare. Vet inte hur jag ska sköta program och ringsignaler på bästa sättet och tips tas tacksamt emot. Helst vill jag ta bakup på program samt ringsignaler på samma sätt som jag gör med musiken. All min musik ligger på extern HD och backar upp med jämna mellan rum med att bara exportera biblioteket.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-06 23:05

All inköpshistorik sparas på ditt iTunes-konto. Det är bara att logga in och glo.

Ursprungligen av Mija:

All inköpshistorik sparas på ditt iTunes-konto. Det är bara att logga in och glo.

Jaha, sparas det alltså på nån server också ? Då verkar det ju ganska lugnt. Hittade mappen "Mobile Applications" där programen verkar sparas i också.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-06 23:21
Ursprungligen av Användarnam:

Jaha, sparas det alltså på nån server också ?

Apples server. Logga in på kontot och tryck på Purchase History. Det är helt odramatiskt.

Ursprungligen av Mija:

Apples server. Logga in på kontot och tryck på Purchase History. Det är helt odramatiskt.

Vart hittas "Purchase History"? i iTunes? Ser det inte här och är inloggad på itunes.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-06 23:37
Ursprungligen av Användarnam:

Vart hittas "Purchase History"? i iTunes? Ser det inte här och är inloggad på itunes.

Här kan du läsa och se bilder http://support.apple.com/kb/HT2727

Ursprungligen av Mija:

Man får alltså klicka på ”Account” länken innan man kan se ”Purchase History”. Ja, då vet man det.

Angående bakup, det går inte säkerhetskopiera backupen till annat än en till en skivbrännare? Verkar ju inte finnas så många andra val annan än bränna till skiva. Vill säkerhetskopiera inköp till Skrivbordet istället. Och där efter bara spara till extern disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 07:02
Ursprungligen av Användarnam:

Man får alltså klicka på ”Account” länken innan man kan se ”Purchase History”. Ja, då vet man det.

Angående bakup, det går inte säkerhetskopiera backupen till annat än en till en skivbrännare? Verkar ju inte finnas så många andra val annan än bränna till skiva. Vill säkerhetskopiera inköp till Skrivbordet istället. Och där efter bara spara till extern disk.

Well, filerna ligger på hårddisken. Bara att kopiera alla ipa-filer till valfritt ställe.

Ursprungligen av zappee:

Well, filerna ligger på hårddisken. Bara att kopiera alla ipa-filer till valfritt ställe.

Är det bara att kopiera "Mobile Applications" mappen då alltså? Och sen för lägga in programmen i itunes bara klicka/dra in dem?

Well, det verkar ju allra och smidigast att göra då.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 22:37
Ursprungligen av Användarnam:

Är det bara att kopiera "Mobile Applications" mappen då alltså? Och sen för lägga in programmen i itunes bara klicka/dra in dem?

Well, det verkar ju allra och smidigast att göra då.

Beror på om du använder Mac eller Windows, men det är en diskussion för en annan tråd.

Gillar verkligen reaktioner man kan frågar om man kan göra en viss sak:

"Kan man göra så här?"

"Varför vill du det, finns ingen anledning?!"

LCR

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-07 08:56

Eftersom det här har blivit en backupdiskussion så passar jag på att påpeka att du kanske skulle kika på den där grejen som heter Time Machine, den är kalasbra.

1
Bevaka tråden