Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över VHS -> DVD ?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-08-31 18:34

Hej. Någon som kan något vad det gäller att föra över analog video (VHS, Video8 etc) till DVD på Macen. Testade ElGatos VideoCapture, men den verkar bara hämta i 640 pixlars upplösning i bredd mot 720 som väl är PAL standarden? Sen såg jag att Roxio hade något program med hårdvara som kanske är bättre?

http://www.99.se/videoproduktion/280233-elgato-videocapture-lag-upploesning.html#post1927169

Hm...vill bara få det att fungera så snart som möjligt...

Mvh
Fredrik

PAL är väl 576 linjer och det du får med DVD-Video.

Sett en del importer/konverteringar och det är sällan värt jobbet. Resultatet blir ofta skräpigt.

Är det ett enstaka band kan det vara enklare att lämna bort jobbet till ngn firma.

Ursprungligen av Goflorp:

PAL är väl 576 linjer och det du får med DVD-Video.

Precis, 720 kolumner och 576 linjer om det är 4:3.

Så det du får ut verkar vara lägre upplösning.

  • Medlem
  • 2010-08-31 19:04

Ok. Är åt en släkting som vill ha ett GÄNG filmer från video 8 och VHS på DVD. Jag åtog mig göra jobbet. Såg du länken där...alltså..hm..är Roxios lösning bättre? Verkar ta in i rätt upplösning..vad det nu är.. + ger mpeg2 filer direkt verkar det som. I Elgato så är det antingen h264 eller mpeg 4...

Vad tror ni? =/

MPEG2 är det som ligger på en DVD.

Kan du läsa in det till ngt annat, Mpeg4 / H264 så är det bättre.
Då kan du göra nästan vad som helst med det.

Var tusan är Zimmerman när man behöver honom han är grym på sånt här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-31 23:00

Jag köpte en Philips från ClasOhlson som fixade VHS -> DVD, kostade knappt 3000. Blir rätt OK kvalitét, fixar menyer på DVDn också.
Kan ju inte ta Video8 förstås, men har du kameran kvar har Philipsburken ingångar för komposit och komponent.

  • Medlem
  • 2010-08-31 23:46

Hej igen!

Har någon av er kikat på den här andra produkten från Roxio som nämns "Easy VHS to DVD for Mac"? Jag ville bara ha något enkelt så jag kunde få in filmerna i datorn och sen klippa lite för att sen bränna till DVD. Men alltså... 640 x 480...jag förstår inte riktigt. Eller "ordnar" det sig när jag sen bränner i iDVD? Ehm... *ler* Kan inte så mkt om detta... =P

/Fredrik

  • Medlem
  • 2010-08-31 23:47

Kenjon: Låter bra, men är inte aktuellt. Får hålla ekonomin lite för detta "lilla" projekt.

/Fredrik

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-09-01 06:41

Du råkar inte ha en Digital 8 kamera? Isåfall kan du troligtvis använda den som brygga.
VHS -> Kamera -> FW Out -> Mac.

Jag tänkte främst nu på att du har Video 8 band som behöver konverteras också.

Jag har själv en Panasonic DVX 100 som jag använder för att föra över VHS.

  • Medlem
  • 2010-09-01 09:43

Nej, tyvärr inte. Kanske värt att köpa en billigt. Har alla kameror den funktionen?
Vad tror ni annars om den här ElGato-prylen, eller den som Roxio säljer?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-09-01 09:59
Ursprungligen av Nifo:

Har alla kameror den funktionen?

Nej, alla kameror har inte funktionen.

  • Medlem
  • 2010-09-01 17:24

Tack. Blev dock inte så mkt klokare. Att föra över genom DV-kamera verkar ju vettigt. Men nu har jag köpte den här tingesten (dock på öppet köp) och undrar om den verkligen är tänkt för ändamålet då den bara tar filmen i 640 x 480.

Behöver fixa detta snarast möjligt, är lite stressad då jag trodde det bara skulle vara att köra med ElGatos lösning, men se...inte det inte.

/Fredrik

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-01 17:37

Låna en DV-kamera av någon kompis.

  • Medlem
  • 2010-09-01 20:51

Får ta och göra så. Tänk att det ändå var så enkelt. ElGaton åker tillbaks till butiken i möra.

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • 2010-09-07 00:47

Hm...hur vet man vilka kameror man kan använda, om man nu ska köpa en billig för ändamålet? ...eller låna för den delen. Hm. Den där Easy DVD to VHS, den är inget å ha eller? Börjar panika lite, för jag ska hjälpa till med detta rätt snart. Hade hoppats på elgatolösningen. där... *s*

/Fredrik

Har du provat den där prylen du köpte? Vi snackar ju vanliga gamla VHS-band och Video8-band som näppeligen har full PAL-upplösning på bilden.

Tror inte man kan se den minsta skillnad om du importerar 640 istället 720 pixlars bredd och sedan kör ut DVDer i standard 720x576.

Normalt sett kan man jämföra standard VHS med vad man får ut av VCD (MPEG1, 320x240 pixlar). En Hi8/SuperVHS-signal ser helt okej ut (om ursprungsmaterialet är konsumentapparater, ej proffs) i SuperVCD som ju inte heller har full PAL-upplösning.

Kör du på 640x480...

Men se till att varje DVD håller sig inom en timme för att slippa komprimera signalen mer än nödvändigt. Om inte annat tar det mycket mindre tid.

Göteborgsposten hade rätt nyligen en genomgång av företagen som sysslar med att göra sånt här.
Det var ett väldigt stort spann i såväl pris som hur resultatet blev.

Kika under Nyheter - www.gp.se /konsument

  • Medlem
  • 2010-09-07 11:38

Haha...grejen är att jag ska göra detta åt en person så han slipper lämna in. Det kostar ändå en hel del om man vill ha det proffsigt gjort har jag insett. Speciellt om det är "en hel del" som ska göra. Då kan jag ägna min fritid åt detta.

Hittade förresten en ny pryttel som kanske fixar mitt "föra över problem" . Får återkomma ang detta.
Den heter också Easy Capture men med Mac stöd. Tror den ev. har mer finesser än den dito för pc som jag inhandlade innan elgaton.

Mvh
fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-08 20:33

Sådär, har nu köpt en ny videograbber för USB som fungerar med Mac. Det verkar dock även finnas en limit på denna på 640 x 480, men jag tror inte det spelar någon roll.

Däremot spelar det nog en viss roll vilken codec jag tar in materialet som. Ska jag ta in det som DV 4:3 interlaced - är det smidigast? Då i 640 x 480. Eller ska jag välja någon annan codec som är bra, inte kräver för mkt av burken? Vilken i så fall?

Ska redigera materialet i antingen iMovie HD eller Premiere CS5. Inte så van vid det sistnämnda programmet, men jag lär mig bit för bit märker jag.

Så: Vilket format att ta in i tycker ni?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-08 20:34

Kanske ska nämna att programmet i grunden är satt till att ta in i codec "YUV422", men då blev filerna änna enorma...hehe. =P Ser ju att jag har lite att välja på, men med tanke på att det går via USB så kan jag nog inte välja alla format...tror inte kodningen hänger med på nåt vis...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-08 20:45

H264 tror jag kan bli bra. Ser att det inte tar så mkt plats, trots att jag gick upp ett snäpp till "high" quality. MEN...ska jag ta in det i 30fps eller 25? Det ska ju läggas på DVD i slutändan, men vad är bästt i programmen? Sen...interlaced eller inte? Mycke å hålla reda på här... Vad blir bäst för slutresultatet?

Fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-08 20:46

...förresten, glöm det där med "interlaced" i H264..., däremot om jag kör i DV..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-09 01:19

Nej, det här kändes inte så naturligt. Körde H264-filen in i "nya" iMovie och skulle sen exportera till iDVD. Här förstår jag att jag kunde gjort något smidigare, troligtvis kodningen till DV först eller något annat ( men vilket? ) format. Det här tar ju ÅR!

/Fredrik

Nej nej nej! Du skall hämta in i DV för att kunna redigera smidigt och sedan föra över till DVD.

Och 25 bilder i sekunden skall det vara (om du nu filmat med en svensk/europeisk PAL-kamera - och det har du säkert). Att växla mellan 25 och 30 fps ger ofelbart ryckiga och onjutbara filmer (ren matematik 25 och 30 är inte jämnt delbara med varandra utan det blir då och då någon bildruta som får plockas bort eller som dubbleras).

Alltså: ställ in i din manick att materialet skall vara i DV och 25 fps. Kan också kallas PAL (det amerikanska systemet heter NTSC och har 30 fps och skall inte användas om ursprungsmaterialet är europeiskt och skall avnjutas på en europeisk tv)

Om du sedan när DVDn är klar _dessutom_ vill föra över till ett format som funkar bra på datorer och mediespelare (och inte tar så mycket plats) kan du efteråt spara en kopia i H264-format.

  • Medlem
  • 2010-09-09 11:39

Ah...gillar nattliga tips, vi tackar. Kan lite om detta sen innan, men när man väl sitter så blir allt blankt - fråga mig inte varför..haha.

Interlaced med en gång får jag gissa med, eller ska jag låta redigeringsprogrammet fixa detta sen när jag ska "hälla över" till DVD, om jag nu kör Toast, iDVD eller vad det nu blir...

Att jag "bara kör" 640 punkters upplösning...gör inget eller, för codecen så att säga? Fattar inte varför min manick vägrar ta in material in "rätt" upplösning, men den säger att ratiot höjd mot bredd är skumt... Vad blir standard PAL (linjer) i ren upplösning då?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-09 16:46

VHS->DVD - Nu låter ljudet konstigt...

Hm. Körde på DV, Interlaced 25b/s interlaced. Ser okej ut. Nu låter dock ljudet inget vidare, typ digitalt jitter. Man hör vad som sägs, men det låter lite skumt. Hm.. Vad att testa med detta problem? Vad ska jag har för ljudinställningar när jag tar in materialet? 44.100 eller 48.000 khz ? Har för mig att DVD är det sistnämnda. Kan detta ha med saken att göra...att jag tagit in en 44100khz film i en 48000 DV-kodning? Hm..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2010-09-09 17:03

Hm. Det är något som är skumt. Det ska ju inte ta 80 minuter att importera materialet (DV) till exempelvis iMovie HD. Är det att upplösningen är fel, är det ljudet eller - vad är det som gör att det inte bara "kan tas in" i projektet. DV är ju valt som projektets standard. Åh...

/Fredrik

Att tanka in video går i realtid. Är bandet 80 minuter tar det 80 minuter att få in i datorn...

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-09-09 18:40

Vad här det för ny videograbber du har skaffat?
Vet du vad ljudet är inspelat som 12bit eller 16bit brukar man kunna välja i kameran.
12bit är 32K och 16bit är 48K så du ska ta in ljud i 48000 kHz.

Har själv haft problem med gamla D8 band som varit inspelade på 12bit. Då har jag separerat ljud och bild fil och sedan konvertaerat ljudfilen till 48K och synkat om ljud och bild, tidskrävande är det nog ibland.

Bevaka tråden