Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disken behöver repareras

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-06 00:11

För en tid sedan hade jag lite problem med min Macbook Pro 13 med Snow Leopard så jag kontrollerade skivan som bad mig starta skivverktyg från en skiva och reparera disken. Då detta av nån anledning inte gick fick jag lov att lägga in allt på nytt igen. Nu för skojs skull körde jag en kontroll igen och möttes då av meddelandet på bilden som är bifogad.

Vad är det som blir fel när disken blir såhär egentligen och hur föhindrar jag det?

Gissar på att disken är på väg rasa.
Skaffa ny på garanti eller hos din lokale datorhökare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-06 00:57

kan ju vara så som påpekats att disken är på sin sluttamp men det är ju en relativt ny dator "but shit happens sometimes".

Men prova en ny formatering igen och testa disken efter formatering . nollställ PMU dvs ta ut batteriet och ström adaptern och håll inne startknappen 5-10 sekunder och sätt sedan tillbaks batteri och ström adapter och starta upp. http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=en_US

Kolla upp i ovanstående länk så att det är samma förfarande på din macbook pro 13 modell.

Om det inte hjälper och maskinen inte är stabil eller funkar okey.

Busenkelt att byta disk dock. . ta bort batteriet och ta bort den vinklade skyddsplåten 3 små skruvar och dra i vita remsan så ploppar disken ut. En ny seriell ATA disk kostar inte mycket i alla fall på en vanlig vit macbook

sorry på en macbook pro 13 unibody av nyare modell har jag inte switchat disk ännu troligtvis lite mer komplicerat om jag känner Apple rätt.

http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%22_Unibody

Senast redigerat 2010-09-06 01:15
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-06 09:48

Ja, den är ju bara lite över ett år gammal bara så det är ju lite trist. Datorn fungerar, körde mest den där kollen för "skojs skull". Får testa metoderna när jag kommer hem från jobbet och se om det hjälper. Vad gör en nollställning av PMU egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-06 11:07
Ursprungligen av CEk:

Ja, den är ju bara lite över ett år gammal bara så det är ju lite trist. Datorn fungerar, körde mest den där kollen för "skojs skull". Får testa metoderna när jag kommer hem från jobbet och se om det hjälper. Vad gör en nollställning av PMU egentligen?

Okey om datorn funkar så lägg ner det hela. Kör eventuellt PMU reseten och sen kan du koppla av och sluta köra test grejs och skapa oro i onödan.

Jag tror personligen inte att det är något större fel på din dator.

Faktiskt benägen ändra mig. Det den larmar för är att 2 filer inte stämmer överens.

Låter det ngt konstigt? Luktar det konstigt? Nä, kör på.

Se till att ha Backup på dina saker OM det skulle vara som så att det är allvarligare än vad vi andra tror här i tråden (backup skall man ju alltid ha).

Datorns ålder är tämligen ointressant, jag fick 11,5 månader ur en Seagate-disk nyligen....
Bara skicka in och få en ny, tack Inetdata.

Stoppa in Installationsskivan och starta datorn härifrån. När menyn kommer upp, välj Skivverktyget och testa/reparera den inbyggda skivan. Borde fixa det hela.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-06 21:05

Ja känns lite som att "varför laga nåt som inte är trasigt" ungefär. Vill minnas att sista det hände gick det inte att reparera disken, vare sig från datorn eller skivan utan var tvungen att blåsa rent helt.

Lite ironi i det hela, precis när jag skulle skriva ett inlägg här förut om att datorn fungerar som den ska så började hela skärmen att svartflimra som jag har beskrivit i en annan tråd. Den "äter" liksom upp skärmen så till slut syns inget. Fick hårdstänga av datorn och starta om den, fungerar som vanligt igen nu.

Har du kört hårdvarutesten? Ovanstående verkar ju ha med primärminnet att göra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-06 22:01

Nej, det har jag inte. Var hittar jag den?

Ursprungligen av gul-iMac:

Har du kört hårdvarutesten? Ovanstående verkar ju ha med primärminnet att göra.

Ursprungligen av CEk:

Nej, det har jag inte. Var hittar jag den?

Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-08 08:26

Har kört hårdvarutestet nu och den finner inga fel, varken på det korta eller långa testat. Är det fortfarande rekommenderat att starta om med SL-skivan och försöka reparera disken eller ska man bara köra på tro?

Försök du reparera den från CD-boot.
Skadar ju inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-08 20:30

DiskWarrior

Hade exakt samma felmeddelande för några månader sedan. Skivverktyg kunde inte reparera, men DiskWarrior 4.2 kunde göra en ny filkatalog. Felet har inte återkommit.

Snow Leopard 4.6.3 (då) på en imac i7. DiskWarrior har ännu inte kommit i en version som kan starta i5 och i7:or, så lagningen skedde från klonad extern hårddisk. 4.2 i sig är däremot kompatibel med i5 och i7.

1
Bevaka tråden