Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra film från Panasonic-kamera till iMovie

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-05 21:31

Hej alla,

är helt rudis på filmområdet med Mac, men ska överföra film från filmkamera (Panasonic HDC-SD60) till iMovie, men den programmet verkar inte hitta kameran genom USB-kabeln...det funkar ju perfekt med vanliga kameran till iPhoto, är det ngt speciellt jag ska tänka på?

// Gunnat

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-05 22:30

Om du importerar den med iPhoto så hittar iMovie den sedan.

För att förtydliga.

Sökte på google och det verkar ju vara en riktig skitkamera som åstadkommer ngt AVCHD-format som verkar vara väldans Windows-only.

Här diskuteras en konvertering.

How to Play Panasoinc HDC-SD60 AVCHD to iMovie on Mac - Digital Podcast Forums

jag tror inte iPhoto hittar kameran heller. Hittas den av iPhoto borde den hittas av iMovie.

AVCHD verkar vara lite som konsumentkamerorna för ett par år sedan som brände MPEG-2 direkt på en liten DVD-singel i kameran. Det var ju nästan stört omöjligt att redigera det hela... med NÅN dator.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-05 23:20

För många Corona här. Förstod det som att det funkade med iPhoto he he.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-05 23:24

iMovie ´09 ska fungera med den kameran säger Google. Vilken version har Gurra5 tro?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-05 23:37

Det är inte problem med AVCHD i sig, utan att de flesta märken sparar i egna containers eller filändelser eller något annat som gör att det uppstår trassel med igenkänningen. Som jämförelse så sparar min Sanyo videofiler i vanliga .mp4 som går att spela direkt i Quicktime eller importera direkt i iMovie. Enkelt.

@Gurra5
Du skriver att den inte hittat kameran via USB-kabeln när du ska importera film och det stämmer nog då (vad jag vet) iMovie bara accepterar FireWire-anslutningar för att överföra film.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-06 10:57

Gurra 5!!!

Om du fortfarande läser tråden:

Din kamera sparar ju film på SD-kort. Importera filmerna från kortet via USB-läsare istället.

1
Bevaka tråden