Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn på nätverket

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har sökt utan att finna, men hur ändrar jag namnet på mitt nätverk? Vill inte att hela mitt namn ska synas vilket är det nuvarande nätverksnamnet

//Kristoffer

Vilket nätverk menar du? Menar du ditt datornamn kanske?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-04 08:31

Menar du datorns namn i nätverket (som akerstrom frågar ovan)? Det ändras under "Delning" i systemegenskaper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 08:33

Använd AirPort-verktyget till att byta namn på ditt nätverk.

Ursprungligen av Joel:

Använd AirPort-verktyget till att byta namn på ditt nätverk.

Ja, om han menar det trådlösa nätverket, och om han har en Airport-router, så är det Airport-verktyget som gäller.

Men om han har en annan router, så blir det till att via webbläsaren logga in på routern i stället (vilket brukar vara 192.168.1.1 eller något liknande).

Till trådskaparen:
Du måste lämna lite mer information när du ställer en fråga. Som du ser av alla svaren här, så tvingas vi gissa och förutsätta olika saker, när du inte har lämnat tillräckligt med information.

Namnt skickas ut och kallas SSID, du kan kryssa för en ruta i många fall och då skickas det inte ut öht. Det blir lite svårare för andraeftersom de måste tillgripa lite "tuffare" program för att få fram namnet på nätverket.

Det finns mycket man kan göra.
1) Används riktig kryptering, WEP är kass, WPA2 är bra.
2) Välj att inte skicka ut SSID
3) ha svåra lösenord på allt, ANNA eller 1111 är inte bra... fnurgl34XtWkalsongf är bättre.
4) Kan du minska utefffekt så är det bra, en del har trådlösa på bordet och datorn 1m bort.
Minskar du nätets uteffekt kan ingen stå på parkeringen utanför och leta sig in.
5) Kryssa i att du INTE tillåter att nätverket utökas.
6) Bort med alla standardlösenord överallt.
7) Se till att ställ in så att brandväggen är på.
8) bort med "Tillåt gäst ansluta på datorn"
9) Kryssa ur alla tjänster du inte använder under "Inställningar/delning"

10) ha backup på dina grejer, skall man vara paranoid så om de som vill en illa inte kan ta skiten via nätverket, så kanske de bryter sig in och snor hela datorn.
Backup utanför lokalen (off-site backup) löser sånt.
data på datorn kan krypteras (Filevault t ex, eller Truecrypt)

Du kan dra det här hur långt du vill, och dra det hela vägen brukar betyda att man har problem med antingen underrättelsetjänst eller sin egen hjärna

Ursprungligen av Goflorp:

Namnt skickas ut och kallas SSID, du kan kryssa för en ruta i många fall och då skickas det inte ut öht. Det blir lite svårare för andraeftersom de måste tillgripa lite "tuffare" program för att få fram namnet på nätverket.

Det finns mycket man kan göra.
1) Används riktig kryptering, WEP är kass, WPA2 är bra.
2) Välj att inte skicka ut SSID
3) ha svåra lösenord på allt, ANNA eller 1111 är inte bra... fnurgl34XtWkalsongf är bättre.
4) Kan du minska utefffekt så är det bra, en del har trådlösa på bordet och datorn 1m bort.
Minskar du nätets uteffekt kan ingen stå på parkeringen utanför och leta sig in.
5) Kryssa i att du INTE tillåter att nätverket utökas.
6) Bort med alla standardlösenord överallt.
7) Se till att ställ in så att brandväggen är på.
8) bort med "Tillåt gäst ansluta på datorn"
9) Kryssa ur alla tjänster du inte använder under "Inställningar/delning"

10) ha backup på dina grejer, skall man vara paranoid så om de som vill en illa inte kan ta skiten via nätverket, så kanske de bryter sig in och snor hela datorn.
Backup utanför lokalen (off-site backup) löser sånt.
data på datorn kan krypteras (Filevault t ex, eller Truecrypt)

Du kan dra det här hur långt du vill, och dra det hela vägen brukar betyda att man har problem med antingen underrättelsetjänst eller sin egen hjärna

Hahahaha underhållande och matnyttigt inlägg, mer sånt tack.

Oj då!

Grabbar, krångla inte till det men tack för omtanken. Mitt trådlösa nätverk och datorer är genomgående Applemaskiner. TimeCapsule och air-porten är det inga fel på och det är WPA2 klassat. Datornamnet är KD Macbook.

Om jag fattat det rätt så kallas trådlösa nätverksnamnet alltså SSID. Vart stänger man av det?

Vill bara byta namn på det: nu heter det kristoffers nätverk och det vill jag bara byta till ett mer anonymt namn så inte alla i hela trappen vet att det är mitt nätverk när dom söker efter andra trådlösa nätverk.
Har bytt namn på det till ett annat via air-portverktyget men sen när man gör en sökning så står det gamla namnet fortfarande kvar?

Hoppas ni förstår

//Kristoffer

Senast redigerat 2010-09-05 01:41

Man skapar ett "slutet nätverk"

Namnet på det ser du i översta rutan (jag har svärtat den)
"Namn på trådlöst nätverk"

Det är inte dumt att "grotta runt" lite varstans i menyer; man lär sig grymt mycket och ställa till det..., tja, ÄNDRAR man på något så är det ju bara ha uppskrivet vad värdet var INNAN du började pilla.

Även om du inte är teknikdåre så är det ju så - saker blir roligare när man kan dem.

Ah tackar!

Detta måste jag testa så fort jag får möjlighet!!

//Kristoffer

Återkom gärna hur det går.

Ursprungligen av Goflorp:

Återkom gärna hur det går.

Tackar! Nu blev det bra

gött mos! *

Göteborgskt uttryck, svårförklarat.... "Allt väl" ungefär

1
Bevaka tråden