Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac med Retina display

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-09-04 17:49

Någon som inte tror att apple i framtiden kör in samma iPhone display i alla macar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 18:09

De kör självklart med högre och högre upplösning i alla skärmar ju längre in i framtiden vi kommer och vid något tillfälle kommer vi plötsligt sitta där med skärmar med motsvarande upplösning. Dock tror jag inte att de snart kommer lansera just "Retina display", så som den specifika feature vi nu känner den, i någon Mac eller fristående Apple-skärm. Då 326 ppi anses vara högre än vad ögat kan uppfatta på en skärm som man håller ganska nära ögonen har jag svårt att se meningen med att ha det i en skärm som ska stå lite på avstånd.

De nuvarande iMacarna har en ganska hög ppi och ser riktigt snygga ut. Jag kan inte uppfatta enstaka pixlar på det normala avstånd jag sitter när jag arbetar. Ska de ha högre ppi än så måste de också göra gränssnittet ett snäpp mer högupplöst, som de gjorde i Mac OS X jämfört med Mac OS 9. Och då blir väl det logiska steget antagligen att man i stället en gång för alla gör ett vektorbaserat (upplösningsoberoende) gränssnit. Det kräver en hel del arbete och alla tredjepartstillverkare kommer också behöva göra om sina program för att se bra ut, à la iPad. Är vi verkligen redo för det än?

Ja, det lär komma de närmaste åren. Men ny dyr teknik innebär förmodligen att skärmstorlekarna krymper igen, samtidigt som gränsnittet måste göras större. Kan man hitta den perfekta medelvägen?

Ursprungligen av Mutant:

Ja, det lär komma de närmaste åren. Men ny dyr teknik innebär förmodligen att skärmstorlekarna krymper igen, samtidigt som gränsnittet måste göras större. Kan man hitta den perfekta medelvägen?

Mac OS X har redan stöd för retina skärmar, nämligen att den är upplösningsoberoende. Just nu är den inte aktiv men den finns där sedan Leopard. Då kan man ställa in så att en cm på skärmen motsvarar en cm i verkligeheten, dvs 1:1. När den är aktiv är och är ställt in så att t.ex. menyraden är lika tjock som på den vanliga skärmen så ser man bara en skillnad, nämligen att allt är skarpare, inga pixlar och lättare att läsa (ja, nästa som att läsa en bok) och behagligare att titta på skärmen.

Frågan är NÄR Apple aktiverar upplösningsoberende subrutinen. Jag gissar att det sker när Retina skärmar kommer och med 10.7.

Ursprungligen av Emil D:

Någon som inte tror att apple i framtiden kör in samma iPhone display i alla macar?

Visst kommer det att bli så. Det hänger väl egentligen bara på att få till grafikchip som kan driva så pass höga upplösningar, med minst lika bra prestanda som idag, men utan att strömförbrukningen drar iväg. Sedan behöver någon tillverka stora och väldigt högupplösta paneler till samma pris som de vi har idag. Det är en ren tidsfråga.

Problemet är nog snarare att få tredjepartsprogramvara att utnyttja en sådan skärm på ett optimalt sätt eftersom OS X-programvara inte är tillnärmelsevis lika hårt hållen. Jag skulle gissa på att tekniken kommer att utvecklas relativt fort men att själva användarupplevelsen i vissa fall kan ta längre tid på sig att komma ikapp.

Ursprungligen av Samuel K:

Visst kommer det att bli så. Det hänger väl egentligen bara på att få till grafikchip som kan driva så pass höga upplösningar, med minst lika bra prestanda som idag, men utan att strömförbrukningen drar iväg. Sedan behöver någon tillverka stora och väldigt högupplösta paneler till samma pris som de vi har idag. Det är en ren tidsfråga.

Ja, håller med dig. Det gäller att få nya kort att kunna driva nya skärmar utan att strömförbrukningen och priset skenar iväg. Lyckas de behålla priset eller sjunka och samtidigt få samma prestanda som dagens kort (med retina skärm) eller bättre blir det snabb succé, annars blir inrullningen till den nya tekniken långsammare.

Ursprungligen av Samuel K:

Problemet är nog snarare att få tredjepartsprogramvara att utnyttja en sådan skärm på ett optimalt sätt eftersom OS X-programvara inte är tillnärmelsevis lika hårt hållen. Jag skulle gissa på att tekniken kommer att utvecklas relativt fort men att själva användarupplevelsen i vissa fall kan ta längre tid på sig att komma ikapp.

Det kommer nog gå fortare än du tror. Upplösningsoberoende gränssnittet ligger i API, där nästan alla subrutiner pekar till. Apple kan ändra nuvarande API till den upplösningsoberoende, men troligen blir det så att allt programmerarna behöver göra är att ändra namn på API som pekar till skärmen till den nya (inga övriga ändringar, t.ex.parametrar). I såfall kan de uppdatera programmen i x.x.1 nivån, dvs. minor upgrade och ändå ge stor lyft för användaren.

1
Bevaka tråden