Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iPod Touch

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som väntat släppte Apple nästa generations iPod Touch idag. Den har bestyckats med två kameror (utan blixt), Retina display och fått en mer slimmad design. Med nya iOS 4.1 har iPoden nu möjlighet till FaceTime-samtal, HD-video inspelning och tillgång till nya Game Center. Enheten drivs av samma CPU-krets som iPhone 4, det vill säga Apples egna A4-krets och har fått ett inbyggt 3-axlat gyroskop. Batteritiden har utökats till imponerande 40h musikuppspelning och 7h vid videouppspelning.

iPod Touch kommer i tre olika storlekar:

  • 8GB á 2295:-

  • 32GB á 3095:-

  • 64GB á 4095:-

Leveranstiden är 7-10 arbetsdagar om du är snabb!

Beställ från AppleStore redan ikväll!

Trist för de som köper iPod Touch att kameran bara klarar meningslösa 960x720!

Ursprungligen av Capeman:

Trist för de som köper iPod Touch att kameran bara klarar meningslösa 960x720!

För video är det helt OK. Skulle tippa att den inte går att använda som stillbildskamera, ungefär som förra Nanon fast med bättre upplösning mao.

Edit: My bad, såg att den kunde användas för stillbilder också. Så visst, inte någon vidare upplösning, men bra mycket bättre än 0x0 som jag har på min nuvarande touch...

Ursprungligen av morberg:

För video är det helt OK. Skulle tippa att den inte går att använda som stillbildskamera, ungefär som förra Nanon fast med bättre upplösning mao.

Jag menade stillbildskameran. Det är alltså inte samma kamera som i iPhone, eller en mjukvarubegränsad sådan.

tycker ni att man ska köpa den?
eller är det bara onödigt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-09-03 03:28
Ursprungligen av Kevin128:

tycker ni att man ska köpa den?
eller är det bara onödigt?

Om den är onödig eller inte beror väl på dina förutsättningar? Har du en iphone idag kanske den inte fyller så stor funktion.

Hur mycket minne i min nya iPod touch? Den 16 Gb iPod touche jag har är nästan full. Om man filmar med 720p lär man kunna filma upp till 20 timmar video på 16 Gb. Då bör väl 32 Gb räcka?
Vem filmar 20 timmar?

720p ger väl en upplösning på 1280*720 i 16:9?

Senast redigerat 2010-09-03 08:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-03 09:27

Du ska räkna med att varje sekund filmad video tar ca 2MB i lagringsutrymme (2,025MB).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 09:38

Vad jag inte riktigt förstår är vilken upplösning den filmar i. 960x720 eller 1280x720?

Ursprungligen av Pluffo:

Vad jag inte riktigt förstår är vilken upplösning den filmar i. 960x720 eller 1280x720?

Den filmar i 720p. 720p är 1280x720.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 13:07

Precis. Men den fotar alltså bara i 920x720. Är det för att Apple har gått in och lagt in en restriktion så att fotona inte ska få 16:9-format?

Ursprungligen av Pluffo:

Precis. Men den fotar alltså bara i 920x720. Är det för att Apple har gått in och lagt in en restriktion så att fotona inte ska få 16:9-format?

Nej, den fotar i 960x720. Antagligen är det väl så. Jag vet inte.

För länge sedan kämpade jag för att EU skulle ta bort den skatt man lade på videokameror som man kunde spela in på utan att gå via linsen. EU lovade att ta bort skatten men de ljög.

Undrar om nya iPod touche är att betrakta som en videokamera som man även kan spela in på utan att gå via linsen. I så fall borde det vara 10% extra tull inom EU.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 16:47

Kan man bara ringa facetime samtal med nya iPod touch 4th. genom wifi?

Inga sätt att ringa vanliga samtal med wifi utan bild till vanliga mobil nätet eller fasta nätet och dess nummer ?

Ursprungligen av cubeis:

kan man bara ringa facetime samtal med nya ipod touch 4th. Genom wifi?

Inga sätt att ringa vanliga samtal med wifi utan bild till vanliga mobil nätet eller fasta nätet och dess nummer ?

skype!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 23:11
Ursprungligen av wilhelmsson:

skype!!!!

just ja skype glömde jag nästan bort i sammanhanget

Funkar det smidigt till Ipod touch någon som har prövat ?

Ursprungligen av CUBEIS:

just ja skype glömde jag nästan bort i sammanhanget

Funkar det smidigt till Ipod touch någon som har prövat ?

Mor min använder skype för att ta emot samtal från skype och ringa skype då min pappa ringer mycket från Aisen (stor pris skillnad)

Vet faktiskt inte om hon ringt till hem/mobil nummer! Kan testa på min iphone med skype!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 00:00
Ursprungligen av CUBEIS:

just ja skype glömde jag nästan bort i sammanhanget

Funkar det smidigt till Ipod touch någon som har prövat ?

Kör skype på min touch 2G 16Gb (senaste mjukvaran). Funkar alldeles utmärkt och ljudkvaliten är klockren. Dock hänger det på att du har ok uppkoppling och mottagning för annars kopplas det ner då och då (som med allt annat). Kan rekommenderas!

Engadget har recenserat den nya iPod Touch:

iPod touch review (2010) -- Engadget

Testade precis att ringa till ett hem nummer från skype i min iPhone (har fyllt på skype med pengar) och samtalet gick fram. Man kan ringa från nummer i din adressbok eller slå ett nummer själv...

Du kan ju även koppla ett eget nummer till ditt skype konto, det kostar pengar månadsvis...

var uppkopplad på ett wifinät när jag testa, om det nu spelar någon roll..

1
Bevaka tråden