Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express airtunes-problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kopplade in min airport express som router i min lya och kopplade in stereon via 3.5mm jacket som jag även gjort förr i tidigare lägenheter jag bott i. Ljudet funkar kanon, en stund, sedan hackar ljudet eller lägger av. Trycker jag på paus och sedan play igen fungerar det en stund igen, vad är problemet. Inget fel på kabeln, det har jag kollat. är de strul just för jag även surfar trådlöst via den? Det ska de la inte bli, när jag använt den förr har den bara används för trådlöst ljud.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-02 16:59

Två frågor :

1) Är det via AirTunes du skickar ljudet från dator till stereon?
2) Om ja på ovanstående, använder du Airfoil till detta?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-09-02 20:16

Jag har samma problem där jag bor nu, fast ännu värre då jag måste starta om min AEX helt ibland. Jag misstänker störningar från elnätet faktiskt.

Jepp via airtunes problemet är och jag kör ej airfoil utan itunes bara!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-09-03 09:30
Ursprungligen av Mattias Svensson:

Kopplade in min airport express som router i min lya och kopplade in stereon via 3.5mm jacket som jag även gjort förr i tidigare lägenheter jag bott i. Ljudet funkar kanon, en stund, sedan hackar ljudet eller lägger av. Trycker jag på paus och sedan play igen fungerar det en stund igen, vad är problemet. Inget fel på kabeln, det har jag kollat. är de strul just för jag även surfar trådlöst via den? Det ska de la inte bli, när jag använt den förr har den bara används för trådlöst ljud.

Det kan vara störningar från andra trådlösa nät hos grannar, eller trådlösa (DECT) telefoner. Prova med att byta kanal för ditt nät och/eller slå på störningskompensation.

Störningskompensation är på, men det är ju expressen som är mitt nät, ska man behöva byta kanal då?

Om du kör Expressen på 5 Ghz-bandet då? Det går bara på den senaste Expressen dock. Många grannar har ju bara 2,4 Ghz routrar.

min express är typ 2 år gammal minst..

Man kan behöva mecka lite med inställningar, kanaler etc när man har en ny setup...
Ladda ner den här: Download WiFi Scanner for Mac - 802.11 wireless scanner and connection manager. MacUpdate Mac Software Downloads och kolla kanalerna.

Ska kolla det, vad är det jag ska kolla på i programmet och hur väljer jag kanaler efter det, lite info vore schyst så ska jag sätta igång med det..
Ibland kan man spela musiken typ min innan det blir störningar eller bryts helt. Får känslan av att airtunes störs av expressens egna signaler vid trådlös surfning ibland, men kanske bara en felaktig iakttagelse av mig.

Till vänster i programmet under fliken Scan så ser du kanalerna på de olika nätverken som den hittar. Kolla så ditt inte ligger på någon kanal som någon annans nätverk gör.

Tusen tack! Valde en kanal ingen annan hade bland alla trådlösa nätverk i huset, än så länge har det funkat väldigt bra. Testar vidare och hoppas att problemet är löst.
Finns det andra parametrar man kan kolla på med?

Problemet verkar fortsätta tyvärr, har en nerladdning nu och då hackar ljudet eller stängs av helt. Ingen är på samma port som mig.
Kan det krocka mellan airtunes och trådlösa surfningen då?

1
Bevaka tråden