Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear ReadyNAS Duo 500GB - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har testat den här nasen. Jag är egentligen ute efter säker, tyst och praktisk lagring av egenproducerade bilder och filmer. Fördelar, nackdelar jämfört med Time Capsule?

Nu har jag inga erfarenheter av just ReadyNAS Duo, men väl av ReadyNAS NV+.

Kortfattat:
Säker - ja
Tyst - nej
Praktisk -ja

Det är ju möjligt att Duo:n låter mindre än NV+:en, men det vet jag inget om. En NV+ skulle jag inte vilja ha ståendes i vardagsrummet. Den brummar ganska fint.

Eftersom jag aldrig provat Time Capsule så har jag lite svårt att jämföra, men en stor fördel är just säkerheten eftersom du kan köra RAID-1 med Duo:n om du har dubbla diskar.

Det står att den är den första NAS lösningen som supportar Apple Time Machine. Och det är lite det jag är ute efter. Jag tycker TM är praktiskt.

Att TC är det första som supportar Time Machine?

Det går att köra Time Machine mot ej supportade NAS:ar också, men det är lite pilligare vad jag hört. Har dock inte laborerat med det något själv.

Nej, det står att ReadyNAS Duo är den första Nas lösningen som supportar Time Machine? Det låter ju bra tycker jag. Men är det enkelt att administrera? Har någon erfarenhet?

Jag hittar ingen info någonstans förutom på Dustin home att Duo:n skulle funka med Time Machine "out of the box". Antingen är jag dålig på att leta, eller så har Dustin missförstått något.

Om jag letar rätt på ReadyNAS Duo på Netgears sida och läser FAQ:en så står följande:

Citat:

Q: How do I make Time Machine work with the ReadyNAS?

A: Please see the Making Time Machine work with the ReadyNAS article on our homepage.

Tack för att du tar dig tid. Det verkar lite mer komplicerat än att bara köpa en Time Capsul. Måste fundera vidare.

Det är lugnt.

Jag har dragit iväg ett mail till Dustin och frågat hur det ligger till. Om det stämmer så blir ingen gladare än jag; jag har en NV+ hemma och det där om Time Machine står även på NV+-sidorna hos Dustin.

Det är det att jag behöver 500 Gb nu. Med ny RAW-kamera säkert 1 Tb om ett halvår. Det blir en rätt dyr lösning med Time Capsule och den går inte att bygga ut för framtida behov.

I kommande firmware 4.1.5 för Readynas DUO och NV+ kommer det bli betydligt lättare att få stöd för Time Machine. Typ en kryssruta bara. Redan nu kan man installera beta av firmware (jag gör det) och det funkar bra. Här beskrivs hur det funkar i nya firmware: http://www.readynas.com/?page_id=756

Själv dissade jag Time Capsule pga den dåliga prestandan i routerdelen och skaffade en snabb router och en disklös NV+, langade in 2 1TB diskar. Funkar fin-fint och ger mig 1 TB med redundans - en disk kan smälla utan att jag tappar data. Visst, det går åt mer pengar inledningsvis men i långa loppet lönar det sig nog.

NV+ är rätt bullrig från början men efter byte av fläkt till en Noctua NF-B9 från Kjell & Co blev den mycket tystare och stör inte alls längre. Och så passade jag på att uppgradera minnet till 1G också. Bra för prestandan om man börjar installera addons i NAS:en.

Bra men lite råddigt forum finns här: http://www.readynas.com/forum/index.php

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-18 12:13

Äger en Duo med två stycken väldigt tysta WD10EADS 1TB diskar i. Har grunkan i sovrummet och det är inga problem. Den enda gången jag hör den är när diskarna spinner upp och klickar till vid första läsningen.

Om du hittar en Duo till rätt pris så kan jag definitivt rekommendera. Bra prestanda, tyst och användarforumet är väldigt aktivt med utvecklare som deltar i diskussionerna. Det enda som jag inte är riktigt glad över är hur sunkig bittorrent-klienten är. Med tanke på hur bra opensource-bibliotek för bittorrent som finns ute så undrar man ju varför det inte dyker upp nått bra. Tydligen så kompilerar tex inte lib-transmission. Jaja, det löser sig väl med tiden.

Tre eller fyra drivebays hade varit riktigt skönt också. Att bara ha två diskar när man ända köpt en relativt dyr NAS-låda känns lite sådär. Att kunna slänga i en tredje disk och få en till terrabyte i RAID-5 hade varit kalas. Men jaja, man kan inte få allt. Skaffa två nya 2TB diskar (som precis kommit ut!) eller en NV+ och köpa två 1TB-diskar till.

Hur som helst, för att summera, en väldigt vettig box som jag är relativt nöjd med. Förresten, finns inte Duon att köpa utan diskar i Sverige? Saker och ting har ju bara blivit sämre sen de blev uppköpta av Netgear...:tveksam:

EDIT: Jahaja, det har tydligen kommit ut en ny version av transmission till Readynasarna över julen!! Weee, allt verkar fungera frid och fröjd. Nu är det helt plötsligt 5 utav 5 stjärnor.

Senast redigerat 2009-01-18 12:53

Shoppa NV+

Hittade en NV+ med 4 tb för 1400 euro billigt i Nederländerna. Någon som handlat från www.divxplayer.nl tidigare?

http://www.divxplayer.nl/product_info.php?products_id=1534

P

Netgear-nasen är historia nu

Den gick sönder och var så dyr att laga att jag slängde den. Och vad mycket tid och frustration den tog med sig i graven. Samtidigt lovade jag mig att alltid i fortsättningen hålla mig till Apple. Det blev att hosta upp till en timecapsul men nu är jag nöjd.

Vad hände med Netgear:en?

  • Medlem
  • 2010-09-02 22:16

Försöker få fram om Netgear ReadyNasNV+ klarar av HFS formaterade hårddiskar på usb-portarna? Någon som har prövat?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-03 00:57
Ursprungligen av Spata:

Försöker få fram om Netgear ReadyNasNV+ klarar av HFS formaterade hårddiskar på usb-portarna? Någon som har prövat?

Jag kan prova att slänga in ett HFS-formaterat USBminne i min NV+ imorgon och testa.
Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-03 07:12
Ursprungligen av Spata:

Försöker få fram om Netgear ReadyNasNV+ klarar av HFS formaterade hårddiskar på usb-portarna? Någon som har prövat?

1. Följande syntes under Volume -> USB Storage efter att jag satt i mitt USB-minne.
2. Är de "operations" man kan utföra på den monterade enheten.

Kan även meddela att USB-minnet automatiskt dyker upp som en egen mapp när man går in på NASen via nätverket, och det var inga problem att skapa en mapp eller kopiera filer till den
Satte även in USB-minnet i datorn för att kolla att allt såg OK ut, och alla filer jag kopierade via NASen låg i mappen jag skapat.

Edit: Såg just att det var HFS, inte NTFS. Så jag gjorde samma test med USB-minnet formaterat till HFS. Dessvärre var det inte samma framgång där (se bild 3) samma när en USB-HD (HFS) kopplades in. Den verkar se disken som en en 200MB stor FAT32-partition, men kunde inte lista innehållet på disken, utan mappen blir bara tom :/
Gissningsvis använder de sig nog av NTFS-3G för hantering av NTFS-diskan, men det verkar vara mer "problem" generellt att få till OK HFS-stöd.
Enligt posten här http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=43347 verkar det vara read-only som är tillgängligt på sin höjd. Dock verkar det vara en del manuellt pillande för att montera disken mm. Så det korta svaret är nog nej, NV+ stödjer inte HFS-formaterade diskar (med vissa reservationer).

Senast redigerat 2010-09-03 07:34
  • Medlem
  • 2010-09-03 08:26

Ahhh..ok! Men tack som tusan för ett snabbt svar!! Nu blev det lite klurigt. Står och väljer mellan Netgear och Qnap TS-219p. Netgearen har ju fler platser än Qnap men där å andra sidan funkar HFS diskar genom usbporten. Sen känns gränssnitten lite smidigare och enklare än på Qnap:en, hur är det på netgearen? Jag är nas-oskuld, tror du Netgearen är en bra instegs-nas?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-03 09:27
Ursprungligen av Spata:

Ahhh..ok! Men tack som tusan för ett snabbt svar!! Nu blev det lite klurigt. Står och väljer mellan Netgear och Qnap TS-219p. Netgearen har ju fler platser än Qnap men där å andra sidan funkar HFS diskar genom usbporten. Sen känns gränssnitten lite smidigare och enklare än på Qnap:en, hur är det på netgearen? Jag är nas-oskuld, tror du Netgearen är en bra instegs-nas?

Min NV+ var min första rena NAS (om man inte räknar med min Linuxserver med raidade diskar, samba mm ) och den har fungerat helt OK. Tycker att interfacet är enkelt att förstå och hantera. Det finns även en smutt Widget för MacOSX med som ger en snabb översikt av hur NASen mår. Q-nap har fått bra kritik med vad jag minns, att jag valde en NV+ var att jag dels satt upp en sådan innan, samt den hade 4 platser för diskar (med tanke på framtiden behov av att utöka lagringen). RaidX fungerar bra med, hade 2 diskar i och då speglades datan, satte i en 3:e som initierades (tar en stund), sedan bootade NASen om automatiskt och vid uppstart så utökades lagringsytan automatiskt (det blev en RAID5). Vill man senare utöka ytan så är det bara att ta ut en disk, sätta i en större och låta den synka upp. När synk är klar tar man ut nästa disk och byter mot en större. Så gör man så för alla diskar man har i tilsl alla är bytta och då utökas lagringsytan. Allt detta automatiskt

  • Medlem
  • 2010-09-03 14:32

Jo det låter ju sannerligen smutt! Netgearen är ju nere på runt 2600 riksdaler nu så det är ju inte så farligt. Jag får ju även mest diskyta för minst pengar med NV+. Ja du..nu har jag nått att fundera på i helgen;)

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-03 14:38
Ursprungligen av Spata:

Jo det låter ju sannerligen smutt! Netgearen är ju nere på runt 2600 riksdaler nu så det är ju inte så farligt. Jag får ju även mest diskyta för minst pengar med NV+. Ja du..nu har jag nått att fundera på i helgen;)

Tack för hjälpen!

Det tåls att tänkas igenom
Ett tips är att köpa diskar från deras hardware compatibility list för att slippa strul med diskarna (har att göra med 4K Vs 512bytes, se här Technical Bulletin: ReadyNAS and WD hard disks with 4K sectors : NETGEAR ReadyNAS Community) osv.

  • Medlem
  • 2010-09-04 00:14
Ursprungligen av Drakfot:

Det tåls att tänkas igenom
Ett tips är att köpa diskar från deras hardware compatibility list för att slippa strul med diskarna (har att göra med 4K Vs 512bytes, se här Technical Bulletin: ReadyNAS and WD hard disks with 4K sectors : NETGEAR ReadyNAS Community) osv.

Jag gjorde tillslut slag i saken och beställde en NV+ från Onoff. för 2790:-
Det känns bra, ska bli kul att lära sig nått nytt!

Kollade även igenom listan och länken som du nämde och såg det här: "UPDATE (July 7, 2010): x86-based ReadyNAS now fully supports 4K sector drives with RAIDiator firmware 4.2.12+"

Gött tänkte jag å slängde med just en WD Caviar green 2TB.. Men nu när jag skriver det så upptäcker jag ju att det står "x86-based ReadyNAS" och vad jag kan få fram så är inte NV+ en x86.. attan!

Men men.. tyvärr så kan jag inte se mer än "WD20EARS" på onoffs sida.
För vad jag har förstått så funkar den OM den har betäckningen "WD20EARS-00S8B1"?
Då kanske jag kan ringa och luska om onoff kan se resten av betäckningen.

2 steg framåt å 1 tillbaka;:cool:

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-04 07:30

NV+ är SPARC-baserad om jag inte helt missminner mig (dock körs det någon version av Debian på den, man kan nämligen installera apt-get osv på den om man känner för det ).
Det är som de skriver i posten att de skriver bara ut den första delen på diskarna, dvs WD20EARS, även fast det är olika "modeller". Så man behöver kika på den resterande delen också. Det kan också fungera, men risken att något stör ut sig ökar dock.
Men om de fått ordning på det på x86-versionen så kommer det förhoppningsvis en nyare version snart (nuvarande är 4.1.6 av RAIDiator).

Ursprungligen av Spata:

Jag gjorde tillslut slag i saken och beställde en NV+ från Onoff. för 2790:-
Det känns bra, ska bli kul att lära sig nått nytt!

Kollade även igenom listan och länken som du nämde och såg det här: "UPDATE (July 7, 2010): x86-based ReadyNAS now fully supports 4K sector drives with RAIDiator firmware 4.2.12+"

Gött tänkte jag å slängde med just en WD Caviar green 2TB.. Men nu när jag skriver det så upptäcker jag ju att det står "x86-based ReadyNAS" och vad jag kan få fram så är inte NV+ en x86.. attan!

Men men.. tyvärr så kan jag inte se mer än "WD20EARS" på onoffs sida.
För vad jag har förstått så funkar den OM den har betäckningen "WD20EARS-00S8B1"?
Då kanske jag kan ringa och luska om onoff kan se resten av betäckningen.

2 steg framåt å 1 tillbaka;:cool:

  • Medlem
  • 2010-09-04 13:46
Ursprungligen av Drakfot:

NV+ är SPARC-baserad om jag inte helt missminner mig (dock körs det någon version av Debian på den, man kan nämligen installera apt-get osv på den om man känner för det ).
Det är som de skriver i posten att de skriver bara ut den första delen på diskarna, dvs WD20EARS, även fast det är olika "modeller". Så man behöver kika på den resterande delen också. Det kan också fungera, men risken att något stör ut sig ökar dock.
Men om de fått ordning på det på x86-versionen så kommer det förhoppningsvis en nyare version snart (nuvarande är 4.1.6 av RAIDiator).

Du har helt rätt, såg det här: NETGEAR ReadyNAS • View topic - *NEW BETA* RAIDiator 4.1.7
saxar lite:

"It's taken a little longer than we had planned, but we've done a little more than we had planned, so we hope you'll be able to take part in our 4.1.7 beta and help us weed out anything we've missed.

We'll use this thread to update you with info on the latest beta releases. The 4.1.7 release supports the ReadyNAS NV+, NV, Duo, 1100, X6, and 600 systems"

"12. [T48] Added support for 4K sector drives. Keep in mind that 4K sector support will require that you factory default your ReadyNAS, so make sure to backup your data before checking this. The expected outcome is that your performance with 4K sector drives should be no worse than with 512-byte sector drives."

Hittade även ett inlägg bland kundrecentionerna på dustin en som skrev:

"Dock fanns det en betaprogramvara att uppdatera NAS enheten, så den klarar dessa nya stora sektorer (sw 4.1.7-T42). Efter uppdateringen fungerar allt perfekt."

Så jag provar, funkar det inte så ser ni nog snart en 2TB hårddisk bland radannonserna;)

Tänkte bara säga att jag har en NV+ (3Tb). Den har fungerat finfint tillsammans med mina mac:ar som film/mediaserver, TimeMachine-backups osv. Inga klagomål alls. Det enda "problemet" var att den inbyggda plugin som ger dig en web-torrent-klient slutade fungera efter några veckor.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-04 07:33

Den avaktiverades ganska fort efter att jag hittat Transmission till nasen: NETGEAR ReadyNAS • View topic - Transmission
Det finns fler plugins (community add-ons) här: Add-ons (Community) : NETGEAR ReadyNAS Community

Ursprungligen av Kermit:

Tänkte bara säga att jag har en NV+ (3Tb). Den har fungerat finfint tillsammans med mina mac:ar som film/mediaserver, TimeMachine-backups osv. Inga klagomål alls. Det enda "problemet" var att den inbyggda plugin som ger dig en web-torrent-klient slutade fungera efter några veckor.

Ursprungligen av Drakfot:

Den avaktiverades ganska fort efter att jag hittat Transmission till nasen: NETGEAR ReadyNAS • View topic - Transmission
Det finns fler plugins (community add-ons) här: Add-ons (Community) : NETGEAR ReadyNAS Community

Jag testade en annan torrentklient, men det var rätt länge sedan och den fungerade inte heller så bra. Jag gissar att Transmission kanske är lite stabilare Tack för tipset, ska kika vad det finns för roligt att installera.

Den funkar men var stökig att installera (från PC). Men när jag bytte till en Mac och uppdaterade programvaran så stödde den TimeMacine och då blev det plättlätt som vanligt...

1
Bevaka tråden