Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI Radeon HD 5870 fungerar (inofficiellt) på Mac Pro 2006 och nyare.

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart går det att köpa ATI Radeon HD 5870 för 4.495,00 kr på Apple Store MEN bara om du har en Mac Pro från 2009 - 2010. Varför har Apple valt att inte stödja Mac Pro 2008 (3.1)?

Kompatibilitet:
Kräver Mac Pro (början av 2010 med 1333 MHz DDR3-minne) eller Mac Pro (början av 2009 med 1066 MHz DDR2-DIMM-minne) med PCI Express 2.0-kortplats

ATI Radeon HD 5870 grafikuppgraderingssats för Mac Pro (mitten av 2010 eller början av 2009) - Apple Store (Sverige)

Senast redigerat 2010-09-04 11:24
  • Oregistrerad
  • 2010-08-09 17:10

För att dom senaste har 64 bitars EFI medans 1.1 och 3.1 har 32 bitars är förklaringen.
Det pratas dock fullt på macrumors forum om diverse lösningar. Det är lite mer tekniska diskussioner där än på 99.se så om du vill veta lite mer föreslår jag att du går exempelvis hit Mac Pro - Mac Forums

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-12 13:29

Hur ser man det? Jag har en likadan Mac Pro 3.1 men såvitt jag förstår så är det 32-bitars. Har du en annan EFI eller hur har det gått till?
Eller förresten, efter lite efterforskning kom jag fram till följande:
Mac Pro "Eight Core" 2.8 (2008) Specs (Mac Pro Early 2008, MA970LL/A, MacPro3,1, N/A, 2138) @ EveryMac.com
Där står det svart på vitt att det är 64-bitars.

Jag vet inte vad det skulle föra för skillnad, men nu när man börjar installera fler och fler program skrivna för 64-bitars vill man få ut så mycket som möjligt av programmen så klart.
T.ex. Lightroom 3 är 64-bitars.

Vore kul att få nån slags klarhet i detta, jag är väldigt sugen på att köpa ett Radeon 5870 sen när de släpps, verkar som att det går att ordna enligt forumet på: Flashing 5770 and 5870 for Mac Pro 2008 and later (EFI64 for now boys, sorry) - Mac Forums

Ursprungligen av angolia:

ATI Radeon HD 5770 and 5870 GPUs both with 1GB of GDDR5. (Both will be offered in kits. Yes, they are compatible with older Mac Pros, though officially only supported in 2009 and 2010 models.)

12 Core Mac Pro coming in August 2010

  • Oregistrerad
  • 2010-08-10 01:04

dåså bara o köpa då, om du vill köpa dyrt

  • Oregistrerad
  • 2010-08-12 13:46

Det går att flasha 5870 PC kort så att dom fungerar i alla 3.1 macar och senare. Har själv inte kunnat testa det än då jag har en 1.1 och där är det värre.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-12 16:27
Ursprungligen av studiox:

Det går att flasha 5870 PC kort så att dom fungerar i alla 3.1 macar och senare. Har själv inte kunnat testa det än då jag har en 1.1 och där är det värre.

Har funderat mer på detta nu. Många verkar vara intresserade av "värstingkorten" för de vill ha höga fps i spel, ofta i win-miljö.
Men jag är egentligen inte ute efter det, jag kommer till 99,9% använda kortet i osx-miljö.
Har snow leopard installerat och kör absolut mest foto-applikationer som lightroom 3 och eventuellt också CS5-serien.
Har sett att aperture verkar använda gpu också och inte bara CPU.
Om jag inte minns fel har jag för mig att även lightroom 3 kan nyttja gpu:n.

Jag kanske inte behöver ett radeon 5870 utan skulle klara mig utmärkt med ett 4870, som stöds officiellt dessutom.
Jag inser mer å mer att jag kanske inte har lust att hålla på böka med ett kort som måste flashas, är det svårt och omständigt?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-18 13:09

Ju mer jag läser om detta och ju närmare vi kommer till ett släpp av kortet så får i alla fall jag känslan av att det kommer fungera med MP 2008 3,1.
Jag har läst på Apples egna supportforum och visst, det beror på vad de lägger på för EFI på kortet, men de flesta verkar tycka att det lutar åt att det blir en som är bakåtkompatibel med 3,1.
Förmodligen inte med de MP som kom innan 3,1 eftersom de har 32-bitar.
Jag har gjort följande så nu kör jag min som 64-bit: Mac OS X v10.6: Starting up with the 32-bit or 64-bit kernel

Skönt att jag äntligen har fått klarhet i om det var 32 eller 64-bit.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 15:58

Alla som har 3.1 eller senare kommer kunna köra 5770 eller 5870 korten ser det ut som. Har du en tidigare mac (1.1) kan köra ett 4870 kort (Moddat, Apple supportar det inte!)

Får min 4.1 (?) nästa vecka. Ska bli intressant att försöka ge mig på lite Crossfire..

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-20 11:13

Bara att gratulera, verkar vara en fin maskin.

Ska du köra crossfire för ökad prestanda eller har du flera skärmar?

Ska bli kul att se lite resultat när 5870-kortet släpps och nån med en MP 3,1 kan köra lite tester.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-20 13:09
Ursprungligen av Potah:

Ska du köra crossfire för ökad prestanda eller har du flera skärmar?

För att köra fler skärmar behöver du inte Crossfire alls. OSX stödjer heller inte Crossfire utan det är bara i windows man kan (eventuellt) njuta av det Så anledningen till att det blev två 5770 är helt enkelt Spel

Ursprungligen av Potah:

Ska bli kul att se lite resultat när 5870-kortet släpps och nån med en MP 3,1 kan köra lite tester.

Det finns redan en hel del som testat detta på macrumors forum så om du inte orkar vänta kan du ju kolla där - Finns också massa tester med SLI/Crossfire både med 5770 och 5870 (där 2x5770 är snabbare än 1x5870 )

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-21 09:54
Ursprungligen av studiox:

För att köra fler skärmar behöver du inte Crossfire alls. OSX stödjer heller inte Crossfire utan det är bara i windows man kan (eventuellt) njuta av det Så anledningen till att det blev två 5770 är helt enkelt Spel

Det finns redan en hel del som testat detta på macrumors forum så om du inte orkar vänta kan du ju kolla där - Finns också massa tester med SLI/Crossfire både med 5770 och 5870 (där 2x5770 är snabbare än 1x5870 )

Eller varför inte tre stycken! Som här: Radeon HD 5770 in 3-way CrossfireX review

Overkill kanske.

Det blir nog ett 5870 för mig ändå, jag har blivit så otroligt lat och bekväm sen jag gick över från den mörka sidan så jag orkar inte hålla på så mycket med drivare och såna där saker. Jag vill bara att det ska fungera, och kommer jag spela nån gång så kommer det förmodligen bli i OSX-miljö.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-21 11:23
Ursprungligen av Potah:

Eller varför inte tre stycken! Som här: Radeon HD 5770 in 3-way CrossfireX review

Det är rätt onödigt att köra 3 stycken i en macpro då PCI platserna inte klarar av den bandbredden Nu finns det iofs 2stycken 16x lanes i macpro (har inte jag i min 1.1) så mina två kort kommer gå i full speed. Däremot så är dom sista två portarna bara 4x och det är låågsamt...

En bättre review mellan 5770 och 5870 hittar du här SLI vs. CrossFireX: The DX11 generation - The Tech Report - Page 1

Ursprungligen av Potah:

Det blir nog ett 5870 för mig ändå, jag har blivit så otroligt lat och bekväm sen jag gick över från den mörka sidan så jag orkar inte hålla på så mycket med drivare och såna där saker. Jag vill bara att det ska fungera, och kommer jag spela nån gång så kommer det förmodligen bli i OSX-miljö.

Om du inte ska köra windows så ska inte inte köra två kort. 5870 är också onödigt för dig då du inte kommer ha nyttta av det, men har du råd så..

Ursprungligen av studiox:

Om du inte ska köra windows så ska inte inte köra två kort.

Av nyfikenhet: varför valde du två kort själv?

Det är ju inte snabbare än ett 5870, och det är väl inte, om jag minns rätt, billigare heller?

Till detta kommer frågetecken kring programkompabilitet och så...

Eller hade du redan ett 5770 liggande?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-21 18:34
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Av nyfikenhet: varför valde du två kort själv?

Det är ju inte snabbare än ett 5870, och det är väl inte, om jag minns rätt, billigare heller?

Till detta kommer frågetecken kring programkompabilitet och så...

Eller hade du redan ett 5770 liggande?

För jag vill spela spel i Windows såklart. Dom är helt klart snabbare (som du ser om du kollar min länk) och dom kostade ett par hundralappar extra.

Hur menar du med programkompabilitet?

Ursprungligen av studiox:

För jag vill spela spel i Windows såklart. Dom är helt klart snabbare (som du ser om du kollar min länk) och dom kostade ett par hundralappar extra.

Hur menar du med programkompabilitet?

Jag tittade på din länk (och hade även undersökt lite själv innan, inför ett eventuellt Mac Pro-köp). Jag tyckte slutsatsen jag kom fram till var att prestanda var i stort sätt lika. Jag tittade i huvudsak på 27" upplösningen 2560.

Du har rätt att CF-kombon i din länkade undersökning ligger nån FPS över ett 5870, men enligt min åsikt ligger de "på samma prestandanivå".

Mitt resonemang var då att CF-prestanda känns väldigt drivrutinsberoende och har ofta med optimerade drivrutiner att göra. Jag frågar mig vad konsekvensen blir i andra program under OSX, som t ex grafiska tillämpningar (Cinema 4D, VUE och så vidare...)

För min del kändes 5870 som en "säkrare" lösning (och tystare/energisnålare), så jag var nyfiken på ditt resonemang bara.

Du verkar ju veta exakt vad du vill göra (och i Windows), så dina kort blir säkert bra till dig!!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-25 21:48

Nu så är det bekräftat att 5870 fungerar finfint i MP 3,1 från 2008.
Radeon 5870 in 2008, 2009, 2010 Mac Pro
Trevliga nyheter tycker jag, så det blir nog till att beställa ett sånt.

Ursprungligen av studiox:

Alla som har 3.1 eller senare kommer kunna köra 5770 eller 5870 korten ser det ut som. Har du en tidigare mac (1.1) kan köra ett 4870 kort (Moddat, Apple supportar det inte!)

Moddat? Jag har ett 4870 kort i en första generationens Mac Pro. Jag "moddade" ingenting, och det fungerar utmärkt ändå.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-21 18:32
Ursprungligen av bjelkeman:

Moddat? Jag har ett 4870 kort i en första generationens Mac Pro. Jag "moddade" ingenting, och det fungerar utmärkt ändå.

Vad har du för kort och vem köpte du det av då?

Ursprungligen av studiox:

Vad har du för kort och vem köpte du det av då?

Ett kort från Apple (ATI Radeon HD 4870), som inte har officiell support på den hårdvaran, men fungerar alldeles utmärkt. Ett par tusen extra spänn var det värt då mitt gamla X1900XT kort var rökt och jag har inte tid med att fippla med att "modda" ett kort.

I Apples produktbeskrivning - det idealiska alternativet för kreativa, vetenskapliga och tekniska tillämpningar.
Spel i Mac är inte prioriterade. Därför undrar jag om man kan få motsvarande effekter med detta kort som man kan få i Windows 7 med directX 11?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-01 12:04

Har en MP 3,1 från 2008 med ett NVIDIA GeForce 8800 GT i som jag hör 2st 24" skärmar på. Nu behöver jag kunna köra en tredje skärm + en LCD TV i 1080p. Om jag lägger till ett 5870, kan det då bli problem mellan korten pga att ett är NVDIA och det andra ATI?

Btv, jag kommer inte spela alls utan bara jobba med videoredigering och 3D modellering i C4D.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-01 19:59

Nej, däremot kan du få problem med strömförsörjningen, vet inte hur det ser ut i 3.1an.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-01 20:41

Den ska väl klara 300 watt på pci-expressportarna om jag minns rätt.
Men jag vet inte om den klarar båda de korten.
Den borde ju klara ett 5870 och ett radeon hd 2600 som jag har, fast jag kommer förmodligen plocka ur mitt 2600.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 09:57

Hmm, jag förutsatte att man kunde fylla de kortplatser som finns lediga utan strömförsörjningen skulle bli ett problem. 5870 har en Max board power på 188W och Nvidia 8800 har 110W. Dessutom har jag redan ett Mac Pro Raid kort installerat som jag inte kan hiitta någon effekt spec. på.

Är det 300W för samtliga kortpatser att dela på som gäller? Lite snålt i så fall.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-02 10:30

Jo mitt minne stämde, hurra för mig.
Enligt denna länk: Mac Pro (Early 2008) - Technical Specifications
Så står det lite längre ner följande:
PCI Express expansion7
Three open full-length PCI Express expansion slots
One PCI Express 2.0 x16 slot
Two PCI Express x4 slots
All slots provide mechanical support for 16-lane cards
300W combined maximum for all PCI Express slots

Så det kan nog vara på gränsen i ditt fall.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-02 13:33
Ursprungligen av Wou-Ki:

Är det 300W för samtliga kortpatser att dela på som gäller? Lite snålt i så fall.

Detta är enligt PCI standarden. Om man tänker på hur smala kontaktbanorna är så kan man själv räkna ut att dom brinner upp om du belastar dom med för hög effekt (Alltså ström)

Det är också därför ALLA grafikkortstillverkare idag har extern strömförsörjning, det har även ett 5870 - vilket var det jag framförallt menade. Du måste alltså undersöka hur du löser detta. Alla versioner av macpro, från 1.1 till 5.1 har olika antal strömmatningar och ditt nätagg klarar olika effekter beroende på vilken macpro du har.

Om du vill få bra hjälp är macrumors forum det enda smarta stället att ställa just sådana frågor imho

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-03 21:15

Nu har rob-ART på Barefeats lagt upp lite mer testresultat med både 5870 och 5770 i MP 3,1 från 2008. Se här: Radeon 5870 and 5770 on 2008 Mac Pro

Det är som natt och dag i skillnad mellan 5870 och mitt gamla original 2600XT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 10:44

Ja det blir nog på gränsen. Frågar är vad som händer om man drar för mycket effekt. Någon form av säkring borde ju ryka tycker man. Man kan ju också tänka sig att ATI och Nvidia tar i lite när de specar max power för att vara på säkra sidan, samtidigt som Apple kanske underdriver lite med 300W. Vågar man prova tro?

Bevaka tråden