Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en iTunes server?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-12-27 18:13

När man kollar på s.k NAS lösningar har de ofta en inbyggd iTunes server.. Vad menas med detta? Delar de ut ett iTunes bibliotek precis som vanliga iTunes.. så att man inte kan köra coverflow, skapa egna playlistor osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 21:18

Normalt innebär det att man har implementerat en reverse-engineerad version av Apples mt-daap-protokoll, vilket i praktiken innebär att musiken på NAS:en dyker upp som ett delat bibliotek i vänstermenyn i iTunes. Det innebär dock att det inte går att skapa spellistor m.m. eftersom delade bibliotek bara går att läsa, inte skriva.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-12-27 22:06
Ursprungligen av C-mon:

Normalt innebär det att man har implementerat en reverse-engineerad version av Apples mt-daap-protokoll, vilket i praktiken innebär att musiken på NAS:en dyker upp som ett delat bibliotek i vänstermenyn i iTunes. Det innebär dock att det inte går att skapa spellistor m.m. eftersom delade bibliotek bara går att läsa, inte skriva.

Man får alltså en enda lång lista med alla låtar? Kan man skapa egna listor lokalt på sin egen dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 23:11

Nej, men du kan använda coverflow och bläddringsläget. Precis som i det vanliga biblioteket.

Lånar/bumpar tråden, hittade inget bra svar när jag sökte runt och denna tråden passar.

Så om jag kör musik på en NAS-server via t ex APE, som ska delas mellan två datorer, kommer jag inte kunna skriva information (listor, ID3 osv)?

Många av dessa brukar kunna konfas via webbläsaren.
De jag har sett går att skapa spellistor på.
Båda "vanliga" spellistor och "smarta".

Däremot har jag inte sett någon där du kan redigare ID3.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-25 15:00
Ursprungligen av hugolarsson:

Många av dessa brukar kunna konfas via webbläsaren.
De jag har sett går att skapa spellistor på.
Båda "vanliga" spellistor och "smarta".

Däremot har jag inte sett någon där du kan redigare ID3.

Får man upp de spellistorna i sin egen itunes sen då?

Ursprungligen av p2d:

Får man upp de spellistorna i sin egen itunes sen då?

Ja, det ser ut som när någon annan delar ut via iTunes.

Kan man inte använda en nätverksdisk som en "vanlig" hårddisk och således lägga hela sitt iTunes bibliotek där och sedan bara göra alias i sin lokala katalog?
Jag har nu mitt bibliotek i mappen "Delat", och varje användare på datorn har alias i sin lokala "musik-mapp" som pekar på det delade biblioteket.
Det gör att alla kan läsa/skriva som vanligt och ändringarna sker i allas bibliotek (eftersom att det är samma bibliotek egentligen)

Nu blev det kanske krångligt..... men borde det inte gå att göra samma sak med en nätverksdisk istället för den utdelade mappen?

Frågan är vad som sker om flera användare öppnar ett sådant bibliotek samtidigt?
Går det?
Eftersom jag bara har det hela delat mellan olika användare på samma dator så har jag aldrig tänkt på problemet själv. Men är det någon som vet om det är möjligt att låta flera användare använda samma bibliotek sammtidigt?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-31 13:36
Ursprungligen av C_Strandberg:

Frågan är vad som sker om flera användare öppnar ett sådant bibliotek samtidigt?
Går det?
Eftersom jag bara har det hela delat mellan olika användare på samma dator så har jag aldrig tänkt på problemet själv. Men är det någon som vet om det är möjligt att låta flera användare använda samma bibliotek sammtidigt?

Jag har försökt forska i detta... Säg till om du hittar en lösning

http://www.99.se/itunes/226054-hur-l-ta-anv-ndare-dela-ett-itunes-bibliotek-samtidigt.html

  • Medlem
  • 2008-02-03 02:31

Kan inte de olika användarna ha var sitt iTunes Bibliotek men ha gemensamma mediafiler? Då menar jag att man kör det som en nätverksdisk och inte som iTunes Server. Det kan så klar bli knas om två användare ändrar id3-taggar samtidigt, men annars borde det väl funka. Betyg, spelningar, spellistor och lite sånt sparas väl i själva iTunes Library filen och det kan ju varje användare ha olika.

Jag har inte testat detta eftersom jag inte har någon nätverksdisk (än ). Men jag tycker det borde funka så. Skriv gärna tillbaka i denna tråden om någon kommer hur det funkar och vad som är bäst.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-03 17:43
Ursprungligen av Beez:

Kan inte de olika användarna ha var sitt iTunes Bibliotek men ha gemensamma mediafiler? Då menar jag att man kör det som en nätverksdisk och inte som iTunes Server. Det kan så klar bli knas om två användare ändrar id3-taggar samtidigt, men annars borde det väl funka. Betyg, spelningar, spellistor och lite sånt sparas väl i själva iTunes Library filen och det kan ju varje användare ha olika.

Jag har inte testat detta eftersom jag inte har någon nätverksdisk (än ). Men jag tycker det borde funka så. Skriv gärna tillbaka i denna tråden om någon kommer hur det funkar och vad som är bäst.

Jag har också tänkt denna tanke.. Men aldrig provat.. Man borde i så fall kunna använda sig av ett program som hela tiden syncar ihop biblioteksmapparna så det blir samma överallt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 18:15

Det är inga som helst problem, det är bara att mappa upp nätverksdisken och dra in all musik i respektive itunes. ID3-taggarna ligger i filerna och inte i itunes-biblioteket. Ändrar du dem slår det automatiskt i itunes.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-03 18:19
Ursprungligen av C-mon:

Det är inga som helst problem, det är bara att mappa upp nätverksdisken och dra in all musik i respektive itunes. ID3-taggarna ligger i filerna och inte i itunes-biblioteket. Ändrar du dem slår det automatiskt i itunes.

Men vad händer om man lägger in nya låtar i biblioteket? Man vill ju att alla datorer ska uppdateras

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 15:57
Ursprungligen av p2d:

Men vad händer om man lägger in nya låtar i biblioteket? Man vill ju att alla datorer ska uppdateras

I så fall är det bästa att du har bara ett enda bibliotek, på en enda huvuddator. På denna dator sköter du alla ändringar av biblioteket. Och så får alla andra datorer ansluta till huvuddatorn.
Sedan var själva mediefilerna ligger spelar ju ingen roll. Vill du att huvuddatorns iTunes ska länka till filer på en nätverksdisk, är det ju inga problem. Gå bara in i iTunes inställningar och ändra bibliotekets plats.

Ursprungligen av Rajje:

I så fall är det bästa att du har bara ett enda bibliotek, på en enda huvuddator. På denna dator sköter du alla ändringar av biblioteket. Och så får alla andra datorer ansluta till huvuddatorn.
Sedan var själva mediefilerna ligger spelar ju ingen roll. Vill du att huvuddatorns iTunes ska länka till filer på en nätverksdisk, är det ju inga problem. Gå bara in i iTunes inställningar och ändra bibliotekets plats.

Jag kanske fattar dåligt, men skulle då denna konf funka?

- Alla mediafiler på NAS-disk (hem1)
- Två datorer (mb1 och mb2)
- Biblioteket skapas på mb1 via ett alias från hem1 och delas på nätverket
- mb2 kommer åt biblioteket och kan skapa egna playlists och smarta listor
- mb2 kan även lägga till mer media på hem1 och uppdatera mb1 så att dessa syns för mb2

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-04 16:25
Ursprungligen av Rajje:

I så fall är det bästa att du har bara ett enda bibliotek, på en enda huvuddator. På denna dator sköter du alla ändringar av biblioteket. Och så får alla andra datorer ansluta till huvuddatorn.
Sedan var själva mediefilerna ligger spelar ju ingen roll. Vill du att huvuddatorns iTunes ska länka till filer på en nätverksdisk, är det ju inga problem. Gå bara in i iTunes inställningar och ändra bibliotekets plats.

Problemet kvarstår med att jag inte kan vara inloggad på samma bibliotek med mer än en användare åt gången?

Säg att hem1 har och hela biblioteket och all media på sin egen HDD. Från min andra dator mb1 håller jag inne alt när jag startar iTunes, browsar i nätverket och väljer typ afp://hem1/~user/music/itunes biblioteket...

Då säger den att den inte kan öppna biblioteket eftersom det är skrivskyddat ( eftersom det används av en annan dator, hem1)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 23:38

Ben Nevis: Nej, punkt 1-3 stämmer, men om man gjorde enligt mitt förslag, skulle man som sagt behöva sköta alla ändringar i biblioteket från en dator. Mb2 skulle kunna ansluta till mb1 och se alla spellistor etc som finns där, men för att lägga till musik och ändra i spellistorna behöver man gå till mb1.

p2d: Såhär var mitt förslag (om nu "hem1" är en nätverksdisk)
- Ha endast mediefilerna på hem1
- Ha ett bibliotek på mb1:s egen hårddisk, som länkar till mediefilerna på hem1
- Sköt alla ändringar i biblioteket från mb1
- Låt mb2 ansluta till mb1 med iTunes delningsfunktion

Förslaget ovan utgick alltså ifrån att "hem1" är en nätverksdisk. Om hem1 är en dator, är detta mycket bättre:
- Ha alla mediefiler och ett enda bibliotek på hem1.
- Sköt alla ändringar och tillägg i biblioteket direkt från hem1.
- Anslut till hem1 från mb1 och mb2, mha iTunes delningsfunktion.

Jag tror inte det finns någon möjlighet (iaf inte någon enkel) att ha ett enda bibliotek som kan användas och ändras av flera olika datorer samtidigt. Det bästa är att man sköter alla ändringar på en enda dator och låter alla andra ansluta till denna.

Om du vill att alla ska kunna ha sina personliga spellistor som de kan sköta från sina egna datorer, är detta nog den enda lösningen:
- Ha endast mediefilerna på hem1
- Låt mb1 och mb2 ha varsitt separat bibliotek, på respektive dator
- Vill man lägga till något i mb1-biblioteket, ansluter mb1 till hem1 och drar in mediefiler därifrån
- Vill man lägga till något i mb2-biblioteket, ansluter mb2 till hem1 och drar in mediefiler därifrån

Med den sistnämnda lösningen är ju biblioteken inte synkroniserade, men du har iaf bara mediefilerna på ett ställe (på hem1).

Ursprungligen av Rajje:

Ben Nevis: Nej, punkt 1-3 stämmer, men om man gjorde enligt mitt förslag, skulle man som sagt behöva sköta alla ändringar i biblioteket från en dator. Mb2 skulle kunna ansluta till mb1 och se alla spellistor etc som finns där, men för att lägga till musik och ändra i spellistorna behöver man gå till mb1.

p2d: Såhär var mitt förslag (om nu "hem1" är en nätverksdisk)
- Ha endast mediefilerna på hem1
- Ha ett bibliotek på mb1:s egen hårddisk, som länkar till mediefilerna på hem1
- Sköt alla ändringar i biblioteket från mb1
- Låt mb2 ansluta till mb1 med iTunes delningsfunktion

Förslaget ovan utgick alltså ifrån att "hem1" är en nätverksdisk. Om hem1 är en dator, är detta mycket bättre:
- Ha alla mediefiler och ett enda bibliotek på hem1.
- Sköt alla ändringar och tillägg i biblioteket direkt från hem1.
- Anslut till hem1 från mb1 och mb2, mha iTunes delningsfunktion.

Jag tror inte det finns någon möjlighet (iaf inte någon enkel) att ha ett enda bibliotek som kan användas och ändras av flera olika datorer samtidigt. Det bästa är att man sköter alla ändringar på en enda dator och låter alla andra ansluta till denna.

Om du vill att alla ska kunna ha sina personliga spellistor som de kan sköta från sina egna datorer, är detta nog den enda lösningen:
- Ha endast mediefilerna på hem1
- Låt mb1 och mb2 ha varsitt separat bibliotek, på respektive dator
- Vill man lägga till något i mb1-biblioteket, ansluter mb1 till hem1 och drar in mediefiler därifrån
- Vill man lägga till något i mb2-biblioteket, ansluter mb2 till hem1 och drar in mediefiler därifrån

Med den sistnämnda lösningen är ju biblioteken inte synkroniserade, men du har iaf bara mediefilerna på ett ställe (på hem1).

Då är jag med.

För att vidare teoretisera lite då...

Kan både mb1 och mb2 lägga till filer på NAS-disken hem1? Då kan man i princip bara köra en uppdatering på varje individuellt bibliotek vid uppstart. Måste ju finnas motsvarigheten till en .bat-fil i autostart fast i Leopard tänker jag mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-13 14:32
Ursprungligen av Rajje:

Jag tror inte det finns någon möjlighet (iaf inte någon enkel) att ha ett enda bibliotek som kan användas och ändras av flera olika datorer samtidigt.

Gäller ovanstående fortfarande med iTunes 9?

Kan man inte låta två datorer dela på ett iTunes-bibliotek genom att peka på samma mapp på nätverksdisken under sökvägen till "iTunes Media Folder location" som finns under Preferences | Advanced?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-25 00:10
Ursprungligen av Buffalo Bill:

Jag vill inte synka (ha samma musik på flera datorer), jag vill ha all datorer länkade till en dators musikbibliotek. Så playlistorna ska se lika ut, men musikfilerna ska ligga på en dator....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-03 19:10

Vad tror ni om iTunes server i en nas och den nya Apple tv? Skulle det vara en trevlig kombi måntro?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-03 21:51
Ursprungligen av pgjores:

Vad tror ni om iTunes server i en nas och den nya Apple tv? Skulle det vara en trevlig kombi måntro?

Enligt ett svar jag fick någonstans så klarar inte nasarnas itunes-server videofiler, bara musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 17:02

Ja, mb1 och mb2 får ansluta till hårddisken som vanligt i Finder och dra musikfiler till rätt mapp på hem1.
Jag känner inte till något sätt att uppdatera iTunes automatiskt mot en mapp. Jag skulle tro att man får dra in allting manuellt. Det är dock inte så svårt om mappen är organiserad. Det borde funka att låta iTunes:arna organisera mappen automatiskt även fast de delar på den.

itunes server och coverflow

Hej

Jag har nu lagt över musik i min nas som har itunes server.

men jag kan inte få det så att jag kan visa album i coverflow utan enbart listor.

Är det någon inställning jag ska ändra på?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-13 01:47

får inte upp nas-disken i delat?

hejsan,

har installerat en nas-disk på mitt nätverk.
funkar klockrent med tjejens pc via itunes att spela musik via nas-disken.
däremot får jag inte upp disken under delat i mitt itunes?????

någon som vet en lösning eftersom jag kan komma åt nas-disken via delat i datorn men ej i programmet itunes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 21:25

Kan det vara så enkelt att du inte sagt till iTunes att leta efter utdelade bibliotek?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-14 19:31

jag har som så att jag delar ut musikmappen på nätverket via samba, sedan drar jag in musiken i respektive dator via finder (eller dito för resp OS), på detta sätt kan alla synka sina resp mediaenheter från sin egna dator, exempelvis ipod & iphone. Tycker detta fungerar mycket bättre än att dela ut bibliotek, speciellt då man slipper sånt man inte själv vill ha (olika musiksmak osv), sedan blippar man snabbt in i musikmappen via finder och sorterar på senast tillagda så ser man ifall någon har lagt in något nytt på servern.

har tidigare kört daapserver som automatiskt uppdaterar spellistorna med jämna intervall men inget jag varit förtjust i, coverflow är väldigt smidigt tycker jag.

Bevaka tråden