Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router/modem + AP Express och iPod Hifi och Remote via iPhone4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-29 16:25

Jag önskar åstadkomma följande men lyckas inte riktigt -

Jag vill koppla en AP Express till en trådlös router/modem som Com hem levererat. För det första ska jag eller bör jag ansluta AP Expressen till routern med Ethernet-kabel eller trådlöst? Går det att göra det trådlöst? När jag går in i Airportverktyg och klickar på Expressen så kommer det upp en varning om att jag måste byta trådlöst nätverk för att konfigurera Expressen och att jag då kan förlora min internetuppkoppling - lät ju lite skrämmande

Sedan vill jag ansluta min iPod Hifi i vardagsrummet till Expressen med en vanlig audiokabel för att sen kunna spela upp min musik ifrån datorn på iPod Hifi och styra den via Remote-appen på min iPhone4 - var det tydligt?

Hur får jag detta att fungera? Någon som använder något liknande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-30 23:51

Nu har jag efter mycket pyssel lyckas få det att fungera - utan att riktigt veta hur jag gjorde, som vanligt när det gäller nätverk..:)

Men ett problem uppstår hela tiden - när datorn stått ett tag och jag går in på iPhone för att spela ngt. i fjärrhögtalaren via datorn så kommer det upp ett felmeddelande om att fjärrhögtalaren inte kan hittas och går man då in i iTunes på datorn och kollar så finns det ingen fjärrhögtalare tillgänglig, bara datorn.

Då går jag in i Airportverktygen och kollar och då kommer inte APE:n upp, inte ens vid upprepade försök utan det enda är att ta ut den ur uttaget och sätta i den igen eller använda reset-knappen och konfigurera om den med samma inställningar och då funkar det tills nästa gång...

Vad kan det här fenomenet bero på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-31 02:42

Troligtvis ligger din comhem router/modem och din AirPort Express på två olika nät.
Du bör konfa din AirPort Express så att den utökar comhem-nätverket d v s sätta den i Av(bryggläge).
Allra bäst funkar det om du använder WDS. Men då måste comhem-routern ha stöd för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-01 00:39

Vad menar du med två olika nät, två olika nätverk? När jag konfigurerade APE:n så fanns det olika alternativ, skapa ett nytt nätverk, utöka räckvidden på ett befintligt eller ingå i ett befintligt för att t.ex. skriva ut via USB eller spela musik via en fjärrhögtalare - jag valde det sista, var det rätt och innebär det att jag som du skriver satt den i Av(bryggläge)?

Hur ver jag om Comhem-routern har stöd för WDS, står det någon beteckning på den isåfall? Jag har en Airport Extreme liggande också, den skulle kanske kunna ersätta Comhem-routern, har den stöd för WDS?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-01 03:34

Det kanske är så enkelt att både comhem-routern och Express:en råkar ha samma IP-adress?
Om comhem-routern har 192.168.0.1 så får du förslagsvis ge Express:en den fasta adressen 192.168.0.200. Då ligger den troligtvis inte inom DHCP-scopet. Även det går att ändra i routern.

AirPort Extreme har stöd för WDS. Men du kan inte ha två routrar i serie, om du inte gör den ena routern till en del i ett subnät. Du kan väl surfa in på comhem-routern och kolla vad den klarar först.

Jag har min AirPort Express inkopplad med WDS till min AirPort Extreme. Då både utökar den det trådlösa och det trådbundna nätverket samt fungerar med både AirTunes och skrivardelning via USB-porten på Express:en. Om du inte använder WDS så kan du inte fortsätta med trådlbundet via ethernet-porten på Express:en. Då kan du bara ansluta trådlöst till Express:en när den utökar befintligt nät.

WDS innebär att man länkar ihop enheterna på datalänk-nivån med hjälp av enheternas MAC-adresser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-02 18:44

Grymt Macus, precis denna infon jag varit ute efter

Jag har en TC på mitt kontor och vill sätta en Express ute vid tv.n för inkoppling till stereo, och samtidigt koppla en switch till ethernet porten så jag kan koppla in diverse utrustning vid tv.n (Xbox m.fl). Detta kommer alltså fungera om jag sätter Expressen i WDS läge mot min TC?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-02 23:51
Ursprungligen av NBK:

Grymt Macus, precis denna infon jag varit ute efter

Jag har en TC på mitt kontor och vill sätta en Express ute vid tv.n för inkoppling till stereo, och samtidigt koppla en switch till ethernet porten så jag kan koppla in diverse utrustning vid tv.n (Xbox m.fl). Detta kommer alltså fungera om jag sätter Expressen i WDS läge mot min TC?

Ja, men du måste även ställa in din TC på WDS. Gör den till WDS, huvud. Och lägg in Express:ens MAC-adress som fjärr. Sen lägger du in TC:ns mac-adress i Express:en i fältet WDS, huvud. Express:ens ska vara inställd som WDS, fjärr.

Enklast är om man skriver upp båda enheternas mac adresser på en papperslapp först.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-03 09:14

Tackar!

Nu börjar "Operation övertyga frugan till att vi måste ha detta"

1
Bevaka tråden