Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV - Ett sista försök?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I samband med Apples musik-event igår lanserades andra generationens Apple TV. Den här gången har Apple vänt upp och ner på nästan varje detalj. Apple TV, som tidigare innehöll en intern hårddisk för lagring, har nu förvandlats till en svart liten låda som enbart streamar media. Enheten är 80% mindre än sin föregångare och har anslutningar för HDMI, Optisk ljud, 10/100BASE-T Ethernet, IR, Micro-USB (för serviceändamål) och har även 802.11n Wi-Fi. Enheten drivs av samma CPU-krets som iPad, iPhone 4 och nya iPod Touch, med andra ord Apple A4.

Apple TV har som tidigare enbart stöd för video i 720p och filformats-kompatibiliteten är fortfarande strypt till vad iTunes klarar att spela upp.

Mjukvaran är omarbetad med ett väldigt simpelt gränssnitt. En nyhet är att det numera går använda sig av tjänsten Netflix direkt i Apple TV. Som tidigare går det streama all media du har i ditt iTunes-bibliotek över Wi-Fi/Ethernet. En annan nyhet som blir tillgänglig när iOS 4.2 släpps är AirPlay. En funktion som gör det möjligt att t.ex. streama en film från din iPad till Apple TV.

Apple TV har aldrig varit någon storsäljare och att Apple inte har valt att döda produkten tidigare förvånar mig. Detta må vara en sista suck och om den inte lyckas nu, kommer den aldrig slå igenom till dagsljuset. Materialet den använder sig utav finns fortfarande enbart tillgängligt i ett väldigt fåtal länder och kostar på tok för mycket, vilket är den bristande faktorn som Apple tydligen inte lyckats se.

För oss svenskar är marknaden för denna produkt död. Det finns ingen information om nya Apple TV via svenska Apple på nätet och den äldre varianten skyltas det inte med direkt. Dock går det fortfarande göra beställning på den, hur länge återstår att se.

Även om Steve Jobs nämde att filmer, TV-serier osv. kommer komma till fler länder senare under 2010, är förmodligen Sverige inte prioriterat.

fårstår inte varför mediabolag har sådana problem egentligen. vill man inte tjäna pengar eller? varför inte bara låta apple släppa allt de säljer på US itunes här med?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 17:16
Ursprungligen av Ollebro:

fårstår inte varför mediabolag har sådana problem egentligen. vill man inte tjäna pengar eller? varför inte bara låta apple släppa allt de säljer på US itunes här med?

Det har tagits upp många gånger. På grund av vem som köper rättigheterna i Sverige köper också rättigheterna för online medier. Om Apple vill hyra ut/sälja filmer och tv-serier i svenska iTunes Store måste de förhandla med det bolaget som köpte rättigheterna i Sverige. T ex TV-Serien Lost från ABC i USA, svenska Apple iTunes Store kan inte förhandla med ABC i USA utan med TV4 som har Lost rättigheterna i Sverige. Och det gäller för varje land och mediabolag, det som gör det extra krångligt är att rättigheterna gäller för bara en viss tid.

Det är väldigt väldigt svårt att tränga in i den marknaden eftersom den är väldigt splittrad (varje land har egna avtal) och mediabolagen vill inte förlora kontrollen och litar inte på Apple.

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-02 22:25
Ursprungligen av Robo-X:

Det har tagits upp många gånger. På grund av vem som köper rättigheterna i Sverige köper också rättigheterna för online medier. Om Apple vill hyra ut/sälja filmer och tv-serier i svenska iTunes Store måste de förhandla med det bolaget som köpte rättigheterna i Sverige. T ex TV-Serien Lost från ABC i USA, svenska Apple iTunes Store kan inte förhandla med ABC i USA utan med TV4 som har Lost rättigheterna i Sverige. Och det gäller för varje land och mediabolag, det som gör det extra krångligt är att rättigheterna gäller för bara en viss tid.

Det är väldigt väldigt svårt att tränga in i den marknaden eftersom den är väldigt splittrad (varje land har egna avtal) och mediabolagen vill inte förlora kontrollen och litar inte på Apple.

//Rob

Men när Apple blir tillräckligt stora ( i USA) för att sätta press på de amerikanska film/tv-bolagen (som ser att dom faktiskt tjänar pengar på detta) så att bolagen ser till att de som köper rättigheterna, i tex sverige, också måste acceptera att filmerna/tv-serier läggs ut på itunes, då får vi det

  • Oregistrerad
  • 2010-09-03 00:00
Ursprungligen av MatsOlov:

Men när Apple blir tillräckligt stora ( i USA) för att sätta press på de amerikanska film/tv-bolagen (som ser att dom faktiskt tjänar pengar på detta) så att bolagen ser till att de som köper rättigheterna, i tex sverige, också måste acceptera att filmerna/tv-serier läggs ut på itunes, då får vi det

Tror faktiskt inte TV4 eller SF som köper massa rättigheter för en jävla massa pengar helt plötsligt vill se att Apple snor av deras kaka, tror detta faktiskt beror på att apple är populärt. Skulle jag bygga en spelare i lego skulle säkert SF och TV skita fullständigt i om jag fick rättigheter (typ)

Ursprungligen av MatsOlov:

Men när Apple blir tillräckligt stora ( i USA) för att sätta press på de amerikanska film/tv-bolagen (som ser att dom faktiskt tjänar pengar på detta) så att bolagen ser till att de som köper rättigheterna, i tex sverige, också måste acceptera att filmerna/tv-serier läggs ut på itunes, då får vi det

En sak ska man ha VÄLDIGT klart för sig. Det är mediabolagen som har mest att säga till om, inte Apple. Skulle bolagen plötsligt känna för att inte förlänga avtalen blir det jobbigt för Apple att stå där utan rättigheter och inget att sälja. Mediabolagen kan fortfarande distribuera sina produkter. Därmed inte sagt att Apple inte har något att säga till om, men den "makt" du verkar tro att de håller på att förvärva sig har de absolut inte.

Off-topic:
Egentligen tycker jag att det är helt vanvettigt av filmbolagen att knyta avtal med Apple och "låsa in sig" hos de på det sättet. Hade de varit vettiga hade de istället slagit sig ihop och skapat (dvs köpt kompetensen) för att strömma/köpa film över nätet och licenserat tekniken så att fler producenter av media-spelare/datorer/mobila enheter hade kunnat konkurrera mot varandra. Då hade de dessutom delat på hela kakan och sluppit mellanhanden (Apple) som suger pengar.
Men... Det är ju som det är med filmbolagen. De drivs av gamla knösar som inte ser fördelar med den nya tekniken utan istället lägger energi och tid åt att hata och jaga pirater istället för att hitta nya sätt tt tjäna pengar på sina produkter.

Jag har precis läst två artiklar från John Siracusa och Khoi Vinh med välformulerad kritik mot att Apple för att de inte försöker på allvar ta tag i den sorgliga röra som vardagsrummet är idag.

Grundbudskapet från båda två är att Apple inte försöker ta sig an uppgiften att faktiskt göra en produkt som ersätter allt annat i vardagsrummet utan istället blundar inför de behov och tekniker som redan är etablerade i vardagsrummet och tror att Apples smala väg är tillräcklig.

Först ut John Siracusa för Ars Technica:

The landscape in the living room is very different. It's not a green field where Apple can plant its digital seeds and grow them into a beautiful walled garden. It is, to use Steve Jobs's own word, "balkanized." Even before Apple dipped its toe in the water with the first Apple TV in 2006, the living room was a battlefield scorched by decades of competition between broadcast networks, cable and satellite providers, and a whole raft of consumer electronics makers.

Apple's failure to recognize this reality has been and continues to be the root cause of Apple TV's woes. Pulling an iTunes—creating a "flagship" experience that comes to define the entire market—is nearly impossible to do in such a crowded, well-established market, but Apple seems determined to keep banging its head against this wall.

[...]

Cable TV is just the tip of this iceberg. Repeat this situation for all of the other existing sources of video content—satellite, the Web, Netflix, Amazon, home video from camcorders, and yes, even illegal downloads of content that no one is yet willing to sell to you in a timely manner. Consumers are drowning in complexity; we need help!

The solution is a device that is unabashedly omnivorous. Yes, in traditional Apple fashion, it must provide a simple, elegant, user interface. But behind the scenes, it must be willing and able to accept content from as many sources as possible. This is what makes the device valuable and desirable: dealing with and hiding all this complexity!

Is this show on cable? Satellite? Downloaded from the Web? Streamed from Netflix? Is it on my Mac? My iPhone? Does it need to be transcoded? Upscaled or downscaled? These are the things geeks deal with manually right now, and regular people have little chance of figuring out. People will pay for a device that will handle all of this for them. It might take a while, but word would get around about the new device that actually makes your living room less complex, for a change. One box to rule them all.

Läs hela: Apple's trouble with TV

Därefter Khoi Vinh

As a consumer experience, the living room is something of a disaster: a sprawling, schizophrenic mess of rat king wires hanging off the back of inscrutable devices sending cryptic signals to one another under the auspices of an alphabet-soup of initialisms and branded nomenclature — HDMI, DVI, component video, Blu-Ray, progressive and interlaced resolutions, Dolby, DTS, etc. — and that’s not even mentioning the terminology that intersects with personal computing.
No one I know thinks this ecosystem is elegant, and only a few people I know really understand how to navigate it. It’s complex and bewildering, and the only way to become acclimated is to throw yourself into the thicket of technical manuals, message boards, customer service calls and afternoons spent in trial-and-error fiddling.

[...]

The problem is that every company out there that’s addressing this opportunity, from Sony to Samsung to even Apple, is actually trying to solve the wrong problem. None of them are really asking how they can fix the living room problem. Rather, they’re focusing on establishing their brand in the living room, positing completely unrealistic scenarios in which a consumer buys only, say, Samsung-branded components (e.g., its absurdly useless WiseLink protocol) without acknowledging the reality that the components of most home theaters make for a decidedly heterogeneous world.

Läs hela: Subtraction.com: Apple Blinks in the Living Room

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-03 01:37
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har precis läst två artiklar från John Siracusa och Khoi Vinh med välformulerad kritik mot att Apple för att de inte försöker på allvar ta tag i den sorgliga röra som vardagsrummet är idag.

Grundbudskapet från båda två är att Apple inte försöker ta sig an uppgiften att faktiskt göra en produkt som ersätter allt annat i vardagsrummet utan istället blundar inför de behov och tekniker som redan är etablerade i vardagsrummet och tror att Apples smala väg är tillräcklig.

Båda har rätt och i en perfekt värld skulle det fungera precis som Siracusa och Khoi önskar men tyvärr fungerar det inte så. Contentmafian har ett stort grepp och precis som PeeMan skrev så måste Apple hålla sig inom gränserna annars så förlängs inte avtalen med Apple och Apple står där utan innehåll. Hur ska Apple sälja hårdvara om det inte finns något innehåll? De har lyckats med en bra balansgång med musiken men TVn verkar vara 100ggr svårare.

Ta Google TV t ex. De har otroliga problem att få med sig kabelbolagen, elektronik tillverkare och mediabolag eftersom ingen har lust att konkurrera med andra medier (Internet/kabel/Satellit) med Google i mitten. Alltså förlora kontrollen över innehållet till Google.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Båda har rätt och i en perfekt värld skulle det fungera precis som Siracusa och Khoi önskar men tyvärr fungerar det inte så. Contentmafian har ett stort grepp och precis som PeeMan skrev så måste Apple hålla sig inom gränserna annars så förlängs inte avtalen med Apple och Apple står där utan innehåll. Hur ska Apple sälja hårdvara om det inte finns något innehåll? De har lyckats med en bra balansgång med musiken men TVn verkar vara 100ggr svårare.

Men jag tror inte det är hela svaret. Jag tror inte "contentmaffian" skulle bli sura om Apple byggde in en DVD/BD-spelare och en satellit/kabel/marknätsmottagare med hårddiskinspelning i en Apple TV. Jag tror det är Apple som inte vill bygga en sådan box. Kanske för de är tveksamma till lönsamheten i en sådan produkt. Kanske för att Jobs helt enkelt inte tittar på vanlig tv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-03 09:14
Ursprungligen av Adrian B:

. Kanske för att Jobs helt enkelt inte tittar på vanlig tv.

Jag tror på denna senare tanke. Svårare är det inte. Det mesta om inte allt utgår från en person JOBS kallas han av sina anställda

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-02 17:58
Ursprungligen av Ollebro:

fårstår inte varför mediabolag har sådana problem egentligen. vill man inte tjäna pengar eller? varför inte bara låta apple släppa allt de säljer på US itunes här med?

Man vill sälja film på fysiska media, som DVD och Bluray. Man tjänar mer på det och det är lättare att kontrollera fysiska produkter till olika regioner.

Som jag sagt i andra trådar kommer jag skaffa den så snart som möjligt. För mig är det något helt annat än en död produkt. Den passar nämligen mina behov perfekt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-02 17:09

Jag blev faktiskt lite imponerad av denna pryl. Om hyrtjänsten för film och tv-avsnitt blir fullt användbar i Sverige så kan Apple TV kanske bli det som får mig att köpa en TV.

Ursprungligen av jahve:

Jag blev faktiskt lite imponerad av denna pryl. Om hyrtjänsten för film och tv-avsnitt blir fullt användbar i Sverige så kan Apple TV kanske bli det som får mig att köpa en TV.

Haha tanken slog mig med faktiskt. Kollar i princip aldrig på TV (även att jag har en dammandes i hörnet). När GTA IV släpptes till Xbox köpte jag en TV och ett Xbox 360 enbart för att kunna spela det. Sen sålde jag rubbet

Men det måste hända något riktigt bra för att Apple TV ska kunna få mig att göra samma sak igen Användningsområdet den är ämnat för fungerar ju helt enkelt inte i Sverige och min magkänsla säger att Apple tänker suga på den här karamellen ett bra tag till...

  • Oregistrerad
  • 2010-09-02 17:21

Apple hade väl inget val, Roku XR ligger ju på 99 Dollar och har samma funktioner som apple, eller mer faktiskt.

För oss här i Norden så är jag tveksam om det någonsin ska bli ordning på "video on demand". Jag har testat både Bredbandsbolaget, Telia och nu Comhem - Fy faan vilket helvetes jävla gränssnitt dom "utvecklat". Kan spy galla på dom tills jag dör.

Den enda som kan göra detta är Apple, sorligt men sant. Om apple har sådana problem att få mediahusen på detta att bara TVÅ verkar gå med på det då lär dom ju aldrig lyckas i sverige.

Lite konstigt då du via Xbox nu i nästan ett år kunnat hyra filmer i Sverige, många i HD tom.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-09-02 17:52

Jag hittar banne mig inte någon on-knapp på bilderna. Jag gillar Apples minimalistiska designspråk

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 18:11
Ursprungligen av johannes.roth:

Materialet den använder sig utav finns fortfarande enbart tillgängligt i ett väldigt fåtal länder och kostar på tok för mycket, vilket är den bristande faktorn som Apple tydligen inte lyckats se.

Om den nya nu bara streamar via iTunes så finns det ett jätteutbud, dock inte i Sverige, och billigt är det också. Hyra nya filmer för 20 kr eller köpa enstaka avsnitt av tv-serier för samma pris tycker åtminstone jag är enormt prisvärt. Jämfört med att hyra samma film för 59 kr på Hemmakväll—som man dessutom måste komma ihåg att gå tillbaka med dagen efter. Det är endast där detta inte är tillgängligt som det är en bristande faktor, priset är det absolut inte.

Ursprungligen av imaster:

Om den nya nu bara streamar via iTunes så finns det ett jätteutbud, dock inte i Sverige, och billigt är det också. Hyra nya filmer för 20 kr eller köpa enstaka avsnitt av tv-serier för samma pris tycker åtminstone jag är enormt prisvärt. Jämfört med att hyra samma film för 59 kr på Hemmakväll—som man dessutom måste komma ihåg att gå tillbaka med dagen efter. Det är endast där detta inte är tillgängligt som det är en bristande faktor, priset är det absolut inte.

Att hyra en relativt ny film i HD på US-storen kostar i dom flesta fall $4.99. En film i SD kostar drygt $3.99. Om du tittar på utbudet för $0.99 samt $1.99 är det inga storfilmer som ligger där. Det är ungefär samma filmer du kan hyra för 20-30SEK i en videobutik.

Men jag förstår hur du resonerar. Det är smidigare. Om prissättningen på allt skulle vara $0.99/1.99 skulle det vara sjukt prisvärt. Hur som är Apple TV ingen storsäljare i USA heller, även att dom har tillgång till allt. Jag tror prissättningen spelar en stor roll.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-02 19:28
Ursprungligen av johannes.roth:

Att hyra en relativt ny film i HD på US-storen kostar i dom flesta fall $4.99..

Våra svenska "vänner" SF-Anytime tar ju 49 spänn för en streamad HD film, helt galet dyrt. Köper hellre den för 300 spänn på Åhlens eller laddar hem den än ger någon 50 spänn för något jag hyr, faan jag hur ju en biljävel för 99 spänn ibland.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-02 18:15

Jag förstår inte varför inte alla amerikaner som kör mac också har en appletv. Det är ju fantastiska tjänster att välja på.

Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte varför inte alla amerikaner som kör mac också har en appletv. Det är ju fantastiska tjänster att välja på.

Alla amerikanska macägare är inte soffpotatisar.

Det blir nog ingen AppleTV för mig, även om man blev lite sugen när den presenterades. Jag har ingen TV, nästan inga filmer och alldeles för lite tid. Orkar inte ändra mitt liv för en svart liten manick. Än.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-02 22:17
Ursprungligen av M. Sundbom:

Alla amerikanska macägare är inte soffpotatisar.

Jag vet inte vad den kommentaren ville säga, men det finns ju fler kvalitetsfilm och kvalitetsserier att följa än vad man rimligen kan hinna med. Jag tror inte mac-ägare - mer än någon annan - byter ut TV / film tid mot att läsa böcker eller gå på teater.

Ursprungligen av planB:

Jag vet inte vad den kommentaren ville säga, men det finns ju fler kvalitetsfilm och kvalitetsserier att följa än vad man rimligen kan hinna med. Jag tror inte mac-ägare - mer än någon annan - byter ut TV / film tid mot att läsa böcker eller gå på teater.

Kommentaren antydde att det fortfarande finns de som köper en mac för att producera snarare än att konsumera. Även i Amerika. Men det visste du redan, varför min kommentar var onödig. Kunde ändå inte låta bli att hugga på din generalisering av macägare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-02 23:11
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kommentaren antydde att det fortfarande finns de som köper en mac för att producera snarare än att konsumera.

Som DU t.ex.?!

[Applåd]

Jag köper den direkt den dag du kan börja spela/streama MVK-containers till den. Jag vågar sätta min högra tumme på att någon kommer hacka/programmera/fixa någon mjukvara så att man kan streama det till den.

Oavsett vilket är det ju sjukt värt att hyra serier via den för 99cent. Man kanske skulle köpa på sig lite Itunes-giftcards... Ska ju trots allt till UK nästa månad, och SÅ dyr är den inte.

Frågan är förresten varför man valde svart... Finns det någon aktuell Apple-produkt frånsett Iphonen som finns i svart?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-02 19:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag köper den direkt den dag du kan börja spela/streama MVK-containers till den. Jag vågar sätta min högra tumme på att någon kommer hacka/programmera/fixa någon mjukvara så att man kan streama det till den.

Oavsett vilket är det ju sjukt värt att hyra serier via den för 99cent. Man kanske skulle köpa på sig lite Itunes-giftcards... Ska ju trots allt till UK nästa månad, och SÅ dyr är den inte.

Frågan är förresten varför man valde svart... Finns det någon aktuell Apple-produkt frånsett Iphonen som finns i svart?

Precis, den borde vara i ett stycke aluminium.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-02 19:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag köper den direkt den dag du kan börja spela/streama MVK-containers till den. Jag vågar sätta min högra tumme på att någon kommer hacka/programmera/fixa någon mjukvara så att man kan streama det till den.

Oavsett vilket är det ju sjukt värt att hyra serier via den för 99cent. Man kanske skulle köpa på sig lite Itunes-giftcards... Ska ju trots allt till UK nästa månad, och SÅ dyr är den inte.

Frågan är förresten varför man valde svart... Finns det någon aktuell Apple-produkt frånsett Iphonen som finns i svart?

Undrar om det blev iOS bakom kuliserna som alla pratar om. Känns ju rätt overkill att köra OSX för en dum streaminglåda, om även i bantad edition. Gissar att den inte är överenkel att hacka om man inte lyckas läsa flashminnet.

Att den är svart tror jag beror på att man skulle sätta den på baksidan av TVn eller något, den där vill man ju inte ska synas (ser ju bara töntigt ut) - sen styr man den ju med sin iphone.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-09-02 19:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag köper den direkt den dag du kan börja spela/streama MVK-containers till den. Jag vågar sätta min högra tumme på att någon kommer hacka/programmera/fixa någon mjukvara så att man kan streama det till den.

Problemet med det är väl tyvärr det samma som med den nuvarande aTVn. Den är för klen för att klara en HD-film utan hårdvaruaccelerationen som man inte får tillgång till om man kör hackat.
Då blir det samma konverteringsmeck som man får leva med idag om man vill spela nåt via aTV.

Ursprungligen av urkan:

Problemet med det är väl tyvärr det samma som med den nuvarande aTVn. Den är för klen för att klara en HD-film utan hårdvaruaccelerationen som man inte får tillgång till om man kör hackat.
Då blir det samma konverteringsmeck som man får leva med idag om man vill spela nåt via aTV.

Jag kom också å tänka på det... Fyfan för att behöva dra igång Handbreak och konvertera något varje gång man tankat hem det.... Nej, jag blir nog kvar vid Macminin till tv:n efter en dags funderingar. Kanske dags att gå över till Plex däremot, det verkar trevligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är förresten varför man valde svart... Finns det någon aktuell Apple-produkt frånsett Iphonen som finns i svart?

De vill väl att den skall "försvinna" i mörkret framme vid tv-bänken och smälta in bland allt det andra mörka i hemelektronikväg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 22:27

Nu tror jag banne mig att filmer och TV-serier är på väg till Sverige. Vid varje ny version av iTunes har jag kollat om svenska åldersgränser finns under Parental Controls i inställningar. Nu finns de där!

Bevaka tråden