Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" 2010 surrar/kvittrar under halva ljusstyrkan

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skit och en massa andra fula ord. Min nya iMac ramlade in i morse med UPS och jag har nu haft nöjet att använda den i ca 2 timmar. Fick ont i huvudet av det starka ljuset så ställde ner ljusstyrkan på skärmen.

Till min stora fasa hör jag hur det börjar surra bakom datorn när ljusstyrkemätaren kommer under halva. Ringde precis Apple som självklart inte vill hjälpa till och säger att det kan vara för att jag sitter i ett tyst rum som jag hör detta ljudet. Nån mer än jag som hört halvdana kondingar surra? Det är inte ett normalt ljud i en dator

Ska antingen in till min lokala Applebutik eller ringa Apple Store i morgon och se vad dom kan göra åt det. Hemskt tråkigt.

Är det fler som haft samma problem med sin 2010-iMac 27"?

Edit: Hittade ett youtubeklipp med exakt samma problem/ljud: http://www.youtube.com/watch?v=0CECWAUmGaE

Uppdatering: Ny iMac påväg! Prioförsändelse och allt! Glad igen.

Senast redigerat 2010-08-11 13:37

Har en late 2009 27" och kan höra ett litet ljud ibland.

Men inget jag stört mig på direkt, men väldigt tråkigt för dig måste jag säga.

Ursprungligen av Paralyser:

Är det fler som haft samma problem med sin 2010-iMac 27"?

Jag har inte upplevt det som ett problem (kör normalt ljusstyrkan på strax över 50% av "plupparna"), men visst, testar jag att dra ned börjar den kvittra.

Ursprungligen av augustekman:

Jag har inte upplevt det som ett problem (kör normalt ljusstyrkan på strax över 50% av "plupparna"), men visst, testar jag att dra ned börjar den kvittra.

Ja, antar att det är väldigt personligt hur man tar kvittrandet. Jag störs otroligt mycket av det och oroar mig lite för att det är kondingar som börjat läcka eller är påväg.'
Efter en omstart för en stund sedan kvittrade det hela vägen upp till tredje "pluppen" uppifrån på mätaren.

Så vill jag inte ha det

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 23:31

Jag hade detta problem på min iMac 27" i7 late 2009.
Ljudet uppstod när CPU tempen var över 43 grader och ljusstyrkan var 3-4 pluppar från max.
Ljudet kom från övre vänstra hörnan.

Felet avhjälptes genom att powersupply samt backlightkonverter (ngt som ger ström till ljuset i skärmen tror jag) byttes av en Apple Service Provider.

Problemen är nu borta och det är som natt och dag, datorn är nu alltid tyst, underbart!

Kan Apple fortfarande ha problem med detta på de nya modellerna?

För övrigt så var det meningslöst att försöka få Apple att förstå problemet på telefon, men när jag pratade med Apple service providern så kände de direkt igen problemet, ett tips är att snacka med en sån.

Tyvärr lyckades de repa min älskling... Detta pratar jag med Apple om nu...

Ursprungligen av Pgreen:

Jag hade detta problem på min iMac 27" i7 late 2009.
Ljudet uppstod när CPU tempen var över 43 grader och ljusstyrkan var 3-4 pluppar från max.
Ljudet kom från övre vänstra hörnan.

Felet avhjälptes genom att powersupply samt backlightkonverter (ngt som ger ström till ljuset i skärmen tror jag) byttes av en Apple Service Provider.

Problemen är nu borta och det är som natt och dag, datorn är nu alltid tyst, underbart!

Kan Apple fortfarande ha problem med detta på de nya modellerna?

För övrigt så var det meningslöst att försöka få Apple att förstå problemet på telefon, men när jag pratade med Apple service providern så kände de direkt igen problemet, ett tips är att snacka med en sån.

Tyvärr lyckades de repa min älskling... Detta pratar jag med Apple om nu...

Verkar vara precis samma problem. Kör nu på tredje pluppen uppifrån och sänker jag ljusstyrkan en plupp ner så börjar det kvittra.

Smått irriterande när man går iväg en sväng och helt plötsligt hör fågelkvitter från datorrummet när den dimmar skärmen.

Vet du om auktoriserade service providers skickar iväg datorn eller reparerar den på plats? Inte helt glad åt att vara utan datorn i flera veckor.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 17:53

De jag använde i Helsinborg, reparerade själva, så jag fick lämna datorn till dem och vänta snällt drygt en vecka.

Okej, tackar.

Får min utbytt. Den skulle skickas inom tre dagar. Bra service tycker jag.

Ursprungligen av Paralyser:

Okej, tackar.

Får min utbytt. Den skulle skickas inom tre dagar. Bra service tycker jag.

Hoppas att det löser sig snabbt för dig.

Detta fel var inget jag upplevde på min imac den går precis som jag förväntat mig :). Får hoppas bara att det inte dyker upp längre fram.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 22:13

Kanon! Hoppas du har bättre lycka denna gång.

Enda anledningen att reparera är om det har gått för lång tid för att få Apple att byta ut den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 04:42

Samma fel på min 27 tum också. När jag dämpar ljusstyrkan och datorn är lite varm så börjar det låta som en överbelastad transformator eller vad de där elspolarna heter från övre vänsterkant av skärmen. Kontaktade Apple och de kommer skicka en ny till mig inom 3 dagar. De kommer även och plockar upp den här på måndag eller tisdag.

Hoppas nästa exemplar är felfritt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 12:09

Fick min nya idag. Det är samma fel på den!! Plus att hårddisken låter hela jävla tiden.. Vad fan är det här??

Ursprungligen av Rambo:

Fick min nya idag. Det är samma fel på den!! Plus att hårddisken låter hela jävla tiden.. Vad fan är det här??

Knappast oväntat. Min nya har kommit till HERNE-BOERNIG, DE och borde landa här i början på nästa vecka. E inställd på att denna kommer ha precis samma problem.

Gillar dessutom Apples "PRIO-leverans". Jag trodde det betydde att d betala UPS mer för å skicka den snabbare, men inte då. Det betyder att dom försöker bygga den snabbare men skicka den på samma sätt som vanligt. I verkligheten blev detta två dar längre än den första

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 12:47

Köpet hävt, ska få pengarna tillbaka och aldrig mer mac! Skitdatorer...

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-08-18 14:39
Ursprungligen av Rambo:

Köpet hävt, ska få pengarna tillbaka och aldrig mer mac! Skitdatorer...

Stackare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 14:03

Efter att ha postat om mitt problem på apple.com's diskussionsida så blev jag idag uppringd av en appleingenjör som tydligen var väldigt intresserad av min dator då de aldrig har stött på detta fel i Sverige förut...

Verkar som att jag får ge de en sista chans och hoppas på att tredje iMac gillt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 14:49

fick min tredje iMac idag. Samma fel på den. vid 50 grader kvittrar den när man sänker ljusstyrkan några snepp och sänker man några pluppar till så börjar den surra.

Min late 2009 27" i7 är helt knäpptyst oavsett ljusstyrka. Visserligen har jag en liiiten gultoning, ett annat vanligt fel.. Men i övrigt är det inga surrande ljud, tyst hårddisk, inget damm under glaset osv, så jag nöjer mig med min Men jag ville bara påpeka att det finns datorer helt utan detta problem, det låter som att ni haft väldigt otur som fått flera defekta burkar efter varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 15:08

YouTube - iMac buzzing when screen is dimmed or sleeping (mid 2010 27" i7 2.93GHz quad core model)

verkar vara ganska vanligt på youtube om man söker på buzzing screen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 22:44

Har lämnat in iMac, Apple nekade reparation!!

Vilket service ställe i Stockholm är bäst att lämna in på?

Jag lämnade in min iMac 2010 förra veckan och blev uppringd idag. De sa att de inte hörde oljudet, men skulle titta på det i morgon igen. Det här problemet är inte ovanligt och alla tidigare har fått det reparerat. Här är lite mer inspelade oljud från youtube, som liknar mitt ljud.

YouTube - iMac 27" screen buzz noise.

YouTube - iMac 27" i5 Buzzing

YouTube - 2010 iMac 27" buzzing problem

YouTube - iMac buzzing when screen is dimmed or sleeping (mid 2010 27" i7 2.93GHz quad core model)

jag kan inte leva med det detta oljud. Måste få det fixat. Jag sparade till min iMac i 4 år.
Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-09-03 15:02
Ursprungligen av Cadar:

Vilket service ställe i Stockholm är bäst att lämna in på?

Instämmer med föregående talare om Lanmaster. De har alltid varit hjälpsamma och snabba. Det verkade vara rätt hög belastning nu men om du ringer dit så kan du boka en tid så går det fortare och du slipper vara utan datorn en längre tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 23:11

Cadar det är Lanmaster eller vad de heter som apple rekommenderar. Min åker dit imorgon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 07:42

Goda nyheter! De ringde igår och sa att jag skulle få skärmen utbytt. Det var inte PSU:n. Grymt!
(Power Supply Unit)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-07 21:22

Ok, de bytte skärmen men problemet var kvar, sen bytte det något annat och nu ska jag hämta den i morgon. Hoppas den fungerar bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 23:51

Tråkigt att höra om alla problem grabbar. Jag lider med er.

Man har lagt ut så mycket pengar, bra i alla fall att ni får hjälp och defekta grejer utbytta. Heder åt Apple där.

Trodde nog att Apple hade fixat lite ordning i leden nu, men det verkar knivigt även för dom att ha koll på alla delar i produktionen till färdig produkt, visar det sig om och om igen.

Man blir ändå lite fundersam.

Har också en iMac 2010 och min skärm surrar ibland när den släcker ner efter en stunds inaktivitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 18:59

ok, fick tillbaka min mac idag och det är samma ljud, jag ska spela in det och göra en film, sen gå till LAN-master och höra vad de säger.

Annas blir det att häva köpet på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 18:06

Cadar, min är också inlämnad på lan-master. Han bytte någon del på den och konstaterade att det surrande ljudet är borta däremot har det uppstått ett klickande ljud som är mycket lägre än surrandet istället men det ska ändå inte vara där. Han kollade med specen från Apple angående ljudnivån och den ska ligga på 18 db, dvs knappt hörbart. Så han ska byta ut en annan del och återkommer på tisdag om det löser problemet. Annars byter de ännu en del och det kommer dröja ytterligare ett par dagar.

Märkligt att de skickade den till dig trots att problemet kvarstod. Hur som helst, det här har nog varit det sämsta köpet som jag någonsin har gjort men jag har lagt ner för mycket tid och energi nu för att det ska vara värt att dra mig ur.

Däremot har jag fått det bekräftat av teknikern att vissa hårddiskmärken låter mer än andra och vilket märke man får är ett lotteri. Synd att jag aldrig vinner på lotto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 20:23

I fredags hämtade apple min iMac, den här gången får LAN-master chans att reparera den. Jag har två ljud jag vill ha fixade. Dels att vibrationer från foten som sprider sig i hela bordet och sen det viktigaste felet, det ljudet som kommer från baksidan där luften strömmar ut. Min är en 2009 och de är väl de som har haft mest problem. Hoppas få reklamera köpet så jag kan köpa den nya 27 tums skärmen. Inga fläktar i den så det borde vara enklare att få den tyst. Just att ha ett så elakt ljud 30 cm från huvudet är verkligen jobbigt. Börjar tro att datorn ska stå på golvet eller i serverhall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 07:21

Fick tillbaka den i fredags med samma missljud. Jag börjar bli tjatig märker jag.

Bevaka tråden