Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6GB ram "borta"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

6GB av mina 10GB RAM har "försvunnit".
När jag kollar i "Om den här datorn" så är visar dem flera Dimm-bankar som tomma.
Det är 2x2GB-moduler från OWC som "saknas" samt Apple original 2x1GB-moduler.
De 2 moduler som datorn hittar är samma som ovan nämnda 2GB-moduler från OWC.
Allt har fungerar klockrent i några år tills nu.

Första gången det hända var förra veckan, då löste en omstart problemet. Nu hjälper inte det längre. Vad göra??

MacPro3,1 - Dual Quad-Core Intel Xeon 2,8Ghz

Jag skulle prova att göra rent bankerna samt minnena med en tops och rengöringssprit (för elektronik). För det låter ju som om det "glappar", vilket brukar kunna hända om det är smuts/fett på stiften.

Lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 20:29

Tops och rengöringssprit är en bra ide. I tillägg kan man prova att blåsa ur bankerna med tryckluft på burk (finns på clas ohlson samt kjell & co) men se till att hålla bruken upprätt. När minnena sätts tillbaka ska det låta "klick".

  • Medlem
  • 2010-09-02 22:01

Kan det hända bara så där, efter flera år? Jag har en iMac som drabbats av samma problem.

det kan ju vara någon lödning som börjar släppa lite nånstans.
ungefär som problemen med nvidia-grafiken i MPB, och det var någon G5-modell som fick problem med minneskontrollern efter några års användning med dagliga värmecyklingar.

Jag har löst. Körde uteslutningsmetoden och flyttade runt minnen har att se om det var själv ram-modulerna som krånglade. Det ledde ingen vart och jag fick konstiga resultat som inte gick att hitta någon logik emellan.
Då provade jag att byta plats på RaiserA och RaiserB. Det löste problemet.
Så nu är jag tillbaka på 10GB sedan någon vecka.

1
Bevaka tråden