Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs och Apple gör revolution - igen

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Jobs presenterar höstens stora nyheter som kommer få genomslag över hela världen - direkt i livesändning. Du som missade kvällens event behöver inte våndas - hela sändningen finns nu tillgänglig:

Apple Live Event 2010

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-09-01 22:14

Intressant, och riktigt bra produktnyheter enligt mig! Det är snudd på att jag blir intresserad av en iPod Nano, även om jag inte behöver en, så det är ju ett gott betyg.

Och Apple TV - mest intressant av allt. Det ÄR ett självklart köp från mig om enheten med filmerna och TV-serierna kommer till Sverige med undertexter. Det är inte alltid jag behöver undertexter, men särskilt när jag vill ha låg volym, eller såklart när barn tittar, eller andra som inte kan engelska så jätteflytande. Men annars om det kommer hit med det, eller om jag vore amerikan: solklart för HD-filmer och serier med mitt Flickr-galleri också. Särskilt för de priserna.

Tråkigt att HDR-foto för iPhone kräver iPhone 4 däremot, men det ante mig att den funktionen byggde på den bättre kameran i den telefonen.

Jag och Maria har tillsammans alla olika iPod nano versioner hemma men man blir ändå sugen på den senaste. Apple magi!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-01 22:31
Ursprungligen av Björnström:

Jag och Maria har tillsammans alla olika iPod nano versioner hemma men man blir ändå sugen på den senaste. Apple magi!

Är ni typ sådandära samlare eller

Vad tycks om nya touchen då ? Man blir lite småsugen. facetime calls. till andra mac kompisar förmodar jag som har iphone 4 eller nya touchen .

Jag väntar bara nu på att någon kreativ person (kommer nog inte dröja länge) ska fixa ett snyggt armband till Nanon så kommer jag skaffa en, bara för att ha som klocka.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-01 23:08
Ursprungligen av gabbeman:

Jag väntar bara nu på att någon kreativ person (kommer nog inte dröja länge) ska fixa ett snyggt armband till Nanon så kommer jag skaffa en, bara för att ha som klocka.

Bra ide. Jag vill självklart också ha en sån klocka!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-09-01 22:32

Äntligen! Nu ska jag shoppa en ny iPod touch!! Kul kul!

intressant.

Men..
HD video kommer att finnas i var och varannan smartlur nästa år, kanske redan inför julen.

Så prisbilden tycker jag lämnar rum för funderingar om man helt enkelt inte skall köpa en Iphone istället..med allt i ett.

Jag tror dock att konkurrenterna ( inom mp3 spelar/telefon marknaden) kommer att hinna ifatt allt detta snabbt med hjälp av android. Utan android hade de bara sett rök under hela kommande året..

Apples satsning på apple tv "is to little to late". 99 dollar blir i sverige ändå för mycket enligt mig. Det finns inget lagrings utrymme i den... Inte konstigt att den kan bli billigare och mindre! Skall bli intressanta att se vad en nerrivning av denna hårdvara visar i komponent kostnader..jag förutspår skyhöga marginaler på denna..

Nej atv är en miss på så många nivåer. Så därför tror jag att den kommer sälja med mördande reklam och bli en försäljnings hit ( för det tillsynes låga priset) men många kommer senare blir besvikna på dess begränsningar. Inte bra i långa loppet.

99 cent i hyra må var mindre än en dollar.. men hyr 5 serier i veckan i svenska pengar.. Nej det är för mycket för att bli en konkurrent som håller. Men vem vet kanske folk kan övertygas att hyra pga av att det är bekvämt att göra det från soffan?

4,99 dollar för hyra en DVD? i svenska pengar? kan bara bli en flopp...översätt det till 30 kr filmen så kanske. annars pratar vid 40-50kr per film..tveksamt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 22:43

"Available Shortly.
Please Check Back Soon"

Ursprungligen av kainen:

"Available Shortly.
Please Check Back Soon"

Fortfarande...

LCR

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-09-02 00:35
Ursprungligen av kainen:

"Available Shortly.
Please Check Back Soon"

Kör Safari så funkar den

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 00:59
Ursprungligen av Jetwash:

Kör Safari så funkar den

Nej iTunes 10 finns inte hos mig heller. Kanske vissa webservrar har redan iTunes 10?

//Rob

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-02 01:15
Ursprungligen av Robo-X:

Nej iTunes 10 finns inte hos mig heller. Kanske vissa webservrar har redan iTunes 10?

//Rob

Syftar inte ni 2 på olika saker, du = iTunes, han = live sändningen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 22:58

Spådom: minst 3 år tills man kommer ha någon som helst praktisk användning av den nya Apple TV i Sverige.

Ursprungligen av h_e:

Spådom: minst 3 år tills man kommer ha någon som helst praktisk användning av den nya Apple TV i Sverige.

Nu glömmer du väl ändå att man kan strömma över det man tittar/lyssnar på med sin dator/ipadda/ilur. Det gör mig mer intresserad än hyrfilm.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 23:22

Vi får se hur Apple TV kommer att tas emot. Kanske bättre nu när priset har gått ner. Men eftersom den inte har någon hårddisk så kanske blir den lika ointressant som den gamla.

Vad gäller hyr video tycker jag är en bra ide men det kommer dröja länge innan det kommer till Sverige. T o m i USA är det endast ABC och Fox som erbjuder den tjänsten. Jag tror inte de andra kommer att komma så snart. NBC vill säkert ha mer än $0,99.

Om nu storleken stämmer att Apples HD är 720p så är det för många en stor besvikelse eftersom 1080p anses det enda riktiga. Men 1080p filer är förmodligen för stora för att snabbt kunna streama utan att man måste vänta länge tills buffern har fyllts.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...Om nu storleken stämmer att Apples HD är 720p så är det för många en stor besvikelse eftersom 1080p anses det enda riktiga. Men 1080p filer är förmodligen för stora för att snabbt kunna streama utan att man måste vänta länge tills buffern har fyllts.

//Rob

Om man kollar på hur stora 720- och 1080-rippar är för nerladdning så är det ca 2-4 GB för 720 och ca 6-9 GB för 1080. Väsentligt mycket mer att ladda ner.

Det ser inte ut som dubbel storlek om man bara kollar på siffrorna 720/1080 men det är väl 720 på höjden mot 1080 på bredden (rätta mig om jag har fel) så det blir lite äpplen å päron.

En annan jämförelse är att jag kan spela upp en 720-film i mitt trådlösa nät från USB-skivan som sitter monterad i airporten. Men en 1080-film hackar. Den måste jag först dra ner till hårddisken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 23:45
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om man kollar på hur stora 720- och 1080-rippar är för nerladdning så är det ca 2-4 GB för 720 och ca 6-9 GB för 1080. Väsentligt mycket mer att ladda ner.

Det var ju det jag skrev.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det ser inte ut som dubbel storlek om man bara kollar på siffrorna 720/1080 men det är väl 720 på höjden mot 1080 på bredden (rätta mig om jag har fel) så det blir lite äpplen å päron.

Det är alltid höjden som gäller både vid 720p (1280×720) och 1080p (1920×1080). Så det är klart att vid 1080p är det mycket mer data som måste överföras och 720p är väl det bästa alternativet just nu.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det var ju det jag skrev.
//Rob

Du skrev att dom förmodligen var för stora.
Jag försökte bara underbygga det med lite mer siffror.

Ursprungligen av Robo-X:

Det är alltid höjden som gäller både vid 720p (1280×720) och 1080p (1920×1080). Så det är klart att vid 1080p är det mycket mer data som måste överföras och 720p är väl det bästa alternativet just nu.
//Rob

Det var bra du rättade det där. Jag orkade inte googla så vad lär man sig av det. Jo, dags att sluta vänta på iTunes 10 och gå å sova.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-01 23:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

En annan jämförelse är att jag kan spela upp en 720-film i mitt trådlösa nät från USB-skivan som sitter monterad i airporten. Men en 1080-film hackar. Den måste jag först dra ner till hårddisken.

Det har mer att göra med bitraten än upplösningen

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-01 23:33

jag skulle tro att 720p räcker för de allra flesta. Däremot kommer det ju bli svårt att ha någon direkt användning av den här hemma då helvetet kommer frysa innan tv-serier säljs för 7 kr/avsnitt i Sverige... trist nog..

Hur är det nu, går det fortfarande att skaffa amerikanska presentkort och ett amerianskt ituneskonto och köpa filmer/tv-serier via den, eller är det IP-spärrat?

Vilket jävla nerköp med ATV... Den lär vi aldrig se på svenska marknaden.. Vad ska man med den till? Streama från sin Mac? Som man kan koppla in minst lika lätt med en liten kabel?

Jag bytte från Firefox till Safari, då funkade det.

1
Bevaka tråden