Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac vägrar att stänga av sig?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-01 22:15

Jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel på min Mac, det ena felet är att den ej går att stänga av, när jag trycker på stäng av/starta om så händer ingeting det blinka till snabbt men inget mer. det andra felet är att kommandot för att får fram en lista med aktiva program för att tvångsavluta dem inte fungerar längre? CMD + ALT + ESC

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-01 22:24

Vilken modell har du och har du testat att hålla in knappen en längre stund?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-01 22:34

jag har den nyaste versionen av iMac 27 tum, menar du start knappen? man ska väll inte behöva använda den för stänga av sin dator, och om ja ska svara på din fråga så Ja, det går att stänga av den på det sättet men vill kunna stänga av den normalt.

Du har ngt som förhindrar normal avstängning igång.

Kolla loggar med loggverktyget, System.log framför allt, kolla "startobjekt" under Inställningar/Konton.
Måhända har du ngt Shite igång där som vägrar släppa när du skall stänga av.

Och NEJ, man skall inte behöva använda knappaen för att fimpa maskinen, men vi felsöker just nu, det kan ju vara fel på knappen. KAN du fimpa burken genom att hålla den intryckt?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-02 00:13

Ja det kan jag, brukar stänga av den i terminal genom att skriva, sudo shutdown -h now
men det är så varje gång dom senaste 2 dagarna spela ingen roll om ja stäng av den på knappen nästa gång ja starta den så är det samma visa då ja ska stänga av den, och vad ska ja leter efter i loggen kan du förklara lite djupare?

ingen loggexpert men det står säkert ngt skumt kopplat till ngt i programväg.
"Unable to terminate application bla bla bla ", läs.

Terminalavstängningen krossar ju allt och skiter i om ngt blir nedkopplat/avstängt/avslutat utan den bara tutar på tills datorn är avstängd.

Snabbalternativet, installera om OSX.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-02 00:20

Fan är det enda alternativet? orkar inte installera om alla program osv inställningar men om det är enda sättet så får jag väll göra det då

Finns ju lite olika inställningar för installationen.

Arkivera och installera brukar vara den vanligaste.

Du kan ju passa på att välja bort lite saker; en massa språk (behåll alla engelska och Svenska dock), och installera endast printers för det märke du har. Spar lite plats.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-02 00:25

Kanske man skulle ringa och kolla med apple? den är ju inte ens 2 månader så jag har ju fri support ?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-02 00:30

hittar inte loggen heller :S såg bara att ja ha itunes nånting på startobjekt

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-05 17:27

När jag återställde macen med skivan som följde med men det funkar inte, det går fortfarande inte stänga av datorn finns det något mer man kan göra?

Starta upp i "säkert läge", håll ner shift vid uppstart. Har du samma problem då?
Skapa en ny användare, har du samma problem då?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-05 18:40

Jag gjorde en ny användare men det hjälpte inte, den vägrar fortfarande att stänga av sig...

1
Bevaka tråden