Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay är nya Airtunes och blir branschstandard?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är en flitig användare av AirTunes - möjligheten att spela musik trådlöst på Airport Express. Det fungerar fantastiskt bra och det är tydligen fler än jag som undrat varför inte fler anammar konceptet.

Nu döper Apple om funktionen till Airplay och blir en slags branschstandard eftersom flera tillverkare nu bestämt sig för att införa protokollet. Och när iPad kan spela material via Airtunes direkt till en TV via Apple TV så kommer vi nog se en löpeld sprida sig i folkhemmen.

B&W, Denon, Marantz och JBL är bara av dom första namnen som skrivit på - räkna med att "resten" hakar på när som helst. Tänk vad smidigt att bara behöva trycka play i iTunes för att spela musiken på din stereo (utan Airport Express enhet) eller spela upp filmerna från din iPad direkt på TV:n!

Läs mer om Airplay här:
Apple - iTunes - AirPlay

Beställ Apple TV från AppleStore nu!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-09-01 22:17

En typisk funktion som blir mångdubbelt bättre beroende på stöd i branschen.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen här.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-01 22:24

Undra hur mycket som krävs av tillverkarna, tex den Denon spelaren dom visar på sidan har givetvis inte Airplay just nu men den har ethernet så undra om det räcker med en firmware, såvitt jag vet lägger inte Apple till ett lager protokoll ovanpå, enbart mjukvarusupport för nätverksströmmning.

Nu har jag inte hunnit läsa på ännu, men är Airplay låst till iTunes på samma sätt som AirTunes var? Så man måste köpa Airfoil för att kunna strömma Spotify t.ex.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-01 23:22
Ursprungligen av Adrian B:

Nu har jag inte hunnit läsa på ännu, men är Airplay låst till iTunes på samma sätt som AirTunes var? Så man måste köpa Airfoil för att kunna strömma Spotify t.ex.

Airplay är en omdöpning av Airtunes, så samma sak gäller överlag, men eftersom dom öppnade det till 3:e parts hårdvara kanske dom kommer släppa det lite lösare till 3:e part mjukvara, vem vet, kanske inte men vore ju skoj. Vore kul att strömma allt ljud ut från datorn, skulle jag slippa dra kabel från datorn till stereon när jag spelar eller redigerar.

Ursprungligen av x-per:

Airplay är en omdöpning av Airtunes, så samma sak gäller överlag, men eftersom dom öppnade det till 3:e parts hårdvara kanske dom kommer släppa det lite lösare till 3:e part mjukvara, vem vet, kanske inte men vore ju skoj.

Ja, det var ju precis det jag undrade över, om det nya med Airplay (förutom namnet) innebär att de också öppnar på upp på allvar.

Ursprungligen av Adrian B:

Nu har jag inte hunnit läsa på ännu, men är Airplay låst till iTunes på samma sätt som AirTunes var? Så man måste köpa Airfoil för att kunna strömma Spotify t.ex.

Nu är jag inte heller helt påläst. Men har för mig att jag hörde något om allt skulle kunna streamas via AirPlay, om det sedan syftades på allt material från iTunes(Videor, TV-serier osv.)vet jag inte. Men vill de skapa en branchstandard får de nog vara rätt öppna för andra möjligheter med.

Det kan bli riktigt intressant om det blir ett tillgängligt API i iOS, speciellt med videodelen som kommer i 4.2. iOS skulle få en helt annan dimension som spelplattform.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-02 11:30

Kommer man kunna streama allt (musik/film/youtubeklipp etc) som man spelar pa sin ipad/iphone till Apple tv?
Är det bara till Apple tv (film som mr jobs visade upp), eller till airport express också (musik) . Det borde vara det då B&W, Denon, Marantz och JBL skulle implementera funktionen. Men då rör det dig bara om musik inte video till nagot annat an Apple tv?

Frågorna är många... Jag har inga svar.

Ursprungligen av thor:

Kommer man kunna streama allt (musik/film/youtubeklipp etc) som man spelar pa sin ipad/iphone till Apple tv?
Är det bara till Apple tv (film som mr jobs visade upp), eller till airport express också (musik) . Det borde vara det då B&W, Denon, Marantz och JBL skulle implementera funktionen. Men då rör det dig bara om musik inte video till nagot annat an Apple tv?

Frågorna är många... Jag har inga svar.

Rent spontant känns det som att de öppnar upp det till tredje-part. Har svårt att se att Denon, B&W mfl. skulle haka på någonting som bara stöds via en enda mediaspelare/plattoform.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-02 12:03

ja, man tycker det personligen.
Men om man ser det från apples synsätt - skulle det vara en öppen standard så varför skulle man då köpa en mac (itunes) (ja, vi vet varför) när man lika väl kan köpa en PC och köra winamp och en B&W och streama till.
Apple vill inte gå lottlösa ur något man tidigare har tjänat pengar på.
Apple har ju suttit på nyckeln till att streama till airport från itunes för att de vill att vi ska använda itunes och köpa airport expresser.

Jag tror att dom är så stora nu att dom måste låta sitt ekosystem sträcka sig utanför sina egna produkter. Dom är ett tillräckligt bra varumärke hos normalbefolkningen för att locka dom, men att låsa in sig till en tillverkare kan få ev. switchers att tänka om. Dessutom så är det inte längre datorer vi pratar om, som var fallet med iTunes & AirTunes, utan produkter för vardaglig mediakonsumtion. Den marknaden bygger inte alls på märkeslojalitet på samma sätt, så dom måste helt enkelt vara öppna för att kunna nå någon större marknad.

Antingen det, eller så kör dom en liknande stil som Bang & Olufsen. Problemet med det är att dom blir bättre och bättre på att locka till sig "normala" människor, som inte tycker att det är värt några (många) tusenlappar extra för att det vara "perfekt". Dom missar då den marknaden, som är väldigt köpstark som helhet.

I vilket fall så är jag säker på att Apple har tänkt igenom det.

Jag ska på Hi-Fi klubbens 30-års jubel idag. Kanske får höra lite om nyheter som denna då.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag ska på Hi-Fi klubbens 30-års jubel idag. Kanske får höra lite om nyheter som denna då.

Denon stödjer det inte i 2010-års serien om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 15:57

Någon får gärna posta när de hittar den 1:a produkten med AirPlay. Oerhört nyfiken! Eller något slags pressmeddelande från någon HiFi-tillverkare..

Naim kanske, dom brukar ligga långt framme med "datorgrejs" bland de lite mer "high end" tillverkarna

dom ska ha ngn announcegrej denna veckan
Naim Audio (NaimAudio) on Twitter

Jag kan inte låta bli att tänka på det gamla sk. Västkustbandet (West Coast) Airplay och den extremt, ja världens mest intensiva låt --> Stranded

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag kan inte låta bli att tänka på det gamla sk. Västkustbandet (West Coast) Airplay och den extremt, ja världens mest intensiva låt --> Stranded

Synd att det inte finns en Like-knapp här... Har också tänkt på Jays gamla band varje gång jag läst Airplay de senaste dagarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-02 21:13

Synd att jag precis köpt en ny Marantz förstärkare Dock är där BT stöd så det funkar ju när man bara sitter i soffan. Men hackar till lite ibland.

Ursprungligen av Kajan:

Synd att jag precis köpt en ny Marantz förstärkare Dock är där BT stöd så det funkar ju när man bara sitter i soffan. Men hackar till lite ibland.

Köpte mig en fin Denon-receiver förra veckan. Väldigt läckert att kunna hooka in en Iphone/Ipad i den och ladda och samtidigt få upp spel-listor och grejjor på teven. Visst. gräns-snittet med vit ful text mot svart bakgrund kanske inte var så sexigt, men det fungerade ju. Och på Displayen på receivern ser det läckert ut

Hoppas att det blir "system wide" så att man kan välja att strömma allt ljud som spelas upp, skulle vara grymt att strömma Spotify från min iPad till någon av mina Airport Expressstationer runt om i huset. (Eller från någon annan iOS 4.2 manick, te.x. iPhone eller iPod Touch)

//Stefan

Äntligen! För ett år sedan letade jag efter en köksradio med Airtunes för att spela Spotify (mha Airfoil) i köket. Jag löste det till slut med inbyggda högtalare, en liten förstärkare (snodd från datorhögtalare) och AirPort Express. Funkar jättebra och blev väldigt diskret eftersom jag byggde in det i köksskåpen.
Men hade det funnits en typ Argon Inet1 radio med Airtunes så hade jag sluppit ta fram sticksågen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-03 15:15

Ni kan nog glömma stödet för Spotify.
Det ligger inte i Apples intresse att stödja deras business.

Ursprungligen av Macus:

Ni kan nog glömma stödet för Spotify.
Det ligger inte i Apples intresse att stödja deras business.

Fast frågan var ju inte om Apple stödjer Spotify specifikt utan om de fortsätter på dagens linje (enbart iTunes) eller öppnar upp (för *alla* inkl Spotify).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-05 10:39
Ursprungligen av Adrian B:

Fast frågan var ju inte om Apple stödjer Spotify specifikt utan om de fortsätter på dagens linje (enbart iTunes) eller öppnar upp (för *alla* inkl Spotify).

Om jag har förstått det hela rätt så kommer Apple stödja "fjärrhögtalare" av andra fabrikat.
Men som ljudkälla kommer det även i fortsättningen vara iTunes eller IOS-enheter.

Men Spotify kan eventuellt själva ta fram stöd för Airplay-högtalare om de knäcker "koden".

Ursprungligen av Macus:

Men Spotify kan eventuellt själva ta fram stöd för Airplay-högtalare om de knäcker "koden".

Airfoil fixar ju redan det (förutsatt att Airfoil fungerar med AirPlay på samma sätt som AirTunes), och Apple låter programmet leva så det kan ju inte vara omöjligt för Spotify att göra också. Men det vore ju oändligt mycket bättre för om Apple lät det vara öppet för "alla till alla" så att säga.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-05 16:30
Ursprungligen av Macus:

Om jag har förstått det hela rätt så kommer Apple stödja "fjärrhögtalare" av andra fabrikat.
Men som ljudkälla kommer det även i fortsättningen vara iTunes eller IOS-enheter.

Men Spotify kan eventuellt själva ta fram stöd för Airplay-högtalare om de knäcker "koden".

Ios enheter... Spotify fran iphone till airplay enheter?
ar det bara videos via videospelaren pa exempelvis ipaden eller kommer man kunna skicka youtube filmen man tittar pa till sin appletv...

Ursprungligen av Macus:

Men Spotify kan eventuellt själva ta fram stöd för Airplay-högtalare om de knäcker "koden".

Den publika nyckeln som krävdes för att streama till Airport Express "knäcktes" redan 2004. Förutom Airfoil finns det implementationer för Linux och Windows, så det är fritt fram för Spotify att börja koda. Här finns nyckeln:

[vlc-devel] [PATCH] Add Remote Audio Output Protocol stream output plugin

Den hemliga nyckeln för att skapa en Airport Express mottagare, det är väl den som Apple nu släpper till tredjeparts leverantörer. Den kanske också kommer ut snart

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-03 17:41

Om detta ar, eller ska vara en bransch standard, sa ar det vall upp till de olika program / hardvaru tillverkare att implementera denna tekniken? Alltsa inget apple kan stoppa spottify eller andra fran att bygga in?

Vad ar annars poangen med en bransch standard?

Ursprungligen av Lm:

Om detta ar, eller ska vara en bransch standard, sa ar det vall upp till de olika program / hardvaru tillverkare att implementera denna tekniken? Alltsa inget apple kan stoppa spottify eller andra fran att bygga in?

Vad ar annars poangen med en bransch standard?

Branschstandard är Björnströms ord. Inget Apple någonsin sagt.

Bevaka tråden