Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Stänga av" DVI-utgången?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Har en iMac som jag istort sett alltid har inkopplad till min TV. Vad jag skulle vilja är att stänga av DVI-porten när TVn inte används. Det optimala vore såklart om datorn kunde känna av när TVn är igång eller inte och därefter stänga av det. Men det har jag ingen aning om det går att fixa. Annars på något sätt stänga av porten utan att behöva dra ut sladden. Detta mest för att vissa spel blir konstiga när jag har TVn inkopplad, men framför för att ofta så öppnar sig Finderfönster på den avstängda TVn, musen försvinner ut, skärmhörnen för Exposé ej fungerar etc. Möjligt?

Bra fråga, detta undrar jag också (för min fars räkning).

Hmm, jag får redan denna funktionalitet "default". Jag har kopplat min mac via hdmi (adapter från mini-dp till hdmi) till en ingång på förstärkaren, och sedan en hdmi från förstärkaren till en projektor. Macen behåller sin nativeupplösning och inställningar så länge förstärkaren är avslagen, projektorn är avslagen eller förstärkaren är inställd på en annan utgång. Dvs så fort jag slår av projektorn eller byter till att t ex ta input från min digitalbox på förstärkaren så återgår macen till att bara visa på sin egen skärm. Det kanske är mini-displayport som är lite smartare än dvi-utgången? Eller så gör min förstärkare något som din tv inte gör

Ja, jag har ju en 2007/2008 imac med mini-DVI, så visst kan förklaringen kanske finnas däri. Eller som sagt, i att du har din kopplad till nån "smart" förstärkare. Vore kul att höra lite mer om detta och hur det fungerar.

Ursprungligen av Anders Båth:

Ja, jag har ju en 2007/2008 imac med mini-DVI, så visst kan förklaringen kanske finnas däri. Eller som sagt, i att du har din kopplad till nån "smart" förstärkare. Vore kul att höra lite mer om detta och hur det fungerar.

Jag kan inte alls mycket om detta utan gissar bara vilt, men jag kan tänka mig att förstärkaren "bryter kontakten" på ingången (macen) när enheten som sitter på utgången (projektorn) är avslagen. Men man tycker att en TV borde göra likadant, dvs om strömmen är av eller den är i standby så borde den inte signalera till mac:en att den är inkopplad. Håller med PlanB, vad händer om du drar ut strömmen helt från TV:n?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-01 11:51
Ursprungligen av Anders Båth:

Hejsan
Har en iMac som jag istort sett alltid har inkopplad till min TV. Vad jag skulle vilja är att stänga av DVI-porten när TVn inte används. Det optimala vore såklart om datorn kunde känna av när TVn är igång eller inte och därefter stänga av det. Men det har jag ingen aning om det går att fixa. Annars på något sätt stänga av porten utan att behöva dra ut sladden. Detta mest för att vissa spel blir konstiga när jag har TVn inkopplad, men framför för att ofta så öppnar sig Finderfönster på den avstängda TVn, musen försvinner ut, skärmhörnen för Exposé ej fungerar etc. Möjligt?

Vad händer om du drar ur sladden på TVn?

1
Bevaka tråden