Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfproblem med netgear-router och upUnet.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag studerar vid Uppsala universitet och har universitetets upUnet-nät i min studentlägenhet. När jag kopplar nätverkssladden rakt in i bredbandsjacket så går det jättesnabbt att surfa i webbläsaren. Dock blir det otroligt segt när jag kopplar in min netgearrouter, man får uppdatera sidan flera gånger och ibland händer inget alls för att vissa stunder gå rätt snabbt. Nedladdningar genom torrentprogram osv går fortfarande snabbt men är i webläsaren jag märker av detta problem.
Någon som vet eller tror sig veta vad problemet kan vara? Kanske någon som studerar här och använder upUnet i sin lya?

Blir samma sak när jag testar med min airport-express.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-31 03:10

Vad får du för IP-adress utan egen router?
Om du får en adress typ 192.168.0.x så kan du inte låta routern dela ut adresser i samma serie.
Men om du ändrar i din router så att den delar ut adresser i scopet 192.168.1.1 och uppåt så bör det funka. Du har då skapat ett eget subnät.

med ethernet har jag ip-adress 130.243.155.xxx och mot trådlösa routern/airporten 192.168.1.x. Är det normalt?

Löst! Det var en ruta i inställningarna på routern som skulle kryssas ur så att den inte fungerar som server utan få uppgifter från skolans nät, eller nåt åt det hållet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-01 03:38

Routern ska fånga upp IP-adressen som den får från skolan, och sen dela ut egna IP-adresser dynamiskt. På så vis kan du koppla in flera datorer som delar på samma nätverksuppkopplng.

1
Bevaka tråden