Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac som Mediacenter - så här gjorde jag!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från en gång haft Apple TV gick jag över till Mac Mini och Plex vilket var outstanding tyckte jag, man slapp konvertera om filmer och allt bara fungera + man fick tillgång till surfa på nätet och bättre prestanda.
Köpte mig ganska nyligen nya Mac Mini med HDMI även där var allt perfekt, förutom att maskinen kostar 10.000 kr och används till 1-2 filmer / vecka.

Detta stör jag mig på, att den inte nyttjas på ett bättre sätt!

Har funderat fram och tillbaka till jag nyligen bestämde mig för att sälja Minin och ersätta den med att använda min iMac istället.

Nu till hur det gick:

Min iMac befinner sig i ett annat rum (Sovrum) där den även agerar som sovrums tv med El Gato.
Jag har 3 st FireWire 800 diskar kopplade till den med filmarkivet och även 4 st USB diskar som klonar mina FW diskar som backup, dessa körs 1 gång i veckan under nattetid.

Det jag införskaffade:

1 st extra Bluetooth Tangentbor
1 st extra Magic Mouse
15 meter HDMI kabel
Mac Line Mini Displayport - HDMI Adapter

Började med dra HDMI kabeln genom kabellister och genom vägg för att till slut hamna bak i förstärkare "Pioneer SC-LX 81", både ljud och bild följer med. Så en extra ljudkabel behöver jag därför inte.
Parkopplade mitt extra tangentbord och mus, iMacen fungerar perfekt med dubbla uppsättningar styrdon har bara namngett dessa till Media Keyboard, Media Mouse

När jag slår på TVn och förstärkaren är i rätt ingång så får jag 1080P bilden på TVn
samtidigt i Plex kan man välja att Rensa Skärmar på så vis blir skärmen på iMacen svart.
När jag sett klart på en film stänger jag ner Plex, byter ingång på förstärkaren och iMacen får tillbaka sin huvudbild och känner inte längre av att den är kopplad till TVn.

Så varför skall man inte utnyttja det man har istället för lägga 10´000 kr på en Mini
Visst är den snygg men jag har rensat av det mesta i mitt Stora Rum och tycker ju mindre som syns ju snyggare och renare blir det.

Allt verkar fungera precis som vanligt förutom att accessen att starta film och gå runt i menyer flyter på lite snabbare med min I7:a

Några frågor så ställer jag gärna upp på svara om någon undrar över ngt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-08-22 11:36

Själv har jag kopplat min imac till recievern med hdmi o optiskt ljud o recievern till tvn me hdmi. använder Apple remote som fjärr till plex. När jag trycker på home-knappen på remoten så startar plex. Kör oxå Rensa skärmar så imacens skärm blir "svart". Stänger jag ner plex så får jag automatiskt bild på imacen igen.

Skulle vilja göra på samma sätt, men jag skulle få dra en alldeles för lång hdmi-kabel. SÅ nu ligger det en 11000 kronors macbook pro vid teven och används till ett par filmer via plex i veckan. Sjukt onödigt. Så det blir till att sälja den så fort jag hittar en billigare vettig lösning där man ändå kan köra plex

Finns det inget sätt att ta bort macbooken ur ekvationen? Tex via nån clasohlssongrej som kan streama filmer från imacen? Eller ska man invänta nya iTv/AppleTV

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-23 08:56

Det ryktas så mycket om iTV just nu så jag skulle nog vänta några månader och se vad som händer.

//Rob

upplever ett nytt problem, efter datorn varit kopplad och man byter ingångskälla på förstärkaren för att kolla tv t.ex, när man sedan slår tillbaka för få datorbild är det helt svart!
Det man då får göra är att dra ut mini displayport kabeln från imac och ansluta på nytt?

någon som har en lösning på detta?

Ursprungligen av @ndreas:

upplever ett nytt problem, efter datorn varit kopplad och man byter ingångskälla på förstärkaren för att kolla tv t.ex, när man sedan slår tillbaka för få datorbild är det helt svart!
Det man då får göra är att dra ut mini displayport kabeln från imac och ansluta på nytt?

någon som har en lösning på detta?

Låter som att skärmen gått i vila. Har du testat att bara trycka på ESC-tangenten eller röra musen?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Låter som att skärmen gått i vila. Har du testat att bara trycka på ESC-tangenten eller röra musen?

Det är TVn (förstärkaren) som tappar signalen och hittar inte tillbaka utan man drar ur sladden.
iMacen får tillbaka sin bild dock tappar den ju också att den är ansluten, även när jag slår av förstärkaren och på igen så hittar den inte förrens man drar ur sladden.

Detta hände aldrig med Mac Mini´n just för den inte har inbyggd skärm antar jag

Ursprungligen av @ndreas:

upplever ett nytt problem, efter datorn varit kopplad och man byter ingångskälla på förstärkaren för att kolla tv t.ex, när man sedan slår tillbaka för få datorbild är det helt svart!
Det man då får göra är att dra ut mini displayport kabeln från imac och ansluta på nytt?

någon som har en lösning på detta?

Har ingen bra lösning, men jag upplever samma problem med min iMac. Om jag byter ingång på TV'n innan jag väcker skärmen på iMacen ur energispar så vaknar bilden på TV'n. Problemet dök upp för ett tag sedan, kan varit i samband med uppdateringen till 10.6.3 eller 10.6.4.

Testade koppla min MBP 13", 2010 och den fungerar precis som det är tänkt jag kan välja utökat skrivbord samt rätta upplösning samt att Plex rensar skärmar, då kommer den ihåg dessa inställningar och kan vara inkopplad hela tiden, så fort jag byter ingångskanal på förstärkaren får MBP tillbaka sin skärm och släpper kontakten när jag sedan switchar tillbaka till inställningen för dator på förstärkaren så har jag skärmen i rätt upplösning samt nedtonad på datorn samt ljudet i förstärkaren via HDMI utan behöva ändra några inställningar, så frågan är varför beter sig inte iMacen på detta viset ?

iMacen är inte nyaste 2010 utan 2009 iMac 27" I7 med Mini Displayport, ljudet kommer över via HDMI men är det ngt dem ändrat jämfört med MBP 13" 2010 Mini Displayport ?

Ursprungligen av @ndreas:

Testade koppla min MBP 13", 2010 och den fungerar precis som det är tänkt jag kan välja utökat skrivbord samt rätta upplösning samt att Plex rensar skärmar, då kommer den ihåg dessa inställningar och kan vara inkopplad hela tiden, så fort jag byter ingångskanal på förstärkaren får MBP tillbaka sin skärm och släpper kontakten när jag sedan switchar tillbaka till inställningen för dator på förstärkaren så har jag skärmen i rätt upplösning samt nedtonad på datorn samt ljudet i förstärkaren via HDMI utan behöva ändra några inställningar, så frågan är varför beter sig inte iMacen på detta viset ?

iMacen är inte nyaste 2010 utan 2009 iMac 27" I7 med Mini Displayport, ljudet kommer över via HDMI men är det ngt dem ändrat jämfört med MBP 13" 2010 Mini Displayport ?

Fick du någon ordning på det?

Jag funderar på samma lösning som du har. Har idag en iMac 21,5" 3.06 ghz inköpt hösten/vintern 2009.

MVH Kribban

Är det denna adapter du har:

Om det är den...har du anslutit USB'n i iMac'en? (ursäkta om frågan verkar dum)

alt.

Hur blir det om du bara byter kanal på tv'n och sedan byter tillbaka?

Ang. Minidisplayporten och ljudet så har jag för mig att Apple uppdaterade detta på MacBookarna efter att 2009 iMacen kom ut. iMac (late 2009) hade inte ljud ut genom MDP'n, MacBook (late 2009/early 2010) hade det...men jag kan ha fel

Senast redigerat 2010-08-29 16:03
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är det denna adapter du har[/IMG]

Har ingen adapter, iMac levererar både ljud och bild över HDMI, dock får man se till att köpa rätt "adapter" minidisplayport till hdmi jag körde på MacLine och den fungerar perfekt.

Jag fick aldrig detta att fungera riktigt, provade med min Macbook Pro 13" 2010 och den beter sig exakt som den skall göra.

När jag väljer ingång på förstärkaren för HDMI macbook pro så kommer bilden på min Plasma med de inställningar jag gjort (t.ex att ljudet skall vara över HDMI)

När jag sedan byter ingångskanal på förstärkaren till TV, PS3 el liknande så släpper MBP över till sin egna skärm och interna ljud, allt detta fungerade med iMacen också skillnaden var när man återigen ville få tillgång och använda datorn på TVn, man väljer tillbaka ingången för detta på förstärkaren så är det bara MBP som åter ansluter sig, I iMacens fall måste man starta om!

Om det beror på ATI vs GeForce grafikkorten som skiljer dessa burkar åt skall jag låta vara osagt.

Min tillfälliga lösning nu har blivit att jag testar en Xtreamer hemma som är koppla till nätverket och med HDMI direkt till förstärkaren. Fördelen med denna är att den även streamar BluRay.iso filer med DTS HD ljud vilket inte Plex klarar av eller OSX för den delen, så min utvärdering får ske till helgen om jag skall fortsätta med MBP och nya Plex då allt kan ligga på servern i iMacen trots miste om DTS HD ljud och uppspelning av BD.iso eller om jag skall köra på Xtreamern och slippa allt elände

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Ang. Minidisplayporten och ljudet så har jag för mig att Apple uppdaterade detta på MacBookarna efter att 2009 iMacen kom ut. iMac (late 2009) hade inte ljud ut genom MDP'n, MacBook (late 2009/early 2010) hade det...men jag kan ha fel...

Citerar och svarar mig själv här för jag har funnit svaret eller rättare sagt de korrekta uppgifterna på Apples supportsidor. iMacen skickar ut ljud genom Mini Displayporten men inte alla adaptrar till HDMI stöder detta: Mac-datorer: HDMI-ljud fungerar inte med vissa adaptrar

Ursprungligen av Kribban:

Japp!

Betyder detta alltså att min iMac 27" mid 2010 skickar både bild och ljud ur mini displayporten förutsatt att adaptern jag använder till hdmi stödjer det?

Mvh
Dennis

Ursprungligen av denniswall:

Betyder detta alltså att min iMac 27" mid 2010 skickar både bild och ljud ur mini displayporten förutsatt att adaptern jag använder till hdmi stödjer det?

Mvh
Dennis

Ja.

..

Tog ner Plex igår och tänkte använda MBP som mediaspelaren och streama från iMacen, men nu har Plex 9 inte möjlighet att streama texterna eller välja en mapp på servern Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen.
Hade höga förväntningar på Plex 9 men det mesta har bara krånglat, att ändra ngt filnamn, coverart på scannade filmer är lättare sagt än gjort.

Har beställt en ny HDMI kabel (Kategori 2) som de kallas för jag fick vita små prickar som glitter på förra kabeln, så iMacen kommer nog få bli huvudspelaren ändå till slut, bara hoppas Apple kommer med någon uppdatering inom kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 09:28
Ursprungligen av @ndreas:

Tog ner Plex igår och tänkte använda MBP som mediaspelaren och streama från iMacen, men nu har Plex 9 inte möjlighet att streama texterna eller välja en mapp på servern Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen.
Hade höga förväntningar på Plex 9 men det mesta har bara krånglat, att ändra ngt filnamn, coverart på scannade filmer är lättare sagt än gjort.

Har beställt en ny HDMI kabel (Kategori 2) som de kallas för jag fick vita små prickar som glitter på förra kabeln, så iMacen kommer nog få bli huvudspelaren ändå till slut, bara hoppas Apple kommer med någon uppdatering inom kort.

Där har du nog ett litet tänke fel. Det går visst att välja en mapp och ändra cover art. Det gör du enklast i plex media programmet. Det körs i bakgrunden och du ser det i menyn i findern. Det har blivit mycket lättare att lägga till nya mappar och byta cover posters och film info.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Där har du nog ett litet tänke fel. Det går visst att välja en mapp och ändra cover art. Det gör du enklast i plex media programmet. Det körs i bakgrunden och du ser det i menyn i findern. Det har blivit mycket lättare att lägga till nya mappar och byta cover posters och film info.

//Rob

Nej har inte tänkt fel
Men Plex 9 är inte helt enkelt att lägga egna Covers på i nuläget inte heller ändra namn osv som Plex genererar.
Detta kommer ändras till nästa update tydligen.

Ursprungligen av @ndreas:

...
Har beställt en ny HDMI kabel (Kategori 2) som de kallas för jag fick vita små prickar som glitter på förra kabeln, så iMacen kommer nog få bli huvudspelaren ändå till slut, bara hoppas Apple kommer med någon uppdatering inom kort.

Märke och pris på en sån kabel?

Det blir min första platt-tv snart och därmed ska jag göra som du och koppla iMac'en till tvn via en megalång hdmi-kabel. Jag betalar inte vad som helst för kabeln men den får inte vara dålig heller

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Märke och pris på en sån kabel?

Det blir min första platt-tv snart och därmed ska jag göra som du och koppla iMac'en till tvn via en megalång hdmi-kabel. Jag betalar inte vad som helst för kabeln men den får inte vara dålig heller

Jag avråder dig att använda iMac till TVn, försök testa först men för mig är det helt uteslutet med alla de problem det skapar.

Men om du ändå tänkt köra så köp ingen skitkabel, jag har Supra och testat med även Goldkabel båda av dessa ger flimmer eller små knaster.

Du skall i så fall köpa denna kabel om du behöver mer än 10m
DATABUTIKEN / DELTACO HDMI-kabel, aktiv förlängning 20m, ha-ha, 1080p, v1.3, CAT.2

Den är nämligen Categori 2 som har stöd för 1080P med 1.3, det har inte ens Supra på sin kabel.
Sedan köper du Maclines adapter alternativt kanske jag säljer min om du PM:ar mig

SJälv har jag provat en hel drös med Mediaspelare som Popcorn, Extreamern samt det fetaste inom Mediaspelarna Dune HD, men kan konstatera att inget kommer i närheten av en Mac Mini med Plex.

Så en ny Mini är införskaffad från Apple Store, väntar bara på leverans.
Plex 9 har dock problem med .iso, ts filer som hackar kommer säkerligen fixas i nästkommande version när det nu blir, själv har jag börjat konvertera om hela mitt bibliotek till .mkv så kan de även streamas till iPhonen/iPad.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Märke och pris på en sån kabel?

Det blir min första platt-tv snart och därmed ska jag göra som du och koppla iMac'en till tvn via en megalång hdmi-kabel. Jag betalar inte vad som helst för kabeln men den får inte vara dålig heller

Har gjort samma sak med min iMac och kör med den billigaste hdmi-kabeln jag kunde hitta; 74 pix från Dustin för fem meter, inkl frakt. Funkar helt perfekt, så mitt råd är faktiskt att köpa just en skitkabel och använda mellanskillnaden till något roligare. Det värsta som kan hända är att det inte fungerar (dvi/hdmi är ju väldigt antingen eller, enda mellansteget mellan "funkar perfekt" och "inte funkar alls" är ju "så in i helskotta bisarr bild att det inte går att se på") och då är det bara att dra nytta av ångerveckorna.

Edit: Åh, såg att kabeln skulle vara rent megalång. Då kanske det kan vara motiverat att köpa en aningen dyrare skitkabel. Märk väl: kanske

@ @ndreas & Samuel K: Tackar för tipsen. Har faktiskt hittat en kabel som både verkar rimligt prissatt och får högt betyg av användare: Omdömen om ClickTronic HC250 HDMI - HDMI 15m

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

@ @ndreas & Samuel K: Tackar för tipsen. Har faktiskt hittat en kabel som både verkar rimligt prissatt och får högt betyg av användare: Omdömen om ClickTronic HC250 HDMI - HDMI 15m

Köpte den där kabeln, började lägga ut den i rummet utmed väggarna och när jag hade knappt två meter kvar till tvn så såg jag att 15meter var alldeles för mycket. Det blev att jag bytte till 10meter istället. Nu saknas bara tvn och Macline-"adaptern". Sålde tjocktvn för 250 pix igår

Fick adaptern i brevlådan idag, tackar. Har kopplat samman allt med min nyinköpta TV men jag får inte ut något ljud genom hdmi'n. Är det någon inställning jag måste göra någonstans?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Fick adaptern i brevlådan idag, tackar. Har kopplat samman allt med min nyinköpta TV men jag får inte ut något ljud genom hdmi'n. Är det någon inställning jag måste göra någonstans?

Inställningar / Ljud där borde din TV/Förstärkare synas.

Ursprungligen av @ndreas:

Inställningar / Ljud där borde din TV/Förstärkare synas.

Jag har ingen bioreciever, drar kabeln direkt till tv'n. Får väl kolla imorgon igen, för trött nu. Invigde tvn med WALLe på dvd-fantastisk bild

Kanex' adapter finns med i Apples lista(se ett av mina inlägg ovan), Maclines gör det inte. Den funkade på @ndreas i7 men den var kanske av senare modell än min iMac 3.06.

Återstår att se om jag måste köpa en annan adapter

Edit: ingen av ovanstående adaptrar finns med i Apples "lista" men infon på Macline-adaptern kan nog tolkas på måna sätt o jag tror den ska tolkas som att den endast stöder bild på Macar tom 2009. Den stöder ljud för Macar från 2010 fast den funkade ju på @ndreas iMac...hm får kolla sen

Senast redigerat 2010-09-24 09:48

Jag har precis kopplat in min Macline adapter och kopplat via både förstärkare och min Panasonic PV60. Bilden är inga bekymmer och det fungerar bra med både Plex och Boxee förutom ljudet

Det enda som finns i systeminställningar/ljud/ljud ut är:

Inbyggda högtalare
Soundflower (2ch)
Soundflower (16 ch)

Ingen HDMI någonstans.

Har provat att starta om iMac flertalet gånger med koppling direkt till TV resp. förstärkare utan något postivt resultat

Jag har en en iMac 21,5" 3.06 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 1067 MHz RAM; ATI Radeon HD 4670:

MVH Kribban

Ursprungligen av Kribban:

Jag har precis kopplat in min Macline adapter och kopplat via både förstärkare och min Panasonic PV60. Bilden är inga bekymmer och det fungerar bra med både Plex och Boxee förutom ljudet

Det enda som finns i systeminställningar/ljud/ljud ut är:

Inbyggda högtalare
Soundflower (2ch)
Soundflower (16 ch)

Ingen HDMI någonstans.

Har provat att starta om iMac flertalet gånger med koppling direkt till TV resp. förstärkare utan något postivt resultat

Jag har en en iMac 21,5" 3.06 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 1067 MHz RAM; ATI Radeon HD 4670:

MVH Kribban

Har du HDMI 1,3 då?

Bevaka tråden