Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini G4 och VLC bekymmer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-08-29 22:34

Hej,

Jag köpte en G4 mini (1.42ghz) av Stefan här på forumet (Hej igen Stefan ) för en vecka sedan. Är sedan en väldans massa år (8086 tiden) pc-användare som skrev c och d-uppsatserna på Mac plus och mac LC ("pizzakartongen") vilket i princip är senast jag använde en mac.

...åter till nutid

Som jag förstått det hela så är VLC bland de bättre programmen då det gäller att spela upp olika videoformat. Jag har dock problem då jag spelar upp videofiler i fullskärmsläge. Det som händer är att hela bilden blir till en stor "gröt" medan ljudet fortfarande låter som det skall. går jag ner i fönsterläge så flyter allting på normalt. Jag har svårt att tänka mig att G4:an inte skulle fixa att spela upp video i fullscreen läge så jag undrar om det kan bero på ngn codec som spökar för mig?

Finns det någon bättre lösning än VLC för att spela upp video i fullskärmsläge?

M v h

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-30 00:03

Installera Perian Perian - The swiss-army knife of QuickTime components som har bra codex.

Mvh

Joel

Ursprungligen av my03:

Jag har svårt att tänka mig att G4:an inte skulle fixa att spela upp video i fullscreen läge så jag undrar om det kan bero på ngn codec som spökar för mig?

Det beror ju helt på hur tung videon är. Om det gäller HD eller något kan en G4 inte klara av det utan att hacka.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-08-30 07:51

Hej,

Jag har provat med både divx-kodade filer likväl som mkv (dock ej andra format såsom 3gp, etc). Har nu även testat att ändra upplösningen på skärmen nedåt med samma nedslående resultat.

hej Joel,

Perian kanske kan hantera detta bättre? Ska testas ikväll

M v h

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-30 11:02

Har också en mini G4:a hemma på 1.2 ghz . Quicktime med perian är den bästa. Dock laggar det med undertexter. VLC har börjat fungera väldigt dåligt sen ett år tillbaka ... gissar det har med kodning av filmerna att göra.

mplayer fungerar bra också , men jag föredrar quicktime med perian. Har inte träffat på så många filer den inte har lyckats spela upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-30 11:03

flip4mac kan vara bra att ha också

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-30 11:17

MPlayer flöt på bättre än VLC på min iMac G4. Om det fortfarande är så törs jag inte lova.
MPlayer har inte utvecklats på ett tag så nu kör jag MPlayer OSX Extended.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-08-30 12:12

Oj,

många bra tips här, det tackar vi för Ska kolla upp dem allihop.

M v h

Danne

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-08-31 18:09

Ville bara runda av och berätta att Perian fixade biffen galant. Allt flyter på utan anmärkning

Ska pressa ödet lite och testa Matroska också. Kanske är att be om för mycket ur en power-propp(?)

M v h

Danne

1
Bevaka tråden