Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det fortfarande problem med Apple USB-Ethernetadapter

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-21 15:43

Hej. Jag funderar på att köpa en Apple USB-Ethernetadapter till min imac g5 som ethernet uttaget har gått sönder på. Men jag undrar om det fortfarande är problem med den efter uppdateringen 10.5.6 som det diskuteras i denna tråden Apple - Support - Discussions - USB Ethernet Adapter not working after ... eller har apple åtgärdat detta i senare uppdateringar?

tack på förhand

Ursprungligen av ceda:

Hej. Jag funderar på att köpa en Apple USB-Ethernetadapter till min imac g5 som ethernet uttaget har gått sönder på. Men jag undrar om det fortfarande är problem med den efter uppdateringen 10.5.6 som det diskuteras i denna tråden Apple - Support - Discussions - USB Ethernet Adapter not working after ... eller har apple åtgärdat detta i senare uppdateringar?

tack på förhand

Well, jag har kunnat använda min till min Macbook Air sedan jag köpte den utan några större problem (ibland tar det "en stund" - typ 30 sek – innan datorn förstår att den är uppkopplad)

(edit: kanske ska lägga till att jag kört manicken med alla 10.6-versioner, inga 10.5...)

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-08-21 16:25

Det är PPC-macar som har problem. Apple gjorde något med drivrutinen i 10.5.6 som gjorde att den inte fungerade som den skulle på PPC-macar.

Det går dock att lösa genom att hämta upp den gamla drivrutinen från en tidigare uppdatering.

Har man intel-mac fungerar den klockrent.

Men läs i den artikeln du länkat till så står det hur du skall göra. Har gjort det på min gamla mini G4 som står som server med 10.5.8

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-21 16:42

Kanske en dum fråga men varför använder du inte Airport?

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-22 05:40

tack för svaren.. mola jag har läst hela artikeln men jag undrar om apple hade ändrat så att det funkade med ppc macarna i dom senaste uppdateringarna. men tydligen så har dom inte det så det blir o göra så som det står i artikeln.

Robo-X det är ingen dum fråga. sitter på nätet genom airporten hela tiden nu, men jag tycker det går så slött. jag vet inte om det beror på airporten i datorn eller om det är för att det finns flera trådlösa närverk i huset jag bor. tycker det gick mycket snabbare när jag hade ethernet..

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-08-22 10:01

Jag tror inte Apple kommer att ändra tillbaka eller släppa en speciell drivrutin då det var ett tag sen man slutade med PPC. Men jag kan intyga att det går utmärkt med drivrutinen från 10.5.5.

Att köra över tråd är alltid bättre än trådlöst när man har möjlighet till det. Hemma hos mig störs 2,4GHz bandet ut helt av alla nätverk som ligger och konkurrerar. Endast 5GHz bandet går att använda på ett vettigt sätt, så det var bara att installera nätverk i hela lägenheten. Efter att ha gjort det så fungerar allt alltid, snabbt och utan en massa svängningar i hastighet.

Lycka till med ethernet-adaptern.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-22 11:38
Ursprungligen av ceda:

tack för svaren.. mola jag har läst hela artikeln men jag undrar om apple hade ändrat så att det funkade med ppc macarna i dom senaste uppdateringarna. men tydligen så har dom inte det så det blir o göra så som det står i artikeln.

Robo-X det är ingen dum fråga. sitter på nätet genom airporten hela tiden nu, men jag tycker det går så slött. jag vet inte om det beror på airporten i datorn eller om det är för att det finns flera trådlösa närverk i huset jag bor. tycker det gick mycket snabbare när jag hade ethernet..

Jag tänkte bara att det är väl den billigaste varianten innan du köper en Intel iMac.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-23 06:06

Tack mola. återkommer om jag får några problem.

Robo-X jag skäms inte för att slänga bort pengar på min gamla bettan:P och någon ny intel imac blir det tyvärr inte för ens apple trycker in usb 3 i den. tycker det är synd att det inte kom i den nya som nyss släpptes. Hade den haft usb 3 så hade det förmodligen redan stått en ny imac på mitt skrivbord:P

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-26 18:44

Det var inte så lätt som jag trodde det skulle vara för en amatör som mig. För det första kanske jag ska fråga om man måste ha uppdateringen 10.5.5 för jag har 10.5.8??

hur kommer jag jag åt IONetworkingFamily.kext för den går inte att markera, måste man göra någon inställning i pacifist??

så stegen jag har problem med är

2. Using Pacifist, so as to easily maintain correct permissions, open the installer package and navigate to
/System/Library/Extensions/IONetworkingFamily.kext/Contents/Plugins/AppleUSBEthernet.kext
3. Select this kernel extension and click the Install button at the top left of the Pacifist window. Replace the existing files when prompted

I mitt pacifist ser jag ingen installera knapp??

någon som kan hjälpa mig lite med detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-29 22:04

Mola. jag tror jag behöver hjälp...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-08-29 22:34

Ladda ner MacOSXUpdCombo10.5.5 från Apples supportsida.
Mac OS X 10.5.5 Combo Update
Det är från denna uppgraderingsfil som du skall hämta drivrutinerna som skall ersätta dina 10.5.8 drivrutiner. När den är nedladdad så lägg den på skrivbordet och navigera till den i Pacifist. Nu borde det gå bättre.

Får du problem så maila mig. mola snabel-a me punkt com

Lycka till

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-29 23:28
Ursprungligen av mola:

Ladda ner MacOSXUpdCombo10.5.5 från Apples supportsida.
Mac OS X 10.5.5 Combo Update
Det är från denna uppgraderingsfil som du skall hämta drivrutinerna som skall ersätta dina 10.5.8 drivrutiner. När den är nedladdad så lägg den på skrivbordet och navigera till den i Pacifist. Nu borde det gå bättre.

Får du problem så maila mig. mola snabel-a me punkt com

Lycka till

Stort tack mola. Det gick mycket bättre. you made my day:)

1
Bevaka tråden