Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man lägga till en Quad Processor i en Mac Pro 3.1?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla!

Vet någon om man kan sätta in en till processor i Mac Pro 3.1? (Quad Core 2,8 ghz)
Har Quadmodellen en extra plats? Datorn står hos min bror så jag tänkte slänga ut en fråga här på forumet innan jag öppnar
Det är en 2,8ghz Intel Xeon E5462 Socket 771?

Extra Kylning?

Tack på förhand.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-15 13:09

Om du har en singel-CPU Mac Pro så kan du inte sätta in en extra processor så vitt jag förstått då den socketen inte finns.

Nix det går inte..Det är inte samma moderkort i enkel som dubbel.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-27 23:27
Ursprungligen av niklas.axelsson:

Nix det går inte..Det är inte samma moderkort i enkel som dubbel.

Det är nog samma moderkort, däremot är det inte samma CPU kort (märker ord )

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-28 00:44

Nja....

Mig veterligen så sitter det ett moderkort i MacPro. Att märka ord är en sak, att märka fel är en annan

Ja, jag är av den bestämda uppfattningen att ett CPu-kort är en felaktig benämning och något forcerat, när det passar alldeles utmärkt med det sedan "urminnes tider" vedertagna namnet moderkort från engelskans motherboard. (Bråkar bara lite nu)

  • Oregistrerad
  • 2010-08-29 13:23
Ursprungligen av Jeppe_E:

Nja....

Mig veterligen så sitter det ett moderkort i MacPro. Att märka ord är en sak, att märka fel är en annan

Ja, jag är av den bestämda uppfattningen att ett CPu-kort är en felaktig benämning och något forcerat, när det passar alldeles utmärkt med det sedan "urminnes tider" vedertagna namnet moderkort från engelskans motherboard. (Bråkar bara lite nu)

Precis som Firechild säger så är det bara 2006/2008 modellerna som har CPU på moderkort (Eller ja, på "mac språk" heter det faktiskt logikkort - (Jag har jobbat ett par år som apple tekniker)

2006/2008 modellen har också ett litet kort för FB-RAM så man lätt kan byta dessa.
2009/2010 har separat CPU-kort - Vad det heter i Applevärlden vet jag inte riktigt, men det kan man nog googla sig till om man orkar.

2009/2010 1xCPU-modellerna har bara EN sockel för CPU
2006/2009 1xCPU-modellerna har TVÅ socklar även om dom bara har EN CPU.

När vi pratar om Early 2008 MacPro´na är det inte på det viset som 2009 / 2010 modellerna att det är olika moderkort eller som Apple säljarna säger Logic-kort så det ÄR möjligt att lägga till en CPU.

Och Jeppe_E du glömmer bort att 2009/2010 MacPro`na har en lösning med både moderkort OCH CPU/minneskort där det sistnämnda kan plockas ut ur datorn för enkel installation av minne och teoretiskt även utbyte av CPU. Detta extra kort som "slottas" i moderkortet är unikt för MacPro´n vad jag vet om man jämför med PC världen.
Däremot har 2008 MacPro´na en lösning där de uttagsbara korten bara innehåller RAM minneshållarna.
Att lägga till en CPU i en single quad från 2008 går teoretiskt men det blir lite ju lite meck att hitta passande kylare tex, men det går nog om experimentlustan är hyfsad. Det är ju lugnt värt det om man vågar för prestandamässigt är en 8 core 2.8 fortfarande kanon.

Senast redigerat 2010-08-28 08:02
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-28 08:53

Då ställer jag mig i skamvrån

Ursprungligen av Jeppe_E:

Då ställer jag mig i skamvrån

1
Bevaka tråden