Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvar nu – Apple utvecklar Spyware

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När EFF oroas bör man lyssna. Och jailbreakers lär inte leva lyckliga alltför länge till.

https://www.eff.org/deeplinks/2010/08/steve-jobs-watching-you-apple-seeking-patent-0

Jag har bara skummat igenom patentet så jag kan ha missat detaljerna, men spontant känns det som om man är lite utanför vad det egentligen handlar om. I stort handlar patentet om att telefonen själv ska kunna lista ut t. ex. om den har blivit stulen baserat på en stor mängd data. Det talas om vibrationsprofiler, användningsmönster och liknande. Jailbreak är då bara en av dessa.

Detta skulle kunna vara extra värdefullt för företagskunder som kanske bär runt på företagshemligheter i telefonen. Den skulle då kunna larma och potentiellt även radera sitt innehåll innan man upptäcker att den är stulen.

Ursprungligen av Marcus K:

Det talas om vibrationsprofiler, användningsmönster och liknande.

Inget för mej med andra ord, jag gör aldrig samma saker från en dag till en annan. Jag skulle konstant behöva få den upplåste eller vad detta nu innebär...

LCR

Patent är en sak, produkter en annan sak.

Vissa patent tas för att blockera andra tillverkare att göra saker och ting - vem vet vad Apple har tänkt sig? Det kan vara en fördel att detta patenteras:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-24 11:38

Jag tror att det blir en frivillig funktion för företagskunder.

[Arkiv X musik]Eller så vill Apple tillsammans med frimurarna ha total kontroll över allt du gör. [/Arkiv X musik]

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 19:00
Ursprungligen av Stinky:

När EFF oroas bör man lyssna. Och jailbreakers lär inte leva lyckliga alltför länge till.

https://www.eff.org/deeplinks/2010/08/steve-jobs-watching-you-apple-seeking-patent-0

Det är ett patent, folk borde lugna ner sig ett par hekto....

Jag såg det precis och skulle så klart dela det med 99. Grymt snabba på 99 må jag säga

Detta är något som om det finns någon därute som kan tekniska biten gärna får bita i.

Det här bör nyanseras en aning men samtidigt inte skönmålas.
Uppföljning bör ske löpande.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-25 00:29

Jag tror också att det är en option för företagskunder och myndigheter.

//Rob

Oavsett syfte så är det väl lite oroväckande hur långt tekniken börjar gå. Lite "1984" över det hela snart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 08:51
Ursprungligen av iTiger:

Oavsett syfte så är det väl lite oroväckande hur långt tekniken börjar gå. Lite "1984" över det hela snart...

Inget mot dig personligen iTiger. Ser dessa uttalanden ganska ofta, tycker det är onyanserat och bakåtsträvande att bli rädd för en sådan här sak. Saker och tekniker är bara farliga i händerna på fel människor. Alternativet vore då att sluta forska...alls?

Nej, min förra dator hade fingeravtrycksläsare och till slut fick jag vansinne på den. Deaktiverade skiten i BIOS och gjorde ett kirurgiskt ingrepp med kofot. Kan bara föreställa mig hur min iPhone 7 om 5 år går in i self destruct för att jag fryser och darrar samtidigt som jag är täppt i näsan när jag pratar i telefon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-27 23:55
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, min förra dator hade fingeravtrycksläsare och till slut fick jag vansinne på den. Deaktiverade skiten i BIOS och gjorde ett kirurgiskt ingrepp med kofot. Kan bara föreställa mig hur min iPhone 7 om 5 år går in i self destruct för att jag fryser och darrar samtidigt som jag är täppt i näsan när jag pratar i telefon.

För den som glömt, det är just såna här saker som Apple brukar tänka på och åtgärda, så att man själv inte ska behöva bry sig. Det är det som gör Apple till Apple. Ja ja, får väl ta på mig fanboi-rollen igen

Ehm, alltså, näe. Nej. Apple tjänar inte på att leka storebror på det viset, däremot är säkerhet i mobila enheter ett hett ämne. Kan Apple säga att "vi har typ världens säkraste mobiltelefoner" så lär dom göra big business med alla som bryr sig ordentligt om datasäkerhet. Anledningen till att jailbreak etc nämns är helt enkelt för att det faktiskt kan vara ett säkerhetshål, på samma sätt som fel operativsystem/webbläsare på jobbdatorn kan vara det.

Kommer man inte att kunna välja bort lattjolajban-säkerheten så hade man inte kunnat välja bort kodlåset idag. Krångel är opt-out, det är det som är grejen.

1
Bevaka tråden