Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ppc 970 23. juni

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-30 10:49

Ifølge nettstedet MacBidoille er 970-maskinene allerede på lager. På eskene står det i følge nettstedet at de ikke må åpnes før 23. juni.
Du kan lese en engelsk oversettelse av meldingen på Insanely-great.com

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-30 10:51

Macbidouille källor har tydligen fingrat på ett moderkort för PPC970-proppen:

Citat:

Our source which has (would have for more the skeptics) have in hand a mother chart of PPC 970 brings some details to us. The epoxy one of the chart is red dark (normal for a proto APPLE).

Here connectors present:
- 2 FW800
- 1 FW400
- 3 USB
- 3 Connectors sound
- There are also 5 additional connectors which it did not succeed in identifying. A group of 3 and another of 2.
- 4 of the 8 slots memory are not active on the chart (they were tested by withdrawing the famous label delicately that APPLE had stuck to it)

It does not remain us any more that to know with what the 5 not-identified connectors are reserved.

5 nya kontakter? Vad har Apple hittat på nu? Vad kommer efter USB och FireWire? Kortvåg? Telepati? Fast det är ju klart, för telepati behövs inga kontakter...

Och varför har moderkortet 8 minnesplatser? Det betyder ju att max RAM kommer att landa på 4-8 GB. Man kan ju hoppas att det är DDR i alla fall...

Har ni också tänkt på att det inte har förekommit några rykten om hur den nya lådan kommer att se ut?

För Apple kommer väl inte att behålla den gamla, med alla problem den hade med fläktar, värmeutveckling osv?

Senast redigerat 2003-05-30 11:30

Nån av kontakterna måste ju vara gigabitethernet i alla fall...

Eftersom en PPC970 är en 64bitars CPU så är det rimligt att ha många minneplatser på moderkortet. Den enskilt största anledningen att gå från 32 till 64bitars är att man KAN utnyttja larvigt mycket mera minne. Då vore det dumt om man inte kunde stoppa i en bra bit mer minne än dom gamla 32bitarsburkarna.

Spännande. Vi håller tummarna att det finns en gnutta sanning i dom nya ryktena.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-30 11:45

970:n kommer däremot inte att har 64-bitar adressbus ut mot minnet utan bara 42-bitar, men det innebär 4TB om jag inte räknade fel..

OK. Inte SJUKT mycket minne. Endast sjukt mycket....

Men, vi måste vänta tills det finns 512GB-minnesmoduler innan vi kan maxa dom nya moderkorten.

Gissar på att kontakterna har något med ljudet att göra kanske, står att läsa lite på bla macosrumors om dolby surround 5.1 o tom 7.1.. men vi får väl se vad som komma skall. Fast det fanns ju enligt ovan redan 3 anslutningar för ljudet dessutom så det kanske blir rörigt.

Men det börjar sanneligen dra ihop sig mot jul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 12:21

Hoppas ryktena stämmer... Min nästa burk ska vara snabb, jätte snabb. Tittar man på top-of-the-line idag så är det inte det om man jämför med wintel-sidan. Det är tråkigt... Apple har inte legat så här mycket efter på rå-prestanda så länge jag kan komma ihåg...

Vad gäller de ryktande burkarna så har jag läst mycket om att de SKA få en ny look - troligen mer åt xServe/AlBook hållet. Detta skulle vara kul och se.

Kontakterna kan ju vara:
- 3 Connectors sound
- Analog in
- Analog ut
- Digital in/ut (även surroundsound) eller hörlursut så är de över LINE kontakter...

- There are also 5 additional connectors which it did not succeed in identifying. A group of 3 and another of 2.
Det här är lite mer spännande - om det stämmer. Fast vad är det? 5st kontaker räcker ju inte för 5.1 ljud. Bäst är ju att bara ha koaxial ut + ev. optiskt ut. Kanske "another 2" är det?

- 4 of the 8 slots memory are not active on the chart
Skulle det vara 8 slots så har vi kanske, som flera ryckten och uppskattningar sagt, dubbla minneskontrollers a´la DDR400-minnen. Detta för att försöka maxa I/O-prestandan till och från CPU:n.

Men, men... ryckten är ryckte. Jag hoppas bara Apple kommer med ett generatiosnskifte snart. Prestandan börja halka efter på tok för mycket.

Shit. Seriöst, är det mig eller ser det ut som om det här skulle vara ett riktigt rykte så skulle detta bli en super-macintosh? Den verkar helt enkelt vara fullt packad med massa möjliga grejer.

Det enda som saknas för att bevisa det är Apple's advokater som borde ha skickat ett brev till MacBidoille om det vore sant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 16:33

"Super-macintosh" kanske eller att PowerMacen än en gång hamnar på top-of-the-line vad gäller prestanda.

Förr fick vi "allt" för priset, som det ser ut idag har prestandan för pengarna på mac-sidan sjunkit allt mer och mer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 01:28

Historisk sett har Apple för en vana att visa pangnyheter som vi blir glada av det. Men då finns det inte att få hem G5 förrän efter några månader. Alltid är det väntan tider, som en frugan väntar ett barn
När man genomskådar Apple (jag menar inte ont) är att Apple är medventen om att tekniska nyheter som ny CPU är bråttom, men det finns inte tillräckligt med CPU åt marknaden. Apple gör ändå show av ännu en ny teknisk super nyhet med 64 bitar CPU, men som vi vanliga får vääännntttaaa tills att det kommer till Sverige. Man känner igen detta och det är stora problemet att tackla för Apple, de vill inte att tappa masken. De måste hinna med många nyheter, leveransen är mindre bekymmer. :eek:

De tre ljudkontakterna tror jag inte är så mycket att hetsa upp sig över, lär ju va samma som sitter på PM:arna idag.

-Ljud-ut
-Ljud-in
-Pro speaker ingång

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 11:01

Det senaste är att det ska vara fibre channel. Dessutom så är ju kortet som synats en prototyp. Så vissa portar kan finnas där för helt andra anledningar än att göra "nåt koolt" för oss dödliga... Test portar så att säga..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 11:07

Vad det än är för kontakter så hoppas jag PPC970 kommer i höst eller att Apple i varje fall visar dessa burkar på WWDC och de släpps i Januari. Apple MÅSTE få tummen hur r-ven och släppa lite riktiga prestandamaskiner. Speceillt nu när MacOSX tynger ner burkar lite extra

Dual 1.x Ghz, fine, tyvärr stödjer inte hälften av alla mjukvaror det - speciellt inte spel som VERKLIGEN kräver denna prestandan. Det är ganska otroligt att Apple bästa konsumentmaskin, iMac 17", ligger på 1Ghz och har ett GeForce4MX i sig. Det är verkligen inte en high-end, konsumentmaskin om man tittar på ren prestanda.

Okej att man betalar lite extra för Apple men då ska de också prestera det tycker jag.

PowerBook-sidan är lite annorlunda eftersom Apple burkar där är så himla fräsha och välgjorda, om än fortfarande något slöa.

Jag vill skaffa en ny maskin snart. Problemet är bara att den enda realtiska uppgraderingen för mig vore att gå till en Dual 1.25Ghz maskin (sitter i dag på en Dual 500). Prestandalyftet blir inte så stort så att det är värt det. Spel fungerar ex. "okej" i dag (i PC-mått mätta) på DP1.25 Ghz:aren, inte mer.

Jag börjat oroa mig eftersom jag tror inte att det här är sant alls nu. Varför skulle Apple släppa den just nu på WWDC? Macbidouille har inte fått ett enda brev om att ta ner sin information från Apples advokater. Det säger mer än om Macbidouilles trovärdighet och korrekthet än om PowerMacens framtid.

SpyMac.com Jr säger jag bara. Skit och bara skit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 14:56

En tanke slog mig. Det nya logikkortet är extremt litet och dessutom avlångt. Skulle inte den nya Macen kunna vara en bredskärm med inbyggd dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 16:42

Jag börjat oroa mig eftersom jag tror inte att det här är sant alls nu. Varför skulle Apple släppa den just nu på WWDC? Macbidouille har inte fått ett enda brev om att ta ner sin information från Apples advokater. Det säger mer än om Macbidouilles trovärdighet och korrekthet än om PowerMacens framtid.

Jag håller med dig här på ett sätt?

Å andra sidan har PPC970 varit leveransklar så vitt jag vet sedan mars detta år. IBM har släppt maskiner, ivf demat maskiner, med processorn. Den har visats med bättre spec:ar än man först trodde m.m.

Det andra är att Apple valt att flytta fram WWDC en hel månad. Detta kan givetvis ha med PANTHER att göra endast, men jag tror på mer än så.

Det tredje är att Apple stått stilla på hårdvaru-datorfronten i flera år. Inte förrän i höstas fick vi ett bättre moderkort, som ändå inte gav så extremt mycket eftersom G4:an är snabb nog. Apple MÅSTE ha en joker i armen om de ska ha en chans att överleva.

Om inget annat kommer troligen Apple prata en del 64-bit på WWDC och sen ser vi nya maskiner i Januari. Kanske att man då släpper en ny serie higher-end macar - nästan något man borde för proffs audio/videomarkanaden.

Det jag är lite rädd för är om nu Apple släpper en xStation eller dyl. med PPC970 nu och sedan behåller nuvarande PowerMacar också - och placerar xStationmaskinerna i en ÄNNU HÖGRE prisklass än idag... Det vore att ta livet av sig nästan för Apples del. De måste få ner priser - de måste ge mer prestanda för pengarna.

Konstigt nog ser jag det svårare och svårare att motivera köp av Mac... För ett par år sedan var det självklart vad man skulle välja, nuså...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 17:13

IBM säger att PPC 970 ska börja tillverkas under andra kvartalet 2003. Då kan man väl anta att Apple skeppar datorer strax därefter. Kanske redan i början av juli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 17:25

Då borde Apple kunna släppa burkar i höst, senast i vinter.

*Hoppas!*

Många av dessa "bevis" kan såklart förklaras på andra sett, med att t.ex Panther blev försenat -- att Apple hade bara lust att plötsligt ta beslutet att flytta WWDC bakåt en månad eller dylikt.

Hastighetstesterna på dom kan vara enkelt förfalskade. Vem som helst kan sno ett annatsbolags tester och sen lägga dit ytterligare en spalt som är dubblelt så lång och sen skriva G5 under den.

Visst, beslutet om att IBM planerat att börja producera 970or i andra kvartalet 2003 är svårt att förbise. Men men, vem vet?

Jag har som börjat se all dessa typer av information med en viss skepticism nu eftersom jag tycker som Macvärlden är nära på att vara lika galen som den brittiska skvallerpressen. Mer kritiskt läsande.

Dock så säger jag inte att G5 vid WWDC inte alls kommer att hända, utan jag säger bara att chansen finns att den inte kommer alls eftersom dessa "bevis" till att den kommer kan helt enkelt vara en kombination med slumpvisa händelser och skitsnack av okända franska källor.

Detta påminner mig om Voyager-avsnittet "The Voyager Conspiracy"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Många av dessa "bevis" kan såklart förklaras på andra sett, med att t.ex Panther blev försenat -- att Apple hade bara lust att plötsligt ta beslutet att flytta WWDC bakåt en månad eller dylikt.

Hastighetstesterna på dom kan vara enkelt förfalskade. Vem som helst kan sno ett annatsbolags tester och sen lägga dit ytterligare en spalt som är dubblelt så lång och sen skriva G5 under den.

Visst, beslutet om att IBM planerat att börja producera 970or i andra kvartalet 2003 är svårt att förbise. Men men, vem vet?

Jag har som börjat se all dessa typer av information med en viss skepticism nu eftersom jag tycker som Macvärlden är nära på att vara lika galen som den brittiska skvallerpressen. Mer kritiskt läsande.

Dock så säger jag inte att G5 vid WWDC inte alls kommer att hända, utan jag säger bara att chansen finns att den inte kommer alls eftersom dessa "bevis" till att den kommer kan helt enkelt vara en kombination med slumpvisa händelser och skitsnack av okända franska källor.

Detta påminner mig om Voyager-avsnittet "The Voyager Conspiracy"

Skönt att se att det finns fler som tycker som jag. Väldigt få på denna sajt (och andra för den delen också) ifrågasätter de rykten som dyker. Man sväljer allt med hull och hår och skjuter upp inköp i flera månader bara för att sen se sig lurad när inget dyker upp. Visst, ryktena stämmer ibland men många gånger kan det lika gärna vara kvalificerade gissningar. Jag sa i höstas till min kompis att vid nästa uppdatering av imac så borde den få 1Ghz G4 och AGP X4. Får den det så köper jag den. Den fick det och jag köpte den. Det går alltså att gissa sig till saker också, allt kommer inte direkt från Cupertino eller dess underleverantörer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 18:30

Jojo, precis. Håller med er ovan. Jag tvivlar starkt på rykten till de faller in. Men det vore en kvalificerade gissning att Apple släpper en PowerMac med PPC970 inom en snar framtid, med teknologi som redan används i Wintel-världen. Snarframtiden kan vara i höst eller nästa år - det vet ingen. Men så fort PPC970 kommer på marknaden tror jag vi kan räkna med ett lyft i prestanda som heter duga. När detta sker vet ingen mer än en handfull hos Apple + ev. någon hos IBM...

Saken är den, tror jag, att Apple INTE sätter ulta-highend saker i PowerMacarna beror på att de skulle se en ytters marginell boost av det. DDR-minnen i Macen låter bättre på papper än vad det är IRL eftersom G4:an inte stödjer DDR-buss ännu.

Så, jag tror det är, som jag sa, en kvalificerade gissning att Apple:s maskiner under de nästa, säg, 18 månaderna, kommer få en ordentlig prestandaboost på flera fronter. Jag hoppas bara att det är så bra att detta sker i höst...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 18:54

Har inte slashdot.org gått ut med någon nyhet där IBM hade officiellt uttalat sig om PPC processor från dem i Apple maskiner för inte så länge sedan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 18:56

Ja och nej.

De gick ut med den men tog sedan tillbaka sin kommentar om det. De hade missuppfattat IBM som sagt deras processor KAN ANVÄNDAS I MAC:AR, men de hade skrivit att det KOMMER användas i mac:ar... Litet missförståd

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 19:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Ja och nej.

De gick ut med den men tog sedan tillbaka sin kommentar om det. De hade missuppfattat IBM som sagt deras processor KAN ANVÄNDAS I MAC:AR, men de hade skrivit att det KOMMER användas i mac:ar... Litet missförståd

Ah oki

  • Medlem
  • 2003-05-31 19:32

Då blir det alltså att vänta till WWDC och kommer det inga PPC970 då så kommer det kännas surt!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 20:36

Observera att PPC 970 börjar på 1,4 till 1,8 GHz! Vi vill alla ha mer sluring i burken, och snart får vi det!

Även PPC 750FX kommer att gå snabbare än 1,0 GHz.

Kolla här!

Direktlänk till PDF-fil med information

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 23:53

Som det ser ut är att Apple försöker få PPC 970 fungera ihop med Panther.
Därför tar det lite mera tid för Apple få nyheten bli en stort fullträff.
Det hoppas jag verkligen, för i så fall kan Apple tappa ännu mera på marknaden om det inte händer speciellt på WWDC.
Speciellt när man tänker på High End...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-01 00:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Observera att PPC 970 börjar på 1,4 till 1,8 GHz! Vi vill alla ha mer sluring i burken, och snart får vi det!

Även PPC 750FX kommer att gå snabbare än 1,0 GHz.

Kommer detta att innebära att iBook till exempel kommer att behålla G3-processorn och att alla andra modeller får en 970 i sig istället? Det verkar ju ganska meningslöst att fortsätta med G4 från Motorola. Eller?

Bevaka tråden