Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla tre USB-portar döda?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Det finns en och annan tråd där en usb-port slutat fungera. Men tre stycken samtidigt?

Det verkar ha hänt min farsa. Hans trogna iMac G4 globe stod på under natten - och på morgonen gick skärmsläckaren inte att stoppa... Jag har konstaterat att omstart x 3 med hjälp av startknappen inte hjälper, och att mus och tangentbord är livlösa i alla tre portar - men funkar i datorn brevid.

Någon som upplevt?
Någon som kan påpeka att jag missat det.. uppenbara? Och;
Någon som vet om/hur han kan surfa vidare med sitt pekdon genom firewire-porten?
(med nåt tillbehör typ 1 2 3 4 eller 5?

(Frågan huruvida det finns firewire>usb-hubbar/adaptrar har ställts obesvarad här och här.)

Senast redigerat 2010-08-27 11:14

Vad tror ni, är det möjligt att alla tre pajat?
Och är det möjligt att använda mus och tangentbord genom firewire?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-27 23:22

Det låter ju som de pajat... finng ju ingen garanti kvar heller...

Fireware-alternativ vet jag inget om, men känns inte troligt, då det brukar vara mer till för lagring än mus och tangentbord.

En Mac mini är väl billigaste sättet för att fortsätta vara en del av gemenskapen.

Det finns en reset-knapp (PMU-reset) på moderkortet, om du lättar på locket som täcker undersidan av foten. Läs mer på Resetting the iMac (Flat Panel) Power Management Unit (PMU).
Kanhända en sådan reset hjälper...
Kretsen har att göra med spänningsövervakning (och skärmsläckare/sleep mode).
Kanske den stängt ned spänningen ut till USB-portarna!

Ursprungligen av dxaren:

Det finns en reset-knapp (PMU-reset) på moderkortet ... Kanske den stängt ned spänningen ut till USB-portarna!

Tack för förslaget! Ett tryck där hjälpte dock inte.

Ursprungligen av ibish:

...Fireware-alternativ vet jag inget om, men känns inte troligt, då det brukar vara mer till för lagring än mus och tangentbord.

Ser det inte ut som att dessa två hubbar 1 2 ger USB-portar ur firewire-porten? Jag kan dock inte hitta några sådana i svenska nätbutiker - inte heller tydliga uppgifter om att en mus inkopplad så direkt skulle ge fungerande signal som tolkas rätt utan inställningar i datorn, eller kanske särskilda drivrutiner?
Annars känns ju 4 lätt och lockande att placera i firewire-porten...

Ursprungligen av brock L:

Ser det inte ut som att dessa två hubbar 1 2 ger USB-portar ur firewire-porten?

En kombo-hub innebär bara att det är både en USB- och en Firewire-hub i samma låda. Du kan inte konvertera mellan dem.

Ursprungligen av brock L:

...Frågan huruvida det finns firewire>usb-hubbar/adaptrar har ställts obesvarad här och här.)

Obesvarad? Första svaret i den tråden är "Nä". Det är väl ett ganska klart och tydligt svar.
(det svaret gäller visserligen en adapter åt andra hållet, men funkar det inte åt ena hållet så funkar det inte åt andra hållet heller)

Och båda länkarna leder till samma tråd.

Senast redigerat 2010-08-31 21:41

Tror det är kört. Dags att ge farsgubben en fin present i form av en Macmini elller Macbook kanske?

Okej tack för svaren alla. Slutade tro/hoppas på en möjlighet genom firewireporten...

Eftersom man inte kunde ställa in datorn för överföring via ethernetkabel - och inget tangentbord kunde skicka T-signalen vid uppstart för att köra datorn som extern disk - så fixade farsan ut datorns innehåll genom att sätta in disken i en gammal (färg)glad iMac.

The end.

Alltid lika tråkigt när en globe kilar vidare..
✝ Rust in peace ✝

1
Bevaka tråden