Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM-sändare för iPhone

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som har någon bra erfarenhet av någon särskild sådan?
Viktigast är så klart ljud-/signalkvaliteten, men om ni har andra '+' att yttra är det så klart välkommet.
Så, vad har ni?

Griffin iTrip Auto med SmartScan - FM-sändare till iPhone - iPhonebutiken.se har jag hört bra saker om.

Det bästa är dock oftast att beställa hem och testa i ens egen bil, då de flesta bilar är väldigt olika (duh). Framförallt då vart antennen sitter. Vissa FM-sändare kräver att antennen sitter väldigt nära, medans andra har bättre räckvidd.

Länge leve öppet köp!

iphonebutiken:
Tack för tips, på olika vis.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-10 10:23

Min erfarenhet är att dom funkar rätt dåligt i bilen då antennen siter på taket och FM sändaren inte verkar nå ut till antennen, på dom bilar med antenn framför eller bakom cupeen verkar det gå lite bättre men dom är väl på utdöende? :).
Svårt också till hemma recivern då denna också är kopplad till centralantenen, däremot funkar det relativt bra till radiaapparater med spröt antenner.
Har provat en hel del sådana där men ok, var väl för ett år senast.

Cekari:
Jag har haft en Fm-sändare från XtremeMac till min iPod som har k l o c k r e n t ljud, så...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-10 14:12

Jaha, du frågade ju ovan så jag visste inte att du haft.
Dom flesta jag testat har dugit åt mej vad det gäller ljudkvaliteten när uppkopplingen väl funkat men jag har ju inte så höga krav som du dom dom flesta av mina låtar kommer från mina mer eller mindre "raspiga" Vinyl-LPn.

Ursprungligen av Cekari:

Jaha, du frågade ju ovan så jag visste inte att du haft.
Dom flesta jag testat har dugit åt mej vad det gäller ljudkvaliteten när uppkopplingen väl funkat men jag har ju inte så höga krav som du dom dom flesta av mina låtar kommer från mina mer eller mindre "raspiga" Vinyl-LPn.

Ja, jag frågar här om FM-sändare tilliPhone.
innan har jag haft en FM-sändare till iPod Video.
Lite skillnad.

  • Medlem
  • 2009-09-10 20:55
Ursprungligen av theplague:

Ja, jag frågar här om FM-sändare tilliPhone.
innan har jag haft en FM-sändare till iPod Video.
Lite skillnad.

Nä, ingen skillnad. INte för mig i alla fall. Men det är lika dåligt med vilken som i min volvo V50 som har antennen inne i bakre kofångaren.

Baron:
Vadå "ingen skillnad"?
Ska jag trycka i min fm-sändare tillverkad för iPod Video i min iPhone 3GS och vänta mig att det funkar?

För alla som inte förstått vill jag ha tips om specifika fm-sändare, inte ströprata om fm-sändare allmänt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-11 12:05
Ursprungligen av theplague:

Baron:
Vadå "ingen skillnad"?
Ska jag trycka i min fm-sändare tillverkad för iPod Video i min iPhone 3GS och vänta mig att det funkar?

För alla som inte förstått vill jag ha tips om specifika fm-sändare, inte ströprata om fm-sändare allmänt.

Japp, det borde funka.
För säkerhets skull kan du maila tillverkaren av din FMsändare och kolla om den är iPhonekompatibel. De har ju ändrat lite på dockkontakten på iPhone jämfört med iPod, så det fanns vissa högtalare som kunde sabba iPhonen (har jag hört, ej fått det bekräftat).

  • Medlem
  • 2009-09-11 12:50
Ursprungligen av theplague:

Baron:
Vadå "ingen skillnad"?
Ska jag trycka i min fm-sändare tillverkad för iPod Video i min iPhone 3GS och vänta mig att det funkar?

För alla som inte förstått vill jag ha tips om specifika fm-sändare, inte ströprata om fm-sändare allmänt.

Jag kan förstås inte säga vad du ska göra. Jag säger bara att jag använder samma fysiska enhet, en Griffin iTrip, för att skicka en FM-signal från min iPod Classic 80 Gb och min iPhone 2G.

Kenjon & Baron:
Haha, ok jag testar.
Men helt seriöst, detta är en fm-sändare där man väljer frekvensen via displayen på iPod Video-enheten(inställningarna/interfacet från FM-sändaren visas alltså på iPodskärmen) - jag trodde iPod Video och iPhone 3GS hade helt olika programvaror och var byggda på olika vis så att något som är anpassat för den enas interface inte fungerar med den andra.

Griffin iTrip är ju något helt annat i budgetväg, så att ens jämföra dem är inte helt rättvist.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-11 14:36
Ursprungligen av theplague:

Kenjon & Baron:
Haha, ok jag testar.
Men helt seriöst, detta är en fm-sändare där man väljer frekvensen via displayen på iPod Video-enheten(inställningarna/interfacet från FM-sändaren visas alltså på iPodskärmen) - jag trodde iPod Video och iPhone 3GS hade helt olika programvaror och var byggda på olika vis så att något som är anpassat för den enas interface inte fungerar med den andra.

Griffin iTrip är ju något helt annat i budgetväg, så att ens jämföra dem är inte helt rättvist.

OK, är det en iTrip? Jag hade en sådan som jag satte ovanpå min (gamla) iPod, använde Firewire-kontakten. Dun funkar förstås inte.
Jag har numera en Kensington där knapparna sitter på ciggkontakten, har ingen display alls, funkar kanon.

Ursprungligen av kenjon:

OK, är det en iTrip? Jag hade en sådan som jag satte ovanpå min (gamla) iPod, använde Firewire-kontakten. Dun funkar förstås inte.
Jag har numera en Kensington där knapparna sitter på ciggkontakten, har ingen display alls, funkar kanon.

Nej: http://www.99.se/1828271-post5.html

  • Medlem
  • 2009-09-11 14:51
Ursprungligen av theplague:

Kenjon & Baron:
Haha, ok jag testar.
Men helt seriöst, detta är en fm-sändare där man väljer frekvensen via displayen på iPod Video-enheten(inställningarna/interfacet från FM-sändaren visas alltså på iPodskärmen) - jag trodde iPod Video och iPhone 3GS hade helt olika programvaror och var byggda på olika vis så att något som är anpassat för den enas interface inte fungerar med den andra.

Griffin iTrip är ju något helt annat i budgetväg, så att ens jämföra dem är inte helt rättvist.

Jag har inte jämfört med någonting. Jag delar med mig av mina erfarenheter. Gör vad du vill med dem.

Jag har en Griffin iTrip som jag använt till min iPod Classic. Funkar utmärkt till min iPhone 3G också, men bara i "Airtrip mode" dvs som ren iPod. Ljudkvalitén? OK, men inte helt lysande. Duger dock för mig i bilen, har inte så höga krav där

Vill du ha klockrent ljud ska du inte köpa Griffin iTrip. Mottagningen påverkas säkert av hur mycket andra signaler det finns i luften och var antennen sitter placerad. Jag har märkt att ljudkvalitén förbättras markant utanför storstadsområdena, där i stort alla frekvenser redan är upptagna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 12:35

Någon som kan bidra med fler erfarenheter? Mest OT här i tråden tycker jag...

Jag har en Belkin Tunecast Auto - Belkin : TuneCast® Auto with ClearScan for iPhone and iPod
Fungerar inget vidare i min Opel Vectra.
Ljudet är distat oavsett vilket läge jag använder, pro osv...
Spelar heller ingen roll om jag byter frekvens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-25 23:16

Jag chansar att uppa denna tråden i desperat hopp om hjälp...

Läget är följande, vi har bytt bil. Förra bilen hade en stereo med AUX-ingång men det har inte den nya bilen. Således kan jag inte få in ljudet från telefonen till bilstereon utan en FM-transmitter, att byta ut stereon är inte ett alternativ då jag inte vill lägga de pengarna då det rör sig om en dubbel-DIN (?).

Jag har en TomTom-bilhållare, vilken jag kommer fortsätta använda för min iPhone 4, och i den sitter det ju en 3,5 mm ljudutgång så jag antar att jag behöver en FM-transmitter som inte nyttjar telefonens kontaktdon i botten utan kopplas in vid 3,5 mm stereoplugg.

Jag efterlyser alltså era expertkunskaper på området, vilken är den mest kompetenta FM-transmittern idag för mina behov?

Jag vet inte om det är detsamma över hela landet, och ej heller om det uppfyller dina krav zinned, men Clas Ohlson i Upplands Väsby sålde ut sin gamla modell av FM-sändare för 10:- styck när jag var där i helgen.

Kollar man på hemsidan så finns inte just den modellen kvar i sortimentet, så det känns sannolikt att de helt enkelt försöker göra sig av med alla de hade kvar, så passa på att besöka närmaste Classe och se om de har kvar några där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-26 16:59

@magebarf

Tack för tipset, jag har sett en modell på Clas Ohlson men jag ställer mig mycket tvivlande till kvaliteten. Jag har för länge sedan haft ett par FM-transmitters men de var verkligen inget att hänga i granen...natt och dag jämfört med att koppla in via AUX-ingången.

Så, vilka andra kan finnas och vad har ni för erfarenhet om deras kvalitet?

  • Medlem
  • 2010-08-26 17:13

Har en gammal 3G och har testat Belkin Tunecast Auto Universal with Clear Scan som går att koppla till Tomtom Car Kit-s line out. Ger hyggligt ljud men verkar störa GPS-mottagningen. Tar längre tid att få fix och kollar man staplarna för GPS-signalen så verkar de halveras när man kopplar in FM-sändaren.

Så den fungerar men stör ( i alla fall min ) GPS-mottagningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-26 23:36

Hmm, verkar svårt det här...får ta mig en titt på denna Tunecast då men tar gärna emot fler förslag och erfarenheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-26 23:50

Jag har en Griffin, helt värdelös i Stockholm, med mycket trafik i etern, på landsväg är den ok - men absolut inte bra. Till och med dom gamla "CD till Kasettband" grejerna funkade bättre.

Men jag söker även jag efter en bra lösning…

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-27 09:58

Det är ju precis det som är det största problemet, störningar. Det är därför jag hatar FM-transmitters, men jag inbillade mig att de hade blivit mycket bättre sedan jag använde en sådan sist. Det är ju lite svårt med adapters för min del, lite klurigt att hitta en adapter-CD

Damn it, måste hitta någon bra lösning att kunna nyttja musiken i telefonen på min bilstereo...någon som har andra idéer?

Om du har en orginalstereo och den stöds kan kanske detta vara en möjlighet:

Accessories.::.XCarLink

Det är en mp3-spelare som ser ut som en CD-växlare för stereon. Jag kör en sådan och mitt SD-kort i enheten har kataloger med namn CD01, CD02 osv. Varje katalag kan ha upp till 99 filer i sig, och antalet kataloger beror på hur många skivor stereon klarar av. Jag kan ha 15. Det finn även en line in på enheten, där man kan koppla sin inkälla.

Sedan har jag även kompletterat med blåtandsenheten, som förutom att fungera som ett headset (funkar sisådär) även kan spela musik via a2dp. Det innebär att jag kan använda min iPhone via blåtand och det funkar faktiskt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-27 12:19
Ursprungligen av carpelux:

Om du har en orginalstereo och den stöds kan kanske detta vara en möjlighet:

Accessories.::.XCarLink

Det är en mp3-spelare som ser ut som en CD-växlare för stereon. Jag kör en sådan och mitt SD-kort i enheten har kataloger med namn CD01, CD02 osv. Varje katalag kan ha upp till 99 filer i sig, och antalet kataloger beror på hur många skivor stereon klarar av. Jag kan ha 15. Det finn även en line in på enheten, där man kan koppla sin inkälla.

Sedan har jag även kompletterat med blåtandsenheten, som förutom att fungera som ett headset (funkar sisådär) även kan spela musik via a2dp. Det innebär att jag kan använda min iPhone via blåtand och det funkar faktiskt bra.

Det blir tyvärr för struligt, att behöva jacka in sig på CD-spelarens ingång i stereon. Stereon är ju en dubbel-DIN så det avstår jag ifrån. Dessutom är det för dyrt

Samma sak här, tyvärr...struligt att hålla på med att ta ut en dubbel-DIN stereo och hålla på

Ursprungligen av andas:

Jag pratade precis med Elektronik montering i Linköping (013-24 52 45) för en bra lösning till min bil och han rekommenderade en relativt dyr enhet som går via en bilstereokanal men inte trådlöst (troligen lik den Cokey länkat till, men med mer funktioner). Detta gör den överlägsen alla andra trådlösa varianter enligt honom. Har display som visar delar av låttiteln möjlighet för RCA, 3.5 mm, USB och Iphone/iPod kontakt. Fjärrkontroll ingår och allt som blir kvar på instrumentbrädan efter montering är ett litet IR-öga och displayen.

Priset var tyvärr käpphästen och jag får nog diskutera några vändor med frugan innan hon går med på 1800 + ca 1500 i montering.

Ja, som sagt - aaaaaaaaaalldeles för dyrt

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-27 11:38

Jag pratade precis med Elektronik montering i Linköping (013-24 52 45) för en bra lösning till min bil och han rekommenderade en relativt dyr enhet som går via en bilstereokanal men inte trådlöst (troligen lik den Cokey länkat till, men med mer funktioner). Detta gör den överlägsen alla andra trådlösa varianter enligt honom. Har display som visar delar av låttiteln möjlighet för RCA, 3.5 mm, USB och Iphone/iPod kontakt. Fjärrkontroll ingår och allt som blir kvar på instrumentbrädan efter montering är ett litet IR-öga och displayen.

Priset var tyvärr käpphästen och jag får nog diskutera några vändor med frugan innan hon går med på 1800 + ca 1500 i montering.

Jag söker faktiskt också en bra lösning. Jag har exakt samma problem. I den nya bilen finns ingen AUX-ingång. Det är en Toyota Avensis 2008. Antennen sitter i en av sidorutorna där bak och jag har en Griffin FM-sändare. Problemet är bara att räckvidden på Griffin-sändaren är så dålig att jag måste lägga telefonen i baksätet för att få hyfsat ljud.

Bevaka tråden