Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faux Column i Wordpress, varför fungerar det icke?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat Wordpress och modifierar twentyten-temat mot den design jag vill ha. Nu står jag inför sista rycket på strukturen som jag tänkte skulle se ut som bifogad bild och den ser nu ut såhär:
ZOCKZ | Ingen ekonomisk risk – sälj först, betala sen.

Och jag har tok-fastnat på detaljen hur man får kolumnen att fortsätta ner i botten.

Jag har klistrat in olika varianter av detta på många olika ställen i mitt style.css

#wrap {background-image: url('http://thesubjectiveguide.com/zockz/wp-conten...'); background-repeat: repeat-y;
}

Jag har lagt <div id="wrap"> med en avslutande end-tag på alla möjliga olika vis i index.php, page.php och sidebar.php

Men det inget händer? Är det någon som kan hinta om vad det är jag missat?

ps. "Page not found" som dyker upp kan jag nog fixa, det är bara att jag inte vet vilken sida jag ska ta in som "home", läst lite om det på nätet

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-26 00:28

Lägg till overflow:hidden; i CSS-regeln så kommer bilden synas.

Nu har jag lagt till det men jag får det ändå inte att fungera?
Är sättet att skriva länken till bilden korrekt?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-26 09:53

Du har ett mellanslag mellan brädgården och namnet på div:en i CSS-filen.

Från rad 65 i style.css ska se ut så här:

#wrap  {
    background-image: url(http://thesubjectiveguide.com/zockz/wp-conten...); 
    background-repeat: repeat-y;
    overflow: hidden;
}

Det är ok att skriva fullständig sökväg till bilden på det sätt du gjort det, men jag skulle nog välja att ha den relativ till CSS:en istället.

background-image: url(images/bg.jpg);

Nu börjar det hända grejer! Men varför på den vänstra sidan och vart kommer den där avstickande delen ifrån? Fattar nada!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-26 18:04

Dels har du två div:ar med id="wrap". Därav den utskjutande gråa ytan. Sen måste du ange bakgrundsbildens placering om den inte ska utgå från övre vänstra hörnet. Så lägg till följande i regeln också:

background-position: top right;

Och byt namn på den wrap som ligger inuti wrap. Eller ta bort den helt.

Tänk också på att bakgrundsbilden är 180 pixlar bred, medan sidospalten är 220. Kan vara läge att göra bilden bredare.

Inser just mitt misstag att glömma bifoga bilden av hur det [bold]skulle[/bold] se ut *blush* (nu är den bifogad)

Nu verkar den grå ytan ligga rätt men den stretchas ändå inte ner i botten?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-26 19:14

Den grå bakgrundsbilden visas bara fram till nederkanten på #wrap. Eftersom den inte blir högre än innehållet i den så tar den alltså slut där sidospalten slutar.

Enda sättet att göra något åt det är att antingen lägga till en sidfot inuti #wrap och placera den i underkant på fönstret, eller att sätta en min-height eller en height på #wrap som sträcker ut den längre ned.

Eller så fyller du på med artiklar i #container så att den växer på höjden. Då kommer bakgrundsbilden att följa med i och med att #wrap då sträcks ut på höjden.

Hänger du med?

Jag tror jag hänger med.

Det jag förstod av den tutorial jag utgick från var att #wrap skulle bli "större än" innehållet eftersom den diven låg överst? Jag provade att sätta en min-height på #wrap och inget hände. Om man tittar på Kampanjer så är ju innehållet längre än sidan men inget händer alls. Inget hände med Height heller, oavsett summan.

Så jag drog till med att sätta en på #wrapper som låg där från början och nu började det hända saker! Men kant-linjerna följer inte med och det är bara på första sidan och inte på de andra som jag gjort som "pages". Kan det vara att "pages" inte har #wrapper -divarna?

Efter mer trixande har jag nu fått det grå att gå i botten på sidor där innehållet går i botten. Dock har jag inte fått #content att alltid vara till botten från början med min-height eller height..

Hm.. nu har jag såvitt jag kan se sid-foten i #wrap men det fungerar fortfarande inte.. jag kan nog behöva lite mer hjälp nu... nån som vet?

1
Bevaka tråden