Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta betalt för skärmsläckare?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-30 10:26

Hej! Jag ska göra en skärmsläckare i flash innehållande diverse småanimationer som vandrande gubbar fåglar etc.

Vad ska jag ta betalt? Fast pris då alltså.
Jag har f-skattesedel.

Tack!

Där känns det som att kundens vilja att betala är av överordnad betydelse. Man kan inte göra en jätteavancerad skärmsläckare och ta fläsk betalt hur mycket man än vill. Det finns liksom en gräns för vad folk är intresserade av att betala för nåt som finns minst lika funktionellt som är gratis...

Kan du berätta mer om skärmsläckaren?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-30 11:21
Citat:

Det finns liksom en gräns för vad folk är intresserade av att betala för nåt som finns minst lika funktionellt som är gratis...

Vad menar du egentligen?

Det är en skärmsläckare för ett industriföretag, så det går inte att hitta gratis.

Dom har inte jättebudget.

Skärmsläckaren ska bestå av en bild på ett industrilandskap där det ska ske lite diverse animationer i form av arbetare, fordon och lite texttweeningar.

Jag har fått uppdraget av en reklambyrå och får tillgång en förrenderad bakgrund.

  • Medlem
  • 2003-05-30 11:22

Jag utgår från att en kund har bett dig göra en skärmsläckare åt dem.

Försök att i förväg räkna ut ungefär hur lång tid det tar att göra den, ta reda på exakt vad de är ute efter så du slipper extra arbete i efterhand. Sedan bestämmer du hur mycket du vill ha i timlön. Säg att det tar en dag att göra. 500-700 kr/timmen, beroende på vad du är van vid att ta.

Någonstans mellan 4 och 6.000:- plus moms.

Lägg dig lågt, om du ska göra andra saker åt dem i fortsättningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Vad menar du egentligen?

Det är en skärmsläckare för ett industriföretag, så det går inte att hitta gratis.

Vadå? Skärmsläckarre finns överallt. Inbyggt i MacOS t.ex.
Vare sig man är industriföretag eller nåt annat.
Vad jag menar är att din skärmsläckare knappast lär spara skärmen nå bättre än den, eller någon annan skärmsläckare.

Men sen finns det säkert nåt värde för dem att få en skräddarsydd skärmsläckare med läcker grafik som på nåt sätt anknyter till företaget och dess verksamhet. Och det är detta värde du måste försöka lista ut.

  • Medlem
  • 2003-05-30 14:46

När man tillhandahåller en tjänst är det inte värdet för kunden man ska räkna ut, utan värdet på sin egen tid.

5-700:- +moms är en rimlig timpenning. Räkna alltid med att det tar lite längre tid än beräknat när du offererar, och försök klara av jobbet inom den tidsram du satt upp. Märker du att det tog betydligt kortare tid än beräknat, var ärlig och erbjud dig att dra av lite. Var noga med att även påpeka att offerten gäller under "normala" omständigheter. Om jobbet drar ut, och det inte är ditt fel, ska du ha betalt för din tid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
När man tillhandahåller en tjänst är det inte värdet för kunden man ska räkna ut, utan värdet på sin egen tid.

Nja ... gör du "något" åt "någon" och denna "någon" sparar/tjänar en massa pengar på ditt arbete så bör du ta med det i beräkningen ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
När man tillhandahåller en tjänst är det inte värdet för kunden man ska räkna ut, utan värdet på sin egen tid.

Både ja och nej. En affärsuppgörelse bygger ju allsom oftast på att båda parter vinner på det, men det finns ju nåt inom marknadsekonomin som heter tillgång och *efterfrågan*, och om du gör en skärmsläckare som tar dig 20 timmar att göra bör du ju undersöka så att någon är villig att betala 10k+ för denna skärmsläckare. Om den dessutom ska skräddarsys är ju möjligheten att sälja den till nån annan kanske begränsad.

Ja, det tycker jag också låter rimligt. Är du inte proffs på det du gör, utan bara pysslar lite grand med det och råkade få ett jobb så kan du kanske lägga dig på 4-500 Kr/h, men beräkna vad du rimligtvis måste ta för att kunna leva på att göra skärmsläckare åt folk om du tänker på hur ofta du får jobb och vad du har för utgifter osv.
sen beror det på också om din insats är kreativ eller om du bara ska göra precis som de säger med teckningar som de redan gjort. Då kanske du ska lägga dig lite lägre.
Är det en seriös reklambyrå som anlitar dig så har de nog full förståelse för om du tar en 10 - 20000 för jobbet. kanske mer, men jag vet inte så mycket om programmering och liknande utan mer om loggor och illustration…

/a

  • Medlem
  • 2003-05-30 15:29

Jo, det har du rätt i. Det kan också vara bra att ha koll på hela budjeten för projektet. Fast som princip ska man väl värdera sin egen insats.

När jag gör jobb åt olika kunder värderar jag mig själv lite olika.
Hög upplaga: högre pris.
Reklam: högre pris.
Jobb jag egentligen inte vill göra: högre pris.
Roliga jobb: lägre pris (ibland).
Jobb som kan leda till mer: lägre pris.

Huvudsaken är att alla är nöjda när jobbet är klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-30 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Vadå? Skärmsläckarre finns överallt. Inbyggt i MacOS t.ex.
Vare sig man är industriföretag eller nåt annat.
Vad jag menar är att din skärmsläckare knappast lär spara skärmen nå bättre än den, eller någon annan skärmsläckare.

Men sen finns det säkert nåt värde för dem att få en skräddarsydd skärmsläckare med läcker grafik som på nåt sätt anknyter till företaget och dess verksamhet. Och det är detta värde du måste försöka lista ut.

Hmm.. Du verkar inte ha förstått frågan överhuvudtaget? Vad jag var ute efter var en prisidé. Inte om företaget lika gärna kan använda MS Windows flygande fönster som något annat.

Frågan är ju om man ska vara DRYG mot kunden eller ge dom vad dom vill ha - en skärmsläckare:

Företaget:
- Hej, vi vill ha en skärmsläckare till vår nya produkt, vad kostar det?
Jag:
- Hallå! Det är ju bara att använda den inbyggda skärmsläckaren i ditt operativsystem... den funkar ju lika bra!

Kunden som i mitt fall är reklambyrån, har kontakt med industriföretaget.
Det är väl snarare reklambyrån som ska motivera värdet med skärmsläckaren.

Ja antar att du menar att företaget vill ha en reklamskärmsläckare som de kan visa upp för sina kunder och kanske låta människor ladda ner från Internet osv… Precis som om du skulle göra en hemsida åt dem…

Vad använder för program/kod för att göra skärmsläckare? Jag har en väldigt rolig idé till en skärmsläckare som jag tänkte försöka genomföra nån gång till min och en kompis förhoppningsvis kommande humoranimationshemsida… Vore kul att kunna förverkliga idén…

  • Medlem
  • 2003-05-30 15:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Är du inte proffs på det du gör, utan bara pysslar lite grand med det och råkade få ett jobb så kan du kanske lägga dig på 4-500 Kr/h, men beräkna vad du rimligtvis måste ta för att kunna leva på att göra skärmsläckare åt folk om du tänker på hur ofta du får jobb och vad du har för utgifter osv./a

Du menar att man ska ta mer betalt, om man jobbar mindre? Verkar ju logiskt, men knappast brukligt.

Nu snackar vi ju om ett specifikt jobb här. En skärmsläckare. En del saker var givna, det är inte ett AD-jobb, utan snarare ett kreativt original-jobb. 400 kr/timmen är för lite. 1000 spänn för mycket.

Märker man att man är tvungen att lägga ned 20 timmar, så kommer skärmsläckaren bli för dyr. Man har lagt nivån på arbetet för högt. Man kan ju göra ett tretimmars epos i skärmsläckarformat, och låta kostnaderna skena iväg hur långt som helst, men här var det ganska givna förhållanden och det lät som en dryg arbetsdag kanske.

Självklart kan man inte ta betalt för sin egen okunskap heller. Om man måste lära sig något nytt får man väl dra av lite på tiden, om det inte handlar om specifik problemlösning.

Stfm
ja, så brukar jag också resonera lite grand, men å andra sidan så tycker inte jag att man ska ta mindre betalt för roliga jobb om det inte finns en risk att man inte får jobbet om man lägger sig för högt.
Ibland kan man ju rent av jobba billigt/gratis bara för att kunden är fattig men sjysst, typ biståndsorganisation. Förutsatt att man har tid, förstås.
Men när det gäller ett fett företag så finns det ingen anledning att jobba billigt för att vara sjysst. I det fallet kan man nog nöja sig med att tänka på vad som är bäst för en själv i alla avseenden (stålar, goodwill, portfolioalster osv)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-30 15:45

Tack för alla givande svar!

stfm
Om man driver ett företag som har normal mängd kunder per år så måste man ju ta så mycket betalt under högsäsong så att man klarar sig under lågsäsongen om du förstår vad jag menar. Vad jag menar med 4-500 spänn i timmen så är det jättebilligt, men om en högskolestudent som läst Informationsdesign ett år får i uppdrag att göra nåt baserat på utbildningen så tror jag inte man kan lägga sig så mycket högre…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-30 15:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Ja antar att du menar att företaget vill ha en reklamskärmsläckare som de kan visa upp för sina kunder och kanske låta människor ladda ner från Internet osv… Precis som om du skulle göra en hemsida åt dem…

Vad använder för program/kod för att göra skärmsläckare? Jag har en väldigt rolig idé till en skärmsläckare som jag tänkte försöka genomföra nån gång till min och en kompis förhoppningsvis kommande humoranimationshemsida… Vore kul att kunna förverkliga idén…

Exakt så!

Jag använder Macromedia Flash och kompilerar sen flashfilen med ett program som heter Screentime.

Låter kul! Vill du berätta om idén?

  • Medlem
  • 2003-05-30 15:55

Man är självklart fri att sätta vilka priser man vill. Men det är ju inget bra svar på frågan "Hur mycket ska jag ta betalt?". Jag menar att mellan 5-700:- är brukligt. Vad en skärmsläckare är värd vill jag inte ens spekulera om. Om jag ändå skulle vara tvungen går min estimering mot noll.

Jag kan berätta lite grand, men man vill ju inte att nån ska sno idén
Skärmsläckaren heter Kön och går ut på att en massa sjuka karaktärer går över skärmen i en lång kö som sakta rör sig framåt med regelbundna framåtmarscher. karaktärerna ska finnas i massor och ska inte vara så genomtänkta, men man kan bland annat se en animerad variant på min avatar, tarsan i lianen svingar sig förbi, man i bil, vandrande korv osv osv
Helkoko är tanken…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Stfm
ja, så brukar jag också resonera lite grand, men å andra sidan så tycker inte jag att man ska ta mindre betalt för roliga jobb om det inte finns en risk att man inte får jobbet om man lägger sig för högt.
Ibland kan man ju rent av jobba billigt/gratis bara för att kunden är fattig men sjysst, typ biståndsorganisation. Förutsatt att man har tid, förstås.
Men när det gäller ett fett företag så finns det ingen anledning att jobba billigt för att vara sjysst. I det fallet kan man nog nöja sig med att tänka på vad som är bäst för en själv i alla avseenden (stålar, goodwill, portfolioalster osv)

Jag tror att det finns en underförstådd antagande med stfms resonemang att det var en offert. Det egna priset påverkar sannolikheten att få jobbet. Vill man hellre ha ett jobb (för att det är kul) kan man ju öka sannolikheten att få det genom att gå ner en bit i pris.

Vore jag säker att få uppdrag oavsett taxa så skulle jag också ta sjukt mycket betalt.

Om jag hade varit rik och haft ett stort företag så skulle jag lätt kunna betala 30000 för en rolig och snygg skärmsläckare… Men det är ju jag
Skärmsläckare är väl tyvärr lite förlegat och i synnerhet för oss Macare, kanske… Skärmen klarar sig utan och det är lättare att låta den gå in i viloläge…

30000 är nog inte orimligt för hela den kreativa och praktiska processen, med tanke på vilket jättejobb det måste vara…

Skärmsläckaren kan ju vara branding-jox. Alla SAAB-datorer skall ha en flashig SAAB-animation som skärmsläckare av andra skäl än att spara datorskärmen. Typ.

Så fattade jag det…

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Lägg dig lågt, om du ska göra andra saker åt dem i fortsättningen.

Lägg dej lågt, om du vill ha taskigt betalt även i framtiden. Bättre att komma med ett bud som du säkert inte går back på, och sänka om det är för högt - och i så fall sänka genom att ta bort lite finesser från ursprungliga specen.

  • Medlem
  • 2003-05-30 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Lägg dej lågt, om du vill ha taskigt betalt även i framtiden. Bättre att komma med ett bud som du säkert inte går back på, och sänka om det är för högt - och i så fall sänka genom att ta bort lite finesser från ursprungliga specen.

Jag håller delvis med. Däremot är det svårt att ta bort finesser från exempelvis en formgivning. "-Jahaja, nä då ryker Sabon... Vi kör Helvetica istället"

Vad jag tänkte på med att ligga lågt, är att man kan ta ut timmar i underkant. Åtminstone inte överdriva. Man ska helst inte "rabattera" sin timlön, eftersom det är väldigt svårt att höja den, precis som du säger. Men om man levererar snabbt och till ett överkomligt pris, så kan man kanske göra mer omfattande jobb senare där mer timmar är inblandade.

Kan man inte bara offertera med olika alternativ för olika prisklasser. Att ta bort dyrare typsnitt verkar väl lite knasigt, men man kan ju till exempel erbjuda ett alternativ med färre animationer eller nåt.
Det ett företag som en kompis till mig gjorde var att erbjuda ett billigare alternativ som gick ut på att min kompis skulle göra hela skiten för 25% av vad de tog i betalt från företaget… 20000 eller nåt… lite svinigt!

Poängen är att man kan inte låta kunden pruta helt smärtfritt.

  • Medlem
  • 2003-05-30 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Poängen är att man kan inte låta kunden pruta helt smärtfritt.

Det är "buyer´s market" just nu... tyvärr.

Man kan mycket väl förlora viktiga kunder om man vägrar göra små skitjobb, som knappt är värda att knäppa på datorn för. Alla kunder pressar priserna, men självklart kan man aldrig sälja sig billigare än att det går runt. Jag har själv gjort ganksa många jobb, där jag första gången lade ned orimligt mycket tid och fick dålig timpenning. Ofta har det ändå betalat sig, eftersom jag kan göra tvärt om nästa gång. Allt inom rimliga gränser förståss.

Jag tror kanske att du kan ha rätt, men att visa kunden att det inte är helt problemfritt att sänka priset ger nog ett intryck av att man faktiskt redan ligger på den lägsta möjliga nivån från början. Det ger dem en knepig förhandlingssituation.
lägger man sig för lågt sabbar man också för sina kollegor som kanske ska ta över efter en…

Bevaka tråden