Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel CAD för planskisser?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kompis som är snickare.

Han behöver ha ngt för att rita enklare skisser, planritningar.
Det behöver alltså inte vara ett fullfjädrat CAD-program.

Är det på svenska är det ett plus.

  • Medlem
  • 2010-08-22 22:07

Provade det och det verkar knöligt.

Finns det ngt annat? om möjligt ännu enklare?

  • Medlem
  • 2010-08-23 06:16

SketchUp då? Men det är "mer 3D" i det. CAD är knöligt. Min fru jobbar lite med det.

Mina senaste "CAD"-ritningar gjorde jag i indesign. den nya funktionen att den låser objekten på samma linje/höjd osv är verkligen guld värd, man kan göra mer än man tror i indesign. (cs4,cs5)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 10:19

Sketchup är tillräckligt, och om man har programmet layout med det - så ser man sjukt proffsig ut:

Google SketchUp

Personligen skulle jag prova RealCADD (http://www.realcadd.com) eller TurboCAD 2D ( TurboCAD Mac Designer v5 ). Cadintosh lider tyvärr av sitt hopplösa interface. Sketchup är mest ett skissprogram för 3D och knappast något man gör 2D-ritningar med. När det gäller de grafiska programmen, typ Illustrator och Indesign, så är de häpnadsväckande primitiva jämfört med riktiga CAD-program.

Ursprungligen av TouchCAD:

När det gäller de grafiska programmen, typ Illustrator och Indesign, så är de häpnadsväckande primitiva jämfört med riktiga CAD-program.

Det håller jag med om, men frågan var:

Citat:

Har en kompis som är snickare.

Han behöver ha ngt för att rita enklare skisser, planritningar.
Det behöver alltså inte vara ett fullfjädrat CAD-program.

Om man skall rita enklare skisser osv, behöver man verkligen ett stort CAD-program? Jag anser nog att CS4 eller CS5 räcker.. Men det är givetvis helt beroende på vad killen skall göra med dem..

Exempel på indesign-ritning

Fick inte med en bild i förra inlägget, här gjorde jag på någon timme en ritning på ett enklare garage i indesign, gjorde den i 1/100 så jag fick plats på ett ark. Sedan var det mycket enkelt att räkna ihop hur mycket virke som skulle behövas köpa osv..

Anser nog att Indesign räcker till mycket av enklare skisser..

Ursprungligen av J THOMAS E:

Det håller jag med om, men frågan var:

Om man skall rita enklare skisser osv, behöver man verkligen ett stort CAD-program? Jag anser nog att CS4 eller CS5 räcker.. Men det är givetvis helt beroende på vad killen skall göra med dem..

De föreslagna programmen kostar mellan $50-100 och är knappast stora CAD-program. Adobes program är mycket dyrare, trots att de fungerar betydligt sämre i sammanhanget. Ur proffssynpunkt är Vectorworks eller ArchiCAD på en helt annan nivå, men det är en annan sak.

Får nog förtydliga lite.
Vi har en snickare på runt 40, med seriös dyslexi och lite dataovana.
Han vill kunna göra planskisser, enklare ritningar och "förslag" till sina kunder på.

"Titta här, sån här blir väggen", "Så här nära muren kommer huset", "Med din idé på fönstrens storlek blir det konstigt här..."

Han behöver inga librarys med 11000 varianter på dasstolar, inget Adobe CS4/CS5 eller konstiga gränssnitt som gör att man behöver gå en tvåveckorskurs.

"Omni Snickarritning v1.2" hade suttit gött.

3 min sketchup

Även jag röstar för

Google SketchUp

Gratis. Lätt att använda för just snabba skisser. Ett annorlunda sätt att skissa gör att det går snabbt att illustrera hur man menar. Jag använder det en del för att just kolla proportioner, och göra enkla ritningar.

Nu är jag hyfsat datorvan, men har ingen CAD-vana. Och har bara lekt med sketchup ett par gånger. Trots det gjorde jag bifogad skiss på 3 minuter.

Johan

PS. Och ja, fönstren blir lite väl stora. DS.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-24 19:46

Själv tycker jag SketchUp är sjukt osmidigt att använda.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv tycker jag SketchUp är sjukt osmidigt att använda.

Tja, du får gärna föreslå ngt annat. Annars får jag nog föreslå sketchup för honom.

Kan man ställa in det på Svenska?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-26 20:30
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, du får gärna föreslå ngt annat. Annars får jag nog föreslå sketchup för honom.

Kan man ställa in det på Svenska?

Kan inte föreslå något annat då jag själv har letat efter ett enkelt, billigt cad-program, men inte hittat något.
Körde sketch-up pro när jag gjorde skissen för mitt garage som jag tänkt bygga. Tyckte det var onödigt krångligt och inte macigt på något vis. En annan skiss jag gjorde var denna för ett hemmabiorum.

Senast redigerat 2010-08-26 20:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Själv tycker jag SketchUp är sjukt osmidigt att använda.

Håller i princip med. I mitt tycke är det mycket överskattat, trots en del bra idéer. Påfallande många verktygsbyten fordras för att göra även enkla saker, vilket blir störande i längden. Kan man sitt riktiga CAD-program så går det minst lika fort att jobba med och resultatet måste inte ritas som för att bli rätt. Dessutom man får betydligt mer kraft. I mitt tycke är det dessutom inte ett CAD-program utan ett skissprogram. Kanske kul att leka med en stund, men inget för professionell produktion.

Jag tycker du skall föreslå SketchUp. Ett mycket smidigt program från Google!!

Ett starkt argument kan ju vara att Sketchup erbjuder mycket gratis videoträning på YouTube.

----

Homer Kelly, som studerade golfsvingen i 29 år och sen skrev en bok om det, sade (fritt översatt):

"Att kräva att något komplext förklaras 'på ett enkelt sätt', gör det inte enkelt. Bara inkomplett."

Det tycker jag är tänkvärt.

  • Medlem
  • 2010-08-26 09:28

Det var ju inte professionell produktion det handlade om...?

Ursprungligen av Baron:

Det var ju inte professionell produktion det handlade om...?

Och det var inte 3D skissande heller. Hävdar i alla fall att mina tidigare förslag är en bättre lösning.

Ursprungligen av TouchCAD:

Och det var inte 3D skissande heller. Hävdar i alla fall att mina tidigare förslag är en bättre lösning.

Du har fel.

1) killen klarar nätt och jämnt av språket Svenska, allt som läses är bara fel.
han har tagit körkort muntligen....
Han är inte på ngt sätt dum i huvet men han är dyslektiker.

2) Vi pratar skisser, inte ritningar, måttsatta till fem decimaler med fyra vyer.
Han behöver kunna göra en skiss ungefär som i Vi-I-Villa

Att hålla på med grejer från Adobe är ju lika huvudlöst som att säga om jag behöver BESKÄRA tio bilder i månan att jag skall köpa Photoshop....

Det är inte den nivån på det hela

Jag håller på att kolla på "Rita".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-26 10:26

Jag skulle be han köpa en ipad och börja med home 3d för att visa sina kunder.

Kolla MacDraft!
Mycket smidigt för snabba skisser. Lättbegripligt. snabbt att komma in i. Behöver ingen översättning, symbolerna förklarar det mesta.
Finns i budgetutförande "PE". Både MacDraft och MacDraft PE finns som demo för nedladning.

Vilken prislapp pratar vi om? MacDraft PE ligger på runt 1000:- (ex VAT). Fullversionen ligger på runt 3 papp.

Men vill man vara riktigt snabb och mycket skissartad, så är det fortfarande rutat papper och penna (+ scanner) som gäller!

@matsOlov : Google har väl aldrig nånsin gjort ngt som är macigt.

@dxaren, laddar ner en demo på det num skall se. Tack för tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-28 01:04
Ursprungligen av Goflorp:

@matsOlov : Google har väl aldrig nånsin gjort ngt som är macigt.

Word. Och på tal om det; det är väl därför MS kommer lyckas bättre på mobiltelefoner. (Nu blev det OT, men förhoppningsvis har vissa sinne för humor)

Fick reklam från SmithMicro (antagligen någon gammal synd, f'låt, registrering av mjukvara) om deras "partnership deal": Home Design Studio för 49 USD. På utvecklarens sida (Punch!) säljs programmet för 149 USD.

Har aldrig använt det själv, men det verkar vara inriktat på hemanvändare utan cad-vana. Mycket drag och släpp.

Demonstrationsvideo hur man "bygger ett hus på 59 sek"...
59 Second Demo Video

Tyvärr är det nog väldigt "amerikanskt" vad gäller tillgängliga stilar och detaljer, men förhoppningsvis skall man väl kunna välja mm istf tum och fot. Språket är förstås engelska.

1
Bevaka tråden