Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes LP, nu även i Sverige

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter drygt 6 månader börjar det dyka upp album i iTunes LP-formatet även i svenska iTunes Store. Priset ligger för närvarande på 131:- (jämfört med 12,99$ i amerikanska). Dock finns det fortfarande inga videoklipp inbakade i dom svenska albumen, vilket är ett utav säljargumenten för formatet. Förhoppningsvis får vi se fler album i formatet med video framöver. Tills vidare är det dessa två som gäller:
Peter Gabriel - Scrtach My Back
Massive Attack - Heligoland

Utan video är iTunes LP rätt så onödigt. Och dessutom förstår jag inte varför Apple inte har lyckats fixa musikvideor till oss andra i Europa?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-23 13:43
Ursprungligen av Patrik D:

Utan video är iTunes LP rätt så onödigt. Och dessutom förstår jag inte varför Apple inte har lyckats fixa musikvideor till oss andra i Europa?

Rättighetsträsket? Av samma anledning som hyrfilm, hyrtv etc ännu inte finns på svenska iTunes för att kunna användas bla av AppleTV?

Jag tror de krånglade till det lite väl mycket då de följde juristernas råd o öppnade en butik för varje land i europa med respektive lands valuta istället för en EU butik. För övrigt ska visst tyskland samt möjligen england ha fått sina tv program o filmer. Man undrar varför in i helvete det ska vara så krångligt att få till det samma för oss här uppe i kalla norden. Det känns nästan som om det inte är någon som jobbar på det, nyhetstorkan kring ämnet är ju total...som en saltöken...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 09:07
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror de krånglade till det lite väl mycket då de följde juristernas råd o öppnade en butik för varje land i europa med respektive lands valuta istället för en EU butik. För övrigt ska visst tyskland samt möjligen england ha fått sina tv program o filmer. Man undrar varför in i helvete det ska vara så krångligt att få till det samma för oss här uppe i kalla norden. Det känns nästan som om det inte är någon som jobbar på det, nyhetstorkan kring ämnet är ju total...som en saltöken...

Precis som frazze sa. Rättighetsträsket. Varför det blev olika iTunes Stores är precis av samma anledning. Det finns ingen som har rättigheter för hela europa. Varje land har egna rättighets innehavare och Apple måste förhandla med varje land. Precis som med filmer och serier.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-16 11:57

Finns det något sätt att söka på LP versionerna i iTunes?

EDIT:

Jag svarar själv, nej, det gör det inte. Länken till "See All Albums With iTunes LP" får svaret: "The item you requested is not currently available in the Swedish Store"

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewCustomPage?name=pageAboutiTunesLP

LP versionerna är intressanta även utan video såtillvida att de kan innehålla texterna. Å andra sidan borde man egentligen få detta utan extra kostnad. Problemet med att köpa sin musik elektroniskt är just att man bara får filerna, inget annat.

Senast redigerat 2010-08-16 12:12

Vad är det för filformat och samplingsfrekvens som musiken distribueras i?

Ursprungligen av Alex Freeman:

Vad är det för filformat och samplingsfrekvens som musiken distribueras i?

Precis som den övriga musiken du köper i iTunes Store, (.m4a) 256 kbit/s. Köper du en iTunes LP får du dock med en till fil (.itlp) där du kan lyssna på musiken som ett album med texter, kolla på bilder etc, men du kan alltid lyssna på musiken separat om du så önskar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-17 15:07
Ursprungligen av Patrik D:

Precis som den övriga musiken du köper i iTunes Store, (.m4a) 256 kbit/s. Köper du en iTunes LP får du dock med en till fil (.itlp) där du kan lyssna på musiken som ett album med texter, kolla på bilder etc, men du kan alltid lyssna på musiken separat om du så önskar.

Men detta går väl bara med iTunes på datorn? Jag hade gärna sett en lösning där man kan läsa texterna på iphonen/poden.

Ursprungligen av planB:

Men detta går väl bara med iTunes på datorn? Jag hade gärna sett en lösning där man kan läsa texterna på iphonen/poden.

Jag vet inte varför du fick uppfattningen att man ska kunna använda iTunes LP på din iPhone eller iPod touch av det jag skrev, det jag menade var att musiken går att lyssna på precis som vilka andra låtar som helst.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-21 19:54
Ursprungligen av Patrik D:

Jag vet inte varför du fick uppfattningen att man ska kunna använda iTunes LP på din iPhone eller iPod touch av det jag skrev, det jag menade var att musiken går att lyssna på precis som vilka andra låtar som helst.

Jag lyssnar på min musik bärbart till 95%, så det var väl mest önsketänkade kanske. Apple måste utveckla den visuella delen av musiken på ipod/iphone; att kunna browsa booklet samtidigt som man lyssnar vore ju helt perfekt.

Ursprungligen av Patrik D:

Precis som den övriga musiken du köper i iTunes Store, (.m4a) 256 kbit/s. Köper du en iTunes LP får du dock med en till fil (.itlp) där du kan lyssna på musiken som ett album med texter, kolla på bilder etc, men du kan alltid lyssna på musiken separat om du så önskar.

Om jag importerar en CD eller lägger in musiken i iTunes för hand kommer jag inte att få samma möjligheter med att lägga till flera bilder, texter osv som i LP varianten köpt i iTunes Store?

Ursprungligen av Alex Freeman:

Om jag importerar en CD eller lägger in musiken i iTunes för hand kommer jag inte att få samma möjligheter med att lägga till flera bilder, texter osv som i LP varianten köpt i iTunes Store?

Nej inte som standard, men det går faktiskt att göra en egen iTunes LP om man har tid och lust, kolla på länken nedan.

How-To: Create Your Own iTunes LP

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-18 07:31

Man ska inte bära med sig sina iTunes LP. De kan nämligen bli repiga.

Kan man lika lätt lägga till en omslagsbild till en skiva som importeras in i iTunes i .wav? Uppdaterade nämligen en äldre CD med Remastered version och upptäckte att just den CD hade tagits bort från iTunes Store.

Ursprungligen av Alex Freeman:

Kan man lika lätt lägga till en omslagsbild till en skiva som importeras in i iTunes i .wav? Uppdaterade nämligen en äldre CD med Remastered version och upptäckte att just den CD hade tagits bort från iTunes Store.

Men vad har detta med iTunes LP att göra?

Ursprungligen av Patrik D:

Men vad har detta med iTunes LP att göra?

Oj, förlåt mig!!! Snälla!!! Ska jag skicka kompensation till ditt bankkonto?!!!:'(

Ursprungligen av Alex Freeman:

Oj, förlåt mig!!! Snälla!!! Ska jag skicka kompensation till ditt bankkonto?!!!:'(

Nej, men du kan väl svara på vad det har med tråden att göra? Eller postade du i fel tråd? Hursomhelst kan du väl anlägga en lite hövligare ton?

TJa, om man i tråden går in på detaljer i koden om hur man lägger in flera bilder in i iTunes då tänkte jag passa på o fråga om det kanske är något man gör på samma sätt men för .wav.

Jag postade inlägget hit för att jag trodde att det handlar om samma program, samma process, samma mål och förhoppningsvis samma tillvägagång.

Hoppas att Ni kan bortse från att jag nonchalerade att det var LP på slutet och tog mig friheten............
Och än en gång förlåt mig Patrik den stora D för att jag struntade i att förklara mina handlingar omedelbart och detaljerad.

Jag avmarscherar...

Ursprungligen av Alex Freeman:

Och än en gång förlåt mig Patrik den stora D för att jag struntade i att förklara mina handlingar omedelbart och detaljerad.

Du har redan fått påpekanden angående din attityd i den här tråden, och ändå fortsätter du skriva spydiga svar (se citat).

Så lägg ner den attityden nu, och beskriv gärna din fråga lite bättre i stället.

Menar du:
"Går det att göra en egen iTunes-LP-fil även om det är WAV-filer det handlar om?"
I så fall är det ju en sorts följdfråga till Patriks länk i inlägg #13, och har då en viss anknytning till tråden.

Eller menar du mer allmänt:
"Kan man lägga till bilder (album art, cover art) på WAV-filer?"
I så fall har det ingenting med den här tråden att göra. Men svaret på frågan är då kort och gott: "Ja".

/Mod

Jag var intresserad (v.g. se mina tidigare inlägg) av att göra egna LP men av filer i wave format. (Synd att jag gjorde det svårt att förstå med mina tydligen konstigt? formulerade frågor i tråden.)

Tack för alla svar och tillrättavisande.
(Vågar inte be om ursäkt för attityden....)

Ursprungligen av Alex Freeman:

...v.g. se mina tidigare inlägg...

Ja, och i inlägget som blev ifrågasatt (#15) så frågar du enbart om omslagsbild. Ingenting om LP. Det är inte lätt att veta om den frågan hade anknytning till tidigare inlägg, eller om det var en helt ny fråga.

Men, ok, nu vet vi vad du menade.

På sidan som länkas i inlägg #13 talas det bara om m4a-filer. Men det betyder ju inte att det måste vara m4a, så det är väl bara att prova. Går det inte med wav-versionen av filen, så är det ju bara att låta iTunes skapa m4a-versioner av låtarna (så som beskrivs i en av punkterna på den sidan "Create AAC Version...").

1
Bevaka tråden