Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att sortera bilder i finder

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2010-08-24 13:59

Jag har en jädra massa foton jag vill ha sorterade i kronologisk ordning, problemet är att min kamera är kass och inte visar när bilden är tagen vilket medför att man ej kan sortera efter datum som man skulle vilja göra. Ett annat problem är att bilderna ligger i flera olika "undermappar". Detta pga av att många har samma namn eftersom jag tömde minnet flera gånger under resan och att kameran då började räkna från noll igen. Finns det ngt sätt att fixa detta? T.ex byta namn på alla samtidigt så att man kan få in dem i samma mapp eller ngt liknande. Jag har även fler bilder från andra kameror som jag skulle vilja integrera med mina för att göra ett komplett album. Någon som har några tips?

Eftersom frågan gäller Finder, så har jag flyttat tråden till "Mac OS X"-forumet. "Allt om Mac" är till för sådant som inte passar in i någon annan forumdel.

/Mod

Men den första tanken som dyker upp i mitt huvud är:
Varför Finder? Varför använder du inte iPhoto för att sortera dina bilder?

På Mac använder vi iPhoto för att slippa sånt här, bilderna hamnar i en databas och därifrån så redigerar vi, printar, mailar, exporterar osv vi alla bilder.

Var varenda fil ligger är skit samma.

Du kan göra "album" i iPhoto och sortera på flera sätt.
Du kan också göra bildspel och exportera till iDVD som sedan kan visas på familjens TV t ex.

Att sitta och vända på "DSC00001.JPG" i finder ger ju inget direkt.

1
Bevaka tråden