Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ska foton lagras?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte från Lightroom till Aperture 3 för ett tag sedan. Mitt bibliotek är sorterat likt Aktiviteter/klättring/2010/Maj/projektets namn. Detta är även filstrukturen på hårdisken. När jag importerar foton nu väljer jag importera som "nytt projekt" och väljer att bilderna ska sparas i mappen aktiviteter. Sedan bearbetar jag bilderna i Aperture och skriver nyckelord osv, sedan är jag van från Lightroom att flytta hela projektmappen till t.ex. mappen Maj. Det går alldeles utmärkt i Aperture, men problemet är att bilderna ligger kvar på sin plats på hårdisken och flyttas alltså inte till mappen Maj, vilket de gjorde i Lightroom.

På hårddisken blir det alltså väldigt rörigt, men i Aperture får jag den struktur jag vill ha.

Ska jag strunta i att bilderna inte flyttas eller hur ska jag göra. Finns det någon fördel att vid import välja att de ska sparas i Apertures bibliotek?

Tacksam för hjälp!

Oscar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-24 15:55

Om du vill flytta originalfilerna (de så kallade "masters") så väljer du "File/Relocate masters".

Dock rekommenderar jag dig att låta Aperture kopiera filerna direkt till den plats där du vill ha dem. Det finns väldigt kraftfulla och flexibla möjligheter att bestämma var du vill att dina original (master) filer ska ligga. Du kan skapa förinställningar med "variabler" där Aperture tittar i EXIF-fälten när bilden togs etc. T.ex. skulle du kunna säga åt Aperture att spara dina filer i en mapp enligt:

Aktiviteter/klättring/<år>/<månad>/<projektnamn>

Då fyller Aperture automatiskt i år, månad och projektnamn.

Jag hoppas du förstår min förklaring.

Själv spar jag mina bilder enligt:

PHOTOS/ÅÅÅÅMMDD - Namnet på projektet

Där ÅÅÅÅ är året MM är månaden och DD är dagen.

1
Bevaka tråden